Kauniiden naisten syrjiminen työnhaussa
"Koska työdynamiikka kärsii muiden naisten keskuudessa". Näin sanottiin minulle ja työpaikka meni ohitse.
Koulutus, osaaminen ja kokemus olisivat muuten riittäneet. Onko tämä oikein, miksi? Uskomatonta että sanotaan suoraan että olet liian kaunis.
Kommentit (16)
Sun pitää hakea sellaisiin työpaikkoihin, joihin kaunis ulkonäkö on vaatimus. Näin on esim. Hooters-ketjun ravintolat USA:ssa.
Minä olen kaunis mutta myös koulutukseltani filosofian maisteri ja aina olen saanut hyvän paikan! Osaamiseni ansiosta, ulkonäöstä viis. Tosin olen sellaisella alalla jolla on pulaa hyvistä tekijöistä joten me kauniitkin kelpaamme asiantuntijatehtäviin.
Tai kauneus alalle. Mut.. Ei oo pakko laittaa mitää tosi pyntättyy Hollywood tyyliä ihmisen😁
Onhan tuo ihan perseestä, mutta 99% työpaikoista halutaan ja palkataan tavallisia ihmisiä (vaikka muuta annetaan ymmärtää) ja siksi onkin helppo ymmärtää, miksi maailma on sellainen kuin se on, katastrofin kynnyksellä oleva epätäydellinen paikka.
Jos kauniita syrjitään, voit kuvitella mikä on rumien tilanne! Ai niin, ei niillä ole väliä...
Vierailija kirjoitti:
Tai kauneus alalle. Mut.. Ei oo pakko laittaa mitää tosi pyntättyy Hollywood tyyliä ihmisen😁
Mielenkiintoinen kauneuskäsitys
Ei todellakaan ole oikein, mutta tätä tapahtuu ja paljon. "Kauniita" (henkilöt, jotka täyttävät itse kollektiivin luomat kauneusihanteet) ihmisiä syrjitään enemmän kuin taviksia tai rumiluksia koskaan, eikä tästä puhuta, tietenkään, koska kaiken koetaan olevan kauniille helpompaa. Totuus on, että se on päinvastoin. Toisen ihmisen kauneus, erityisesti Suomessa, naisten keskuudessa, saa muut lyöttäytymään yhteen tätä kaunista henkilöä kohtaan. Mikä muutenkaan on kaunista? Eikö kauneus ole katsojan silmissä? Mielenkiintoista, että kauniiksi koettua ihmistä voidaan arvostella hänen ulkonäkönsä perusteella, mutta epämiellyttävän olemuksen omaavaa henkilöä taas ei.
Voi voi kyllä täytyy olla rankkaa olla kaunis. Kaunis nainen on äärimmäisen etuoikeutettu. Luuletko että rumana on jotenkin helpompaa? Ei ole. Koko ikäni olen kuullut ilkeitä kommentteja, tullut syrjityksi, miehet ovat kiertäneet kaukaa enkä ole saanut työtä vaan olen pitkäaikaistyötön.
Mielenkiintoista, että tämäkin avaus on joidenkin mielestä vastenmielinen ja aiheuttaa negatiivisia reaktioita? Miksi?
Ap
Kyllähän tuolla varsinkin kaupan kassalle tai muuhun palveluammattiin pyrkiessä on merkitystä. Ikealla olen myös huomannut sen, että siellä henkilökunta on poikkeuksellisen isorintaisia - ei voi olla sattumaa, joten luulen miesrekrytoijan valinneen työntekijät kuppikoon perusteella.
Jos haastattelijana on nainen, kauneudesta on haittaa jos mies niin hyötyä. Tämän olen itse saanut kokea, pullea tantta ei valinnut minua vaikka olin ylikoulutettu, komea mies valitsi heti vaikkei kaikkia hakijoita ollut edes haastateltu vielä.
Ihmisiä tutkitusikin syrjitään rekrytonnissa ulkonäön perusteella (en jaksa kaivaa lähteitä tähän). Yleensä se kuitenkin menee niin, että hyvästä ulkonäöstä on hyötyä, ja tämä alkaa näkyä miehilläkin mm. siinä, että johtoportaassa ei enää näe samalla tavalla kaljamahoja kuin vielä kymmisen vuotta sitten.
Suoraanhan näitä ei saisi sanoa, mutta nyt taisi rekrytoijalta lipsahtaa. Olisi kivä tietää, oliko kyseinen rekry itse nainen?
Tilanne vaihtelee eri työpaikoilla. Kauan sitten aloitin työt yhdellä koululla. Opettajanhuoneessa meinasi silmät pudota päästä, kun kaikki naisopettajat oli upeita isorintaisia kaunottaria. Itse en ollut sellainen ja vähän mietinkin, että milläköhän perusteella mut oli sitten valittu.