Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osaa kävellä kulkuväylän oikealla puolella etenkin silloin kun ihmisiä kulkee paljon molempiin suuntiin?

Vierailija
13.06.2019 |

Esimerkiksi juna-asemilla. Käytän päivittäin junaa ja joka päivä saa väistellä ja törmäillä ihmisiin, jotka tulevat kohti suurena massana tukkien koko kulkuväylän koko sen leveydeltä. Eikö järki päätä pakota? Kuinka paljon helpompaa ihan kaikille olisi, että kuljettaisiin vain toista puolta, että vastaantulijoita tarvitsisi koko ajan yrittää ohittaa puolelta toiselle päättömästi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Mutta luultavasti mitä isompi kaupunki (enemmän ihmisiä), sen paremmin tuo toimii.

Vierailija
2/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa jatkuvasti väistellä törmäyskurssilla tulevia ihmisiä, tosi monella ei tunnu olevan mitään käsitystä ympäristöstään ja kävelevät vain suoraan päin ja olettavat muiden hoitavan väistämisen. Myös rullaportaissa näkee tosi usein porukkaa jotka eivät vain millään pysty siirtymään oikealle puolelle, vaan seisovat siinä vasemmalla ja tukkivat niin tien kaikilta niiltä jotka haluavat kävellä portaat ylös.

En tiedä mistä tämä tällainen käytös johtuu, mutta harvemmin siihen törmää ulkomailla, isoissa kaupungeissa. Jo Tukholmassa huomaa ihan selvän eron; ihmiset siellä osaavat kävellä oikealla puolella tietä eivätkä kävele päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mieti kuinka paljon helpompaa olisi jos myös esim. kaupassa väistettäisiin oikealta tulevia.

Aloitetta menemään äänestämällesi kansanedustajalle, että tienkäyttölakiin on kirjattava pakollinen oikealla puolella kulkeminen ja tuntuvat sakot jos tätä rikkoo.

Vierailija
4/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelijän liikennesäännöt sanoo, että on käytettävä tien reunaa. Sitä reunaa ei ole erikseen määritelty kumpaa reunaa tulisi käyttää. Minä valitsen sen puolen, joka sopii reittiini paremmin. 

Vierailija
5/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska te olette landelta - missä ei ole jalkakäytäviä.

Siellä teillä päin on vain autotie, jota pitkin taaperretaan kylille - sen vasenta puolta.

Vain kaupungeissa on kevyen liikenteen väyliä ja jalkakäytäviä.

Landella ei ole kuin metsäautoteitä.

Vierailija
6/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on geeneissä se että ollaan yksin mehtässä ja väistää pitää vain karhua ja hirveä.

Älähän ap hättäile, tuhannen vuoden kuluttua onnistuu jo väkijoukossa kulku suomalaiseltakin.

Vierailija
7/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelijän liikennesäännöt sanoo, että on käytettävä tien reunaa. Sitä reunaa ei ole erikseen määritelty kumpaa reunaa tulisi käyttää. Minä valitsen sen puolen, joka sopii reittiini paremmin. 

Se on just näin. Jos juna lähtee vasemmalta kuljen vasemmalla puolella. Pahoittelut, jos se ei sovi sinun reittiisi. 

Vierailija
8/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sopii reittiini paremmin" :D :D Miten se, että kuljet tien oikeaa reunaa vasemman sijaan muuttaa reittiäsi? Toivottavasti provoilet.  Ei kai kukaan oikeasti voi olla noin hölmö.

Vierailija
9/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun kävelisivät tien reunassa, mutta kun moni ei kävele kummassakaan reunassa vaan keskellä tai jotenkin jojoillen, epävarmana siitä kummassa reunassa haluavat kävellä. Ihan järjettömän rasittavaa, kun itse suht nopeana kävelijänä tahtoisin päästä ohi.

Vierailija
10/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa kun meidänkin pikkukulälle tulivat jalankulku/kevyenliikenteen väylät opetettiin, että kuljetaan oikealla, mutta ilmeisesti tuo sääntö on hävinnyt tai osa kuvittelee kulkevansa oikein kuin kävelee vasemmalle, niin kuin on tien laidassa opetettu kulkemaan ja sitten on näitä menen siitä mistä minulle sopii ja kaksi kaveria kummallakin puolen, koska Minä tässä menen.

Vierailija
11/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa kun meidänkin pikkukulälle tulivat jalankulku/kevyenliikenteen väylät opetettiin, että kuljetaan oikealla, mutta ilmeisesti tuo sääntö on hävinnyt tai osa kuvittelee kulkevansa oikein kuin kävelee vasemmalle, niin kuin on tien laidassa opetettu kulkemaan ja sitten on näitä menen siitä mistä minulle sopii ja kaksi kaveria kummallakin puolen, koska Minä tässä menen.

Kevyenliikenteenväylällä (jos ei ole viivoilla erikseen metkitty) kävelijä kulkee reunassa, joko oikealla tai vasemmalla ja näin on aina ollut. Ei ole lakia mihinkään muutettu. Pyöräilijä kulkee aina oikeassa reunassa.

Vierailija
12/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just näin. Jos juna lähtee vasemmalta kuljen vasemmalla puolella. Pahoittelut, jos se ei sovi sinun reittiisi. 

Mutta jos sieltä junasta tulee ihmisiä ulos, niin sä ohitat ne oikealta.

Vierailija
13/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin lapsena koulussa, että tien oikealla puolella kuljetaan. Helsingissä vähiten tätä noudattavat turistit ja ulkomaalaisperäiset. Suomalaiselle tämän pitäisi kyllä olla tiedossa, vaikkakin niitä löytyy, jotka kulkevat siksakkia.

Vierailija
14/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin lapsena koulussa, että tien oikealla puolella kuljetaan. Helsingissä vähiten tätä noudattavat turistit ja ulkomaalaisperäiset. Suomalaiselle tämän pitäisi kyllä olla tiedossa, vaikkakin niitä löytyy, jotka kulkevat siksakkia.

Väärin opetettu, sori vaan. Reunassa kävellään.

Vierailija
15/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että kävellään tien vasenta laitaa :)

Vierailija
16/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätiellä jalankulkijan tulee yleensä kävellä sen reunaa pitkin. Sama koskee yhditettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Nykyisin laissa ei ole enää säännöksiä siitä, tuleeko käyttää vasenta vai oikeaa reunaa kuljettaessa pyörätiellä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tai suojatiellä. Myöskään ei enää säännellä sitä, kummalta puolelta vastaan tuleva on sivuutettava tai edellä kulkeva ohitettava kuljettaessa näillä väylillä.

Vierailija
17/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kumpikin reuna on kävelijöille sallittu. Jalankulkijana vasen reuna on kuitenkin luontevampi, koska tällöin takaa tuleva muu liikenne kuten pyöräilijät ja autot menee toista reunaa pitkin eikä suhahda varoittamatta ihoa hipoen.

Vierailija
18/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pakko kävellä joskus "väärällä" puolella, johtuen nilkan virhesennosta, joka tuottaa kipua etenkin jos jalkakäytävässä on reilusti kallistusta

Vierailija
19/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan näihin tulee näitä "Koska se ei lue laissa!!!1". Toinen on "Mulla on oikeus!!!"

Eli usein kyse on usein auktoriteettiuskovaisista tai itsekkäistä ihmisistä. Sitten osa on jo höppänöitä vanhuksia. Osa maalaisia, jotka kävelevät usein vasenta reunaa, kun niin on opetettu, että kävellään autotien laidassakin.

Vierailija
20/24 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan näihin tulee näitä "Koska se ei lue laissa!!!1". Toinen on "Mulla on oikeus!!!"

Eli usein kyse on usein auktoriteettiuskovaisista tai itsekkäistä ihmisistä. Sitten osa on jo höppänöitä vanhuksia. Osa maalaisia, jotka kävelevät usein vasenta reunaa, kun niin on opetettu, että kävellään autotien laidassakin.

Mihin ite perustelet että aina pitäisi sitten kulkea oikeaa reunaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi