Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helkkarissa potilaat ei soita kelloo ja pyydä kipulääkettä vaan vaikeroi kivusta?

Vierailija
12.06.2019 |

Häh?

Toinen kerta sairaalassa leikattavana, eri huonekaverit, sama meno jatkuu.

Viimeksi mummo valitti ja ulisi koko yön kipua. Lähdin pari kertaa itse vastaleikattuna kansliaan pyytämään apua hänelle.

MIKSI? Eikö tule mieleen että muillakin on kipuja ja haluaisi nukkua?

Viimeksi myös rohkaisin soittamaan hoitajaa mutta ei.

Sattuu välillä itseäkin jumalattomasti mutta joko kärsin tai pyydän kipulääkkeen.

Jahah, nyt aloitti toinenkin kun heräsi ehkä ensimmäiseen.

Yö helvetistä.

"Aijaijaijaijaiohhoh ohhoh aijjai aijjai" jne.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin perus päiväkirurgisen leikkauksen jälkeen 2vk kipuhoidossa. En kyllä ääneen huudellut, mutta välillä se kipu oli niin kova, että piti purra sukkaa ja ähistä.

Oon erityisherkkä kivulle, eikä peruspanadolit auttanut, lopulta sain suuhun nestemäistä. Sekin auttoi ehkä pari minsaa.

Hauska oli kun vuodepaikat loppui niin välillä olin siivouskomerossakin xD

Onneks oon elämäni aikana ollut vaan kahdesti leikkauksessa.

22/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki potilaat ei ole siinä kunnossa että voisi painaa nappia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin perus päiväkirurgisen leikkauksen jälkeen 2vk kipuhoidossa. En kyllä ääneen huudellut, mutta välillä se kipu oli niin kova, että piti purra sukkaa ja ähistä.

Oon erityisherkkä kivulle, eikä peruspanadolit auttanut, lopulta sain suuhun nestemäistä. Sekin auttoi ehkä pari minsaa.

Hauska oli kun vuodepaikat loppui niin välillä olin siivouskomerossakin xD

Onneks oon elämäni aikana ollut vaan kahdesti leikkauksessa.

Pitää lisätä etten kotona syö kuin tosi harvoin lääkkeitä, joten ei oo mitkään kipulääkkeiden toleranssit kyllä korkealla. Liittyy ihan siihen erityisherkkyyteen.

Vierailija
24/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin riittää panadolit ihan hyvin leikkauskipuihinkin.

Liekö sitten se että en yleensä niitä käytä kun eivät tepsi päänsäryn tyyppisiin vaivoihin, mutta episiotomiasta ja yhdestä isommasta leikkauksesta olen selvinnyt niitä syömällä. Oli peräti vähän pettynyt minäkin kun ei tullut "kunnon troppeja", mutta miksi tulis kun vähemmälläkin pärjää?

Vierailija
25/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, sori kipuerityisherkälle, ei ollut mitenkään tarkoitus väheksyä kokemustasi.

Niin vaan ollaan erilaisia vaikka samanlaisia, näemmä :)

Vierailija
26/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkityksestä täällä: sain aamulääkkeeksi YHDEN PANADOLIN. Oikeesti. Eilen todella iso leikkaus. Jos se on tätä tasoa kivunhoito. Ap

Voi tietenkin pyytää lisää kipulääkettä ellei tuo panadol auta. Kipuja pyritään hoitamaan mahdollisimman lievillä kipulääkkeillä, se on potilaan etu ettei heti anneta opiaatteja vaan vasta silloin kun on pakko. T. sairaanhoitaja joka myös itse ollut useassa isommassa leikkauksessa

Ei ole! Kipu kroonistuu ja toipuminen hidastuu kun sitä hoidetaan liian lievillä lääkkeillä. Ensin hyvä peruskipulääkitys (useimmiten leikkauksen jälkeen juuri niillä opiaateilla), sitten lääkitystä puretaan. Itsekin jalkaleikkauksen (pirstaleinen jalkaterän murtuma) jälkeen olin todella kipeä, ja Panadol poretta tuotiin kun pyysin lisää. Peruslääkitys oli aivan pielessä, kipupumppu olisi ollut paikallaan.

T. Toinen sh

Vierailija
27/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, sori kipuerityisherkälle, ei ollut mitenkään tarkoitus väheksyä kokemustasi.

Ei mua haittaa yhtään :D Ärsyttää vaan ettei itselle tepsi panadolitkaan, esim päänsärkyyn. Siksi en kotona napsi niitä kuin tosi kovissa kivuissa ja toivon lumevaikutusta..

Vierailija
28/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toki morfiinijohdannaisia voi antaa kun niihin jää koukkuun. Parempi antaa potilaiden kärvistellä kipujen kanssa. Aika harvalle lääkärille on tehty mitään isoa leikkausta niin eivät ymmärrä. Jotain polvileikkauksia joilla korjataan urheiluvammoja ei nyt lasketa.

Vierailija
29/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hassu aloitus siinä mielessä, että kun ihmisellä on ihan aidosti _kovat_ kivut niin ei se kirjoittele kännykällä tai pure huulta 😁 Olin viimeksi 2016 sairaalassa. Onneksi olin yksin huoneessa, koska ihan takuulla olen kuorsannut, nyyhkyttänyt, huokaillut, ehkä jopa valittanutkin. Ei mitään hajua. Tippojen lisäksi meni oxynormia kymmeniä (kyllä!) kertoja päivässä ja mulla on kuitenkin korkea kipukynnys. Tosin lähdinkin kotiin heti, kun pystyin pikkusen syömään enkä jäänyt kuuntelemaan muiden valitusta.

Vierailija
30/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkityksestä täällä: sain aamulääkkeeksi YHDEN PANADOLIN. Oikeesti. Eilen todella iso leikkaus. Jos se on tätä tasoa kivunhoito. Ap

Voi tietenkin pyytää lisää kipulääkettä ellei tuo panadol auta. Kipuja pyritään hoitamaan mahdollisimman lievillä kipulääkkeillä, se on potilaan etu ettei heti anneta opiaatteja vaan vasta silloin kun on pakko. T. sairaanhoitaja joka myös itse ollut useassa isommassa leikkauksessa

Ei ole! Kipu kroonistuu ja toipuminen hidastuu kun sitä hoidetaan liian lievillä lääkkeillä. Ensin hyvä peruskipulääkitys (useimmiten leikkauksen jälkeen juuri niillä opiaateilla), sitten lääkitystä puretaan. Itsekin jalkaleikkauksen (pirstaleinen jalkaterän murtuma) jälkeen olin todella kipeä, ja Panadol poretta tuotiin kun pyysin lisää. Peruslääkitys oli aivan pielessä, kipupumppu olisi ollut paikallaan.

T. Toinen sh

Tämä. Se lääke pitäisi saada ennenkuin se edellisen vaikutus loppuu. Sen säryn ei pitäisi päästä päälle. Itse kysyin mitä voin saada ja kuinka usein. Toimin sen mukaan ja tosiaan koko sairaalaoloaikana en tuntenut kipua. Toki sitten annoksia pienennetään kun on päässyt pahimmasta yli.

Vierailija
31/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, onko tämä yleinenkin ilmiö? :D Keväällä yövyin leikkauksen jälkeen sairaalassa, ja vierestä kuului koko ajan ”oi voi voi, oioioiii”, ja heti hiljeni kun hoitaja tuli paikalle. Onneksi oli korvatulpat ja hyvä lääkitys niin sain nukuttua hyvin.

Vierailija
32/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Toinen sh

Tämä. Se lääke pitäisi saada ennenkuin se edellisen vaikutus loppuu. Sen säryn ei pitäisi päästä päälle. Itse kysyin mitä voin saada ja kuinka usein. Toimin sen mukaan ja tosiaan koko sairaalaoloaikana en tuntenut kipua. Toki sitten annoksia pienennetään kun on päässyt pahimmasta yli.

Parasetamolissa on tosiaan se ongelma, että se on yleensä määrätty jo alkujaan maksimiannostus 4g/vrk, lisäksi jokin tulehduskipulääke, ja minkään muun kanssa ollaan hyvin nihkeitä. Useimmiten vain kerrotaan, että kahden tunnin päästä saa lisää Panadolia, ja jätetään potilas sitä odottelemaan kipujensa kanssa.

Vierailija
33/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh olen puhelimella kun olen saanut särkylääkkeen. Ja takuulla pystyn oleen hiljaa jumalattomassa kivussa.

MIKSI mummo ei ota kipulääkettä kun tarjotaan? Miksi väittää ettei ole kipuja?

Mitä auttaa VOIVOTTELU? Ei siis itke, ulvo, nyyhkytä, huokaile, ulise kivusta vaan hokee aijjai ai ai aijjai ohhoh ohhoh TUNNISTA TOISEEN!

Ja sinä joka kysyt miksi palstalainen on mummojen seassa sairaalassa, et sitten ole kuullut, että nuoretkin sairastaa? Voi saada vakaviakin sairauksia?

Vierailija
34/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa jaetaan lääkkeet kolme kertaa. Ellei riitä niin painaa nappia ja lääkettä tuodaan. Olin vasta leikkauksessa ha meni hyvin ja sairaalassa oli hyvä olla. Kiitos.

Vierailija
35/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua haittaa yhtään :D Ärsyttää vaan ettei itselle tepsi panadolitkaan, esim päänsärkyyn. Siksi en kotona napsi niitä kuin tosi kovissa kivuissa ja toivon lumevaikutusta..

Nehän muuten ei tutkitustikaan toimi kaikille, ja ovat kumminkin rasite elimistölle että paree jättää syömättä jos niistä todellakaan ei ole yhtään apua...

Vierailija
36/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh olen puhelimella kun olen saanut särkylääkkeen. Ja takuulla pystyn oleen hiljaa jumalattomassa kivussa.

MIKSI mummo ei ota kipulääkettä kun tarjotaan? Miksi väittää ettei ole kipuja?

Mitä auttaa VOIVOTTELU? Ei siis itke, ulvo, nyyhkytä, huokaile, ulise kivusta vaan hokee aijjai ai ai aijjai ohhoh ohhoh TUNNISTA TOISEEN!

Ja sinä joka kysyt miksi palstalainen on mummojen seassa sairaalassa, et sitten ole kuullut, että nuoretkin sairastaa? Voi saada vakaviakin sairauksia?

En tiedä miksi mummo ei ota lääkettä, mutta sen tiedän, että jumalattomassa kivussa laitetaan jo automaattisesti kipulääkkeet suoneen eikä siinä olla kännykällä. Tokihan juuri sinulle se kipu voi tuntua jumalattomalta, ottaahan jotkut synnytykseenkin kipulääkettä ja silti on "jumalaton" kipu.

Vierailija
37/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jotkut ihmiset ovat vaan sellaisia marttyyreita, että valitetaan jostain kovaan ääneen, mutta silti ei halua apua. Todella rasittavia tyyppejä, ollaan muka niin vaatimattomia ja ei haluta olla vaivaksi joopa joo :D enemmän se ainainen valitus ottaa päähän.

Vierailija
38/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt alkaa selvitä. Mummulle ei kelpaa mikään, valittaa hoitajille, kun hoitaja poistuu huoneesta hakemaan tarviketta mummulle, mummu jää arvostelemaan ja haukkumaan sekä kyseistä hoitajaa että muita hoitajia ääneen huoneeseen.

Hyppyytti hoitajaa muutenkin oikein tosissaan, säälitti!

Sanoo itsekin että mikään ei ole hyvin. Häntä passataan, viedään pyörätuolilla mihin hän käskee, olikin huono paikka, ei halua sinne, nyt telkka päälle hänelle, ei sittenkään katso kun hoitajanappi (!) ei ylety sinne, haluaa tänne, ei kun ruonney tietysti.

"Kuulkaa toinen hoitaja käski pitää jalkaa lattialla ja toinen kohotettuna, mitä tämmöinenkin tarkoittaa? Niin!" jne.

Pyörätuoli oli huono, sen saa viedä pois, ym ym ym.

Kauanko lie ollut täällä kun sanoi, että hänestä yritetään päästä eroon?

Muuten lähiomainen oli keskussairaalassa ja siellä oli samassa huoneessa mies, joka yöllä kiroili, huusi hoitajille, repi katetreja irti ja kuseskeli (!!) pitkin huonetta.

Miten on mahdollista, että tällaista oikeasti voi ja saa tapahtua? Oli sekahuone vielä. Omaiselle tarjottiin unilääkettä ja korvatulppia. Ei uskaltanut ottaa ja nukkua samassa huoneessa.

Itsellä menee nyt hyvin kun mummu nukkuu ja itsellä jotkut Oxykontiinit menossa.

Hoitajat tarvis mitalin! Ap

Vierailija
39/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kovien kipujen kokijat on saaneet monta alapeukkua?

Ettekö usko koviin kipuihin ja ihmisten erilaisiin kipusensoreihin?

Vierailija
40/41 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysipäinen ihminen osaa laskea koska kannattaa sitä kipulääke pistosta pyytää. Kannattaa pyytää ennenkuin edellisen vaikutus lakkaa. Itselläni toimi ihan hyvin 7 n tunnin väli ja kun jalka oli poikki , leikattu ja kipsattu en tuntenut kipua missään vaiheessa. Itse pystyin lähtemään liikkeelle heti kun hoitajat patisti vessaan ja pesulle. Mummelit vinkui, että sattuu ja makasivat sängystä. Minut kotiutettiin ,vinkujat siirrettiin terveyskeskukseen makaamaan.

Minä melkein toivon , että sairastut vaikka syöpään. Sitten tiedät mitä ne kivut on!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän