Ihmisten tyhmät neuvot elämästä omien epäonnistumistensa ja kokemustensa pohjalta
Olen saanut todella tyhmiä neuvoja eräältä itseäni vanhemmalta ihmiseltä koskien elämää, ja tämä henkilö itse uskoo, että hänen kokemuksistaan tulee muidenkin ottaa oppia, vaikka oma taustani ja lähtökohtanikin olivat täysin erilaisia kuin hänellä. Hän piti minua ihan kauheana omien tavoitteideni kanssa. Masentaa.
Kommentit (22)
Tyhmyys on yksinkertaisesti sitä ettei ymmärtä mitä on tekemässä. Laiskuus on nykyään uusi tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys on yksinkertaisesti sitä ettei ymmärtä mitä on tekemässä. Laiskuus on nykyään uusi tyhmä.
Ihmiset ovat kuiin hypnoosissa.
Vanhempana ihmisenä voin sanoa, että useimmat neuvot joita nuorena sain, olivat huonoja. Ihmisillä on taipumus selittää oma ajalehtiminensa myöhemmin sarjaksi rationaalisia päätöksiä, joita muiden piti toistaa.
Toisaalta ikä ei aina lisää empatiaa ja kykyä asettua toisen asemaan. Näin ollen neuvot saattvat olla suunnattu sille henkilölle, joka itse oli nuorena.
Toki joukossa oli hyviäkin neuvoja, osaa olen jopa noudattunut, mutta niiden erottaminent toisistaan on joskus vähän vaikeaa.
Nuo pelkkiin omiin kokemuksiin pohjaavat neuvot ovat periaatteessa aina vähän yhtä tyhjän kanssa. Tilanteet eivät koskaan ole täysin samanlaisia, kun eivät ihmisetkään sitä keskenään ole. Sama päätös voi eri ihmisillä johtaa täysin erilaiseen lopputulokseen. Mitään yleisiä totuuksia ei pelkkien omien kokemusten perusteella pysty muodostamaan.
Mäkään en ole enää mikään ihan nuori, siinähän sen just näkeekin nyt vasta, että saamansa kokemuksella annetut neuvot nimenomaan olivat ihan huonoja.
Ap
Kaikenlisäksi tämä huonoja neuvoja omiin kokemuksiinsa liittyen jaellut sätti ja moitti vastuuttomaksi niitä, jotka eivät koittaneet ohjata ja neuvoa.
Ap
Juu, minuakin neuvottiin tekemään lapsia ja ostamaan oma asunto. Onneksi pidin pääni ja elän oman elämäni niin kun haluan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minuakin neuvottiin tekemään lapsia ja ostamaan oma asunto. Onneksi pidin pääni ja elän oman elämäni niin kun haluan.
Mua on neuvottu myymään lahjaksi saamani asunto ja laittamaan rahat usa:n osakemarkkinoille. Eli on neuvoja, jotka eroavat omasta elämästä tarpeeksi ollakseen toteuttamiskelvottomia. Mutta jos tarkoituksesi oli tulla ketjuun kehumaan, miten sinua ei ole saatu ylipuhuttua elämään sellaisten päätösten kanssa, joista oli sinulle haittaa, niin säästä tyytyväisyytesi. Neuvojalla ei vain ole ollut oikeanlaista auktoriteettiasemaa sinuun tai muutenkaan valtaa. Se, jos jollain on ei ole sen vika, johon tätä valtaa käytetään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlisäksi tämä huonoja neuvoja omiin kokemuksiinsa liittyen jaellut sätti ja moitti vastuuttomaksi niitä, jotka eivät koittaneet ohjata ja neuvoa.
Ap
Minusta taas vastuuttomampaa on julistaa omaa kokemustaan ja tapaansa toimia ainoana oikeana ja pyrkiä niiden pohjalta vaikuttamaan muiden toimintaan. Kokemuksia kertomalla voi kyllä pyrkiä herättämään uusia ajatuksia ja laajentamaan näkemystä asioihin, mutta absoluuttisina totuuksina niitä ei tulisi julistaa. Jokaisella on vapaus ihan itse päättää kuinka toimii, yhtä oikeaa tapaa ei ole. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää, mutta yllättävästi se ei sitä kuitenkaan ole.
Minua kaveri halusi neuvoa asiassa, josta hänellä oli itsellä kokemusta. Alussa hänen neuvonsa olivatkin hyödyllisiä, kun en tiennyt kyseisestä asiasta mitään. Neuvominen muuttui rasittavaksi, kun hän alkoi käyttäytyä niin, että hänen tapansa on kaikessa oikea ja oli siinä vaiheessa jo sietämätöntä, kun hän alkoi marttyyriksi, että "kun on niin yrittänyt auttaa mutta en ole tehnyt, kuten hän on neuvonut". Samalla asia, jossa neuvoi, ei ollut ihan samanlainen tilanteeltaan kuin hänellä. Hän siis ei yrittänyt asettua minun asemaani ja hänen neuvomisensa tuntui painostavalta.
Hän valitettavasti ei ollut edes asiassa oikeassa, vaikka hän toikin esille hyödyllisiä asioita, en olisi voinut hyödyntää tuota tietoa, koska tilanteeni oli erilainen kuin silloin, kun hän oli itse ollut tuossa tilanteessa.
Eli: neuvoja saa toki antaa, mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja myös virheensä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinusta taas vastuuttomampaa on julistaa omaa kokemustaan ja tapaansa toimia ainoana oikeana ja pyrkiä niiden pohjalta vaikuttamaan muiden toimintaan. Kokemuksia kertomalla voi kyllä pyrkiä herättämään uusia ajatuksia ja laajentamaan näkemystä asioihin, mutta absoluuttisina totuuksina niitä ei tulisi julistaa. Jokaisella on vapaus ihan itse päättää kuinka toimii, yhtä oikeaa tapaa ei ole. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää, mutta yllättävästi se ei sitä kuitenkaan ole.
Nämä, jotka jakavat neuvoja omiin kokemuksiinsa pohjautuen ovat juuri niitä, jotka julistavat omaa kokemustaan ja tapaansa toimia ainoana oikeana. Siinähän se juuri onkin! Siksi he saavat muita tekemään huonoja valintoja, koska kertovat, että se on ainoa oikea tapa.
Se, joka ei valista toisia, vaan sanoo tämän ideoihin ahaa tai hmm on paljon hyödyllisempi muiden vapauden kannalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua kaveri halusi neuvoa asiassa, josta hänellä oli itsellä kokemusta. Alussa hänen neuvonsa olivatkin hyödyllisiä, kun en tiennyt kyseisestä asiasta mitään. Neuvominen muuttui rasittavaksi, kun hän alkoi käyttäytyä niin, että hänen tapansa on kaikessa oikea ja oli siinä vaiheessa jo sietämätöntä, kun hän alkoi marttyyriksi, että "kun on niin yrittänyt auttaa mutta en ole tehnyt, kuten hän on neuvonut". Samalla asia, jossa neuvoi, ei ollut ihan samanlainen tilanteeltaan kuin hänellä. Hän siis ei yrittänyt asettua minun asemaani ja hänen neuvomisensa tuntui painostavalta.
Hän valitettavasti ei ollut edes asiassa oikeassa, vaikka hän toikin esille hyödyllisiä asioita, en olisi voinut hyödyntää tuota tietoa, koska tilanteeni oli erilainen kuin silloin, kun hän oli itse ollut tuossa tilanteessa.
Eli: neuvoja saa toki antaa, mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja myös virheensä itse.
Se ei ole oma virhe, jos joku sanoo, että tämä on ainoa oikea tapa toimia ja hänellä on auktoriteettia ja valtaa neuvottavaansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole oma virhe, jos joku sanoo, että tämä on ainoa oikea tapa toimia ja hänellä on auktoriteettia ja valtaa neuvottavaansa.
Ap
Ei tietenkään ole.
Tarkoitatko vallalla taloudellista valtaa?
Vierailija kirjoitti:
Nuo pelkkiin omiin kokemuksiin pohjaavat neuvot ovat periaatteessa aina vähän yhtä tyhjän kanssa. Tilanteet eivät koskaan ole täysin samanlaisia, kun eivät ihmisetkään sitä keskenään ole. Sama päätös voi eri ihmisillä johtaa täysin erilaiseen lopputulokseen. Mitään yleisiä totuuksia ei pelkkien omien kokemusten perusteella pysty muodostamaan.
Höpö höpö.
Totta kai monet neuvot ovat siirrettävissä sellaisenaan jälkipolville. Työelämä ja nettimaailma elää koko ajan, mutta aurinko nousee aina uudelleen ja uudelleen samaan aikaan (vuodenajasta riippuen toki), suojatien ylityssäännöt ovat aina samat vuodesta toiseen, neuvo liikkumisen hyödyllisyydestä pätee aina vaan......
Kyllä näitä riittää vaikka kuinka paljon.
Minäkin olen saanut nuorena huonoja neuvoja vanhemmilta ihmisiltä. Osa niistä neuvoista tuli hyvinkin aggressiivisesti ja pelottelulla kuinka tuhoan elämäni jos en tee niinkuin neuvotaan - lopputulos oli kuitenkin sellainen, että paremmin olisi mennyt jos olisin jättänyt ne neuvot kuuntelematta.
Nyt olen itse vanhempi ihminen ja olen tajunnut, että neuvojat ovat antaneet itselleen niitä neuvoja. Ovat nähneet minut nuorena itsenään ja antaneet sellaisia neuvoja, joiden avulla heidän oma elämänsä olisi mennyt jollain tavalla paremmin.
Mutta eiväthän ne neuvot toisessa ajassa ja toisen ihmisen elämässä toimi. Pahimmillaan aiheuttavat vain harmia.
Minulta jos joku kysyy neuvoa, niin sanon että kannattaa tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä ja oikealta. Tämäkin neuvo pohjautuu omiin kokemuksiini, ja on sellainen neuvo jonka antaisin nuorelle itselleni. Eikä varmasti toimi kaikille ihmisille.
Jokainen elää omaa elämäänsä ja tekee omat virheensä. En edes ymmärrä, miksi aikuista pitäisi alkaa neuvomaan. Jos tarvitsee johonkin asiaan neuvoja, osaa varmasti kysyä sitä ko asian asiantuntijalta eikä sukulaisilta, ystäviltä tai puolitutuilta.
"Parhaimpia" on ne neuvot, missä itse oli samassa tilanteessa 30+ vuotta sitten. "Silloin kun minä olin nuori niin...."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Totta kai monet neuvot ovat siirrettävissä sellaisenaan jälkipolville. Työelämä ja nettimaailma elää koko ajan, mutta aurinko nousee aina uudelleen ja uudelleen samaan aikaan (vuodenajasta riippuen toki), suojatien ylityssäännöt ovat aina samat vuodesta toiseen, neuvo liikkumisen hyödyllisyydestä pätee aina vaan......
Kyllä näitä riittää vaikka kuinka paljon.
Nyt puhuttiin pelkkien omien henk.koht. kokemusten pohjalta muodostetuista neuvoista. Mainitsemasi esimerkit ovat käsittääkseni ihan yleisesti todettu hyödyllisiksi laajemmalla ihmisrymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on neuvottu myymään lahjaksi saamani asunto ja laittamaan rahat usa:n osakemarkkinoille. Eli on neuvoja, jotka eroavat omasta elämästä tarpeeksi ollakseen toteuttamiskelvottomia. Mutta jos tarkoituksesi oli tulla ketjuun kehumaan, miten sinua ei ole saatu ylipuhuttua elämään sellaisten päätösten kanssa, joista oli sinulle haittaa, niin säästä tyytyväisyytesi. Neuvojalla ei vain ole ollut oikeanlaista auktoriteettiasemaa sinuun tai muutenkaan valtaa. Se, jos jollain on ei ole sen vika, johon tätä valtaa käytetään.
Ap
No ei ollut tarkoitus tulla kehumaan, vaan antamaan esimerkki tyhmästä neuvosta joka ei ollenkaan olisi sopinut elämääni. Ei tässä aloituksessa oltu eritelty sitä, että onko näitä neuvoja noudatettu vai ei. Olen myös ottanut huonoja neuvoja vastaan ja myöhemmin katunut, joten olen nykyään aika itsenäinen ( tai itsekäs, joidenkin mielestä) enkä enää välitä muiden ihmisten sanomisista.
No voi voi