Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöminen takaisin raiteilleen

Vierailija
13.06.2019 |

Olen pahimmasta päästä tunnesyöjä ja napostelija, ja nyt on varmaan 5 v ollut syöminen ihan raiteiltaan. Perhepiirissä sattunut kaikenlaista ja huomio ollut ihan muualla kuin omassa hyvinvoinnissa. Kaupan päälle teen myös epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Kiloja on kertynyt...

Tällä hetkellä en tiedä enää, mikä on järkevää ja kohtuullista syömistä? Ikää kohta 40 v. , semi-raskas työ (Olen koko työvuoron lähes jalkojen päällä), pitkä olen 178 cm, liikuntaa kerkeän harrastaa vähäisesti vapaa-aikana.

Montako kertaa päivässä syötte, millainen on esim. aamupala, syöttekö päivällisen jälkeen vielä iltapalaa ja mitä? Olen ihan hukassa. Konkreettisia esimerkkejä kiitos :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö paskaa

Vierailija
2/6 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö säännöllisesti ja paljon ja joka päivä samalla tavalla vaikka olisit vuorotyössä. Kylläisyys vähentää napostelua. Olennaista on syödä terveellisesti ja monipuolisesti usein.

En ole paras mahdollinen esimerkki koska olen aina ollut aika huonoruokainen ja nirso, mutta olen yrittänyt syödä säännöllisesti viime vuosina. Olen normaalipainoinen ja liikun joitain tunteja viikossa.

Aamiaiseksi juon vain kahvia tai joskus harvoin syön täytetyn reissumiehen. Lounaalla syön ruokalassa täyden aterian, puolet lautasesta salaattia, puolet lounasta, leipää, juomaksi vettä ja piimää. Töiden jälkeen syön yleensä kotona kasvispastaa tai kasviskastiketta ja riisiä. Päivällinen on yleensä aina kasvisateria koska en halua mädättää jääkaapissa lihaa (kaapin syöminen tyhjäksi on ongelma ja kasviksilla hävikkiruokaa jää vähemmän). Illalla syön tarvittaessa riisifrutin, leipää ja juustoa ja napostelen naposteluporkkanoita. Sunnuntaisin syön aina kiinalaista ruokaa. Rakastan riisiä.

Makeita herkkuja syön silloin kun tekee mieli mutta olen enemmän suolaisen perään, joten en kovin usein. Lähinnä PMS-aikoina suklaata. Suolaista en voi verenpaineen takia syödä joten sipsejä tai salmiakkia voi syödä hyvin harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 4-5 kertaa päivässä (aamupala jää joskus välistä, vaikka olen yrittänyt panostaa sen syömiseen). Aamulla yleensä smoothie tai kaurapuuroa marjoilla ja kananmunaa, lounas ja päivällinen tavallista kotiruokaa, mitä milloinkin, mutta aika usein kasvisruokaa, välipalaksi joku rahka/proteiinivanukas/hedelmä ja illalla jugurttia myslillä ja/tai marjoilla tai leipää juustolla ja kasviksilla. Päivällisen jälkkärinä syön usein jotain pientä makeaa, mehujään tms. Lauantaina on karkkipäivä, silloin yleensä tulee herkuteltua enemmän.

Mulla myös syömiset olleet useamman vuoden mitä sattuu ja tänä vuonna yrittänyt saada itseäni ruotuun. Aika hyvin olen nyt saanut ateriarytmin kohdalleen, mutta mässyä menee vieläkin liikaa ja kasviksia voisi syödä vielä enemmän.

Vierailija
4/6 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja määrät: smoothieta teen noin 3 dl (1 banaani, reilu desi marjoja, n. 100 g rahkaa ja kevytmaitoa sen verran, että koostumus on juotava), puuroa n. puolesta desistä kuivia hiutaleita, ruokaa pari kertaa oman nyrkin kokoinen annos, jos on salaattia + perunaa/riisiä/pastaa + joku proteiini, yritän noudattaa lautasmallia, jugurttia pari desiä ja siihen marjoja reilusti, mysliä puolisen desiä (ostan vain sellaista, mihin ei ole lisätty sokeria), jos syön illalla leipää niin yleensä kokonainen ruispuikula tms. (molemmat puolet siis) ja pari siivua juustoa per puolikas, kasviksia niin paljon kuin saa mahtumaan. Jos on jotain herkkuruokaa, saatan santsata, mutta yleensä en.

Vierailija
5/6 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi yleensä maustamatonta jogurttia ja (sokeritonta) mysliä. Lounaaksi esimerkiksi kasvissose- tai linssikeittoa tai tonnikalasalaattia (jossa myös keitetty kananmuna, raejuustoa). Päivälliseksi peruskotiruokaa: makaronilaatikkoa, kanaa ja riisiä, lohta ja perunamuussia +salaattia. Iltapalaksi puuroa ja marjoja tai pari palaa leipää. Välipalaksi kerran-kaksi päivässä hedelmiä ja suolaamattomia pähkinöitä.

Vierailija
6/6 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on säännöllinen ruokarytmi. Syön 5 kertaa päivässä sisältäen aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Jokaisen ruokailun välissä on pari-kolme tuntia.

Aamu-, väli- ja iltapalat ovat yleensä suht hiilaripitoisia, esim. puuroa marjoilla / pari täysjyväleipää kasviksilla / smoothieta... Mitä nyt mieli tekeekään.

Lounas ja päivällinen sitten taas proteiinipitoisempia, sisältäen n. 100g jotain proteiininlähdettä ja reilusti kasviksia.

Tällainen tyyli sopii minulle. Asun yksin, joten ns. tavallista ruokaa tulee hyvin harvoin syötyä.