Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TYÖTÖN oletko saanut karenssin?

Vierailija
12.06.2019 |

Oletko työtön saanut karenssin?
Minkä ”rikoksen” teit jotta karenssi tuli, ja kuinka pitkäksi aikaa?
Leikattiinko toimeentulotukeasi kuinka paljon karenssin jälkeen?
Kun karenssi loppui, niin saitko normaalisti työttömyysrahan?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kahden kuukauden karenssin, koska lopetin kuntouttavan työtoiminnan, joka oli kaikkea muuta kuin kuntouttavaa. Ei koskaan mitään muuta järjestettyä toimintaa kuin tunnin sählynpeluu, muun ajan osa ihmisistä sitten esim. nukkui. Tätä syytä ei Kelan mielestä voitu pitää hyväksyttävänä, vaan minun olisi pitänyt ehdottaa ohjaajille (ohjaajat eivät muuten koskaan edes esittäytyneet) tehtäviä, joita olisimme voineet tehdä.

Saitko karenssin aikana täyden toimeentulotuen?

Jokainen saa, jos vain pitää työnhakunsa voimassa. Toimeentulotukea ei alenneta karenssin, vaan työnhaun katkeamisen vuoksi. Työnhaku katsotaan katkenneeksi, jos ei ole ilmoittautuneena työttömäksi työnhakijaksi t.eri

Vierailija
22/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kahden kuukauden karenssin, koska lopetin kuntouttavan työtoiminnan, joka oli kaikkea muuta kuin kuntouttavaa. Ei koskaan mitään muuta järjestettyä toimintaa kuin tunnin sählynpeluu, muun ajan osa ihmisistä sitten esim. nukkui. Tätä syytä ei Kelan mielestä voitu pitää hyväksyttävänä, vaan minun olisi pitänyt ehdottaa ohjaajille (ohjaajat eivät muuten koskaan edes esittäytyneet) tehtäviä, joita olisimme voineet tehdä.

Jokainen saa, jos vain pitää työnhakunsa voimassa. Toimeentulotukea ei alenneta karenssin, vaan työnhaun katkeamisen vuoksi. Työnhaku katsotaan katkenneeksi, jos ei ole ilmoittautuneena työttömäksi työnhakijaksi t.eri

Onko tosiaan näin? Aina olen muiden karenssi keskusteluista ymmärtänyt että aina karenssista tulee leikkaus. Mutta hyvä jos asia on näin että ei tule jos pitää työnhaun voimassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain karenssin 90-luvulla. Opintoraha loppui, ja hain toimeentulotukea, jotta olisin voisin suorittaa pari tenttiä ja jättää oikeastaan valmiin graduni. En saanut. Työkkäri lätkäisi päälle karenssin, koska "tulin ensimmäistä kertaa työmarkkinoille". Sitten alkoi helvetti, ja seuraukset pitkälle tulevaisuuteen. Seuraavana vuonna menin syyskuussa kirjoille yliopistoon, ja valmistuin joulukuussa (olisin valmistunut nopeammin, mutta valmistumisbyrokratia vei aikansa). Maksoin pankille ja valtiolle juurikin tämän asian takia rahaa vuoteen 2005 saakka.

Vierailija
24/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
25/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanouduin 8 kk jälkeen töistä, mistä maksettiin surkeasti ja työolot olivat kamalat. Sain 3kk karenssin työttömyyskorvaukseen. tämä tapahtui noin vuonna 2014.

Vierailija
27/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thääh... eikös karenssi ole max. 3kk??

Vierailija
28/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. 

Vierailija
29/44 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa... kuka sen määrittelee kauan se on? Jos esim. irtisanoutuu töistä. 

Vierailija
30/44 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karenssista käytetään myös nimitystä korvaukseton määräaika. Karenssin pituus vaihtelee 15 päivästä 90 päivään sen perusteesta riippuen. Jos esimerkiksi eroat työstäsi ilman hyväksyttävää syytä, voit saada 90 päivän mittaisen karenssin. Mahdollinen taloudellisen etuuden jaksotusaika kuluu samanaikaisesti karenssin kanssa."

Tuo on otettu erään liiton sivuilta ja kyllä tuosta voi päätellä, että on max. 3kk eli tuo 90 päivää.

Vierailija
31/44 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Karenssista käytetään myös nimitystä korvaukseton määräaika. Karenssin pituus vaihtelee 15 päivästä 90 päivään sen perusteesta riippuen. Jos esimerkiksi eroat työstäsi ilman hyväksyttävää syytä, voit saada 90 päivän mittaisen karenssin. Mahdollinen taloudellisen etuuden jaksotusaika kuluu samanaikaisesti karenssin kanssa."

Tuo on otettu erään liiton sivuilta ja kyllä tuosta voi päätellä, että on max. 3kk eli tuo 90 päivää.

Vakava masennus ei ole hyväksyttävä syy. Siitä napsahtaa 90 päivän karenssi.

Vierailija
32/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu, nykyään jo 56 -vuotias nainen.

Sain tietää viime keväänä, jotta olin ollut viisi (5) vuotta työkkärin karenssissa.

Karenssin asetti minulle Stadin keskustan työkkäri (Jari joku oli virkamiehen nimi, mutta hän jäi sitten pois virasta).

Syynä karenssiin oli se, kun sain työkkäriltä (muistaakseni) 4 tai 5 työnpaikkaa, joihin minun olisi pitänyt hakea, enkä hakenut niistä kuin kahteen.

Ja miksi en hakenut kuon kahteen (joihin en päässyt),siksi koska en tahtonut Koo-kaupan kassaksi, enkä myöskään erään lähi-itäläisen ukkelin basaariin myyjäksi.

Tuo karenssini alkoi maaliskuussa 2019 ja se päättyi siis keväällä 2024,

(jolloin olin kylläkin muuttanut pois Stadista).

Mitä fuckin' hyötyä työttömälle on tällaisesta karenssista???

Tuona aikana minulle ei informoitu mistään mahdollisuuksistani päästä pois köyhyysloukusta, tai tarjottu koulutusta tai palkkatukea.

Tuona aikana vanhenin 5 vuotta ja pääsy työhön on entistä vaikeampaa.

Vaikuttaa lähinnä siltä, että tuo viisi vuotta lähinnä vain harjaannutti minua elämään sossupummina, koska jos et ole oikeutettu saamaan toimeentulotukea, joudut hakemaan perustoimeentulotukea.

Toki hain viiden vuoden aikana erinäisiin työpaikkoihin, ja taisin kerran päästä haastatteluun, mutten sen pidemmälle.

Ja tosiaan, palkkatuesta kuulin ensimmäistä kertaa stadilaiselta kaveriltani syksyllä 2023, en suinkaan työkkärin virkailijoilta, jotka kutsuvat itseään ASIANTUNTIJOIKSI (?!). Aloin ihmetellä, miksi minulle ei moista palkkatukimahista oltu koskaan tarjottu, mutta karenssi kyllä tarjottiin ??

Mitä TE -hallinto ja sen alamaiset (virkailijat) tällaisella toiminnalla ja politiikalla luulevat saavuttavansa? Lisää paskaa päällensä (tai ties kenen päälle), kuten taannoin Espoon työkkärissä kävi?

Itse sitten pyysin työkkärissä saada mahdollisuuden hakea palkkatukipaikkoja, ja heti virkailija sen papereihini kirjasi.

Kun vaan olisi niitä paikkoja täällä syrjäkylällä. Täällä nyt ollaan, eikä ole varaa muuhunkaan.

Harmittaa vain niin v*sti kun työkkäri ei hoida omia velvollisuuksiaan informoida asiakasta tämän mahdollisuuksista päästä (pitkään jatkuneen työttömyyden jälkeen) takaisin työelämään. 

Jos tuon viiden vuoden karenssin aikana, jo siellä Stadissa asuessani, olisin saanut tietää palkkatuesta, niin asiani olisivat ekonomis-sosiaalisesti paremmalla tolalla (kuin täällä persreiässä, jossa ei ole töitä, jos edes katuvaloja).

Vierailija
33/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. 

Minun työkkärin karenssini kesti VIISI vuotta, 2019-2024.

Kerron tapahtumat tuossa alla toisessa kommentissani.

Vierailija
34/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä sinne korpeen muutit?

Vierailija
35/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. 

Minun työkkärin karenssini kesti VIISI vuotta, 2019-2024.

Kerron tapahtumat tuossa alla toisessa kommentissani.

Tai siis yllä....

Samalla pahoittelen typojani tuossa pitkähkössä tapausselosteessani yllä !

Ainakin kohta "

... jos ei ole oikeutta toimeentulotukeen, niin pitää hakea perustoimeentulotukea"

pitää TIETENKIN kuulua:

".... jos ei ole oikeutta työmarkkinatukeen, niin pitää hakea perustoimeentulotukea".

Vierailija
36/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä minuakin kiinnostaisi! Olen tällä hetkellä työvoimakoulutuksessa jonka aion lopettaa. Ennen tätä nykyistä kurssia olin toisella kurssilla, olen käymässä nyt siis toista kurssia putkeen. Edellinen kurssini loppui perjantaina, seuraava alkoi heti maanantaina. Nyt olen ollut kursseilla melkein vuoden, ja haluan jo töihin. Nyt minulle aukesikin ihan hyvä työmahdollisuus, joka sivuaa kurssieni alaa. Mietinkin miten tukieni käy nyt tässä tilanteessa. Olin lukevani että työvoimakoulutuksen perusteettomasta keskeytyksestä tulee 60pv karenssi, onko näin? Toimeentulotukeen en ole oikeutettu avoliiton johdosta, se onkin ainoa syy miksi alunperin kursseille oli haettava että saan edes jotakin tukea (työttömyystukea).

Et saa karenssia koska työn saanti menee kaiken edelle. Sitä vartenhan sitä työttömyysturvaa saat että hakisit töitä. Niitä töitä jotta työllistyt. Eli töihin vaan jos sinne pääset kurssien perumiset ei haittaa. Onko työ osa-aikaista vai miksi hakisit työssä ollessa työttömyysturvaa? Jos työ on kokoaikaista et saa tietenkään enää työttömyystukea. Osa-aikatyöhön voit saada tukea tietyillä ehdoilla.

Vierailija
37/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakava masennus ei ole hyväksyttävä syy. Siitä napsahtaa 90 päivän karenssi.

Jos sinulla on lääkärin määräämä sairausloma masennuksen ajalla niin et saa työttömyysturvaa sairausloman ajalta mutta kelasta saat sairaspäivärahaa mikä yleensä on suurempi kuin työttömyysetuus (siis jos olet ansiosidonnaisella työttömyysetuudella ja silloinkin riippuu mistä minkä suuruisista tuloista saatu).

Sairaudelle ei kukaan voi mitään joten siitä ei mitään karensseja anneta.

Vierailija
38/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain karenssin kun joudun typin asiakkaaksi. Se vaan ettei minun olisi pitänyt joutua tai olla typin asiakas. No ne yritti pakottaa minua kuntouttavaan työhön sen perusteella että olisin sairas ja työkyvytön. Minä en ollut sairas mutta ne oikein kirjoitti lausunnon siitä ja koska olin ollut pitkään työtön niin ne väitti että minulla on päihdeongelma. No suutuin siitä ja tein rikosilmoituksen typin kahdesta virkailijasta. Jossain vaiheessa karenssii peruutettiin ja ne oletti että perun rikosilmoituksen mutta en perunut. Ei typin virkailija voi päättää kuka on sairas  kun ei ole mitään tutkiimuksia tehty. Minä menin terveystarkastukseen, otettiin verikokeetkin eikä mitään työtä estävää löytynyt. Lääkäriin todistus oli todiiste oikeudessakin ja typpiii tuomittiin maksamaan mulle 2500 euroa.

Vierailija
39/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt alaraajavammasta 12 vuotta. Kävin kokeilemassa työtä ihan oikeassa osa-aikaiessa työsuhteessa. Kivut yltyi enkä saanut nukuttua. Irtisanouduin ja hain lääkärinlausunnon työkyvyttömyydestä tähän tehtävään.

Sain karenssin, koska KELA:lle ei kelvannut lääkärinlausunto työkyvyttömyydestä. Kuulemma 12vuotta kipua ei vielä tarkoita, että vamma on pysyvä. Ei olisi saanut irtisanoutua, vaan jäädä sairaslomalle.

Vierailija
40/44 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin

Ei ole. Kyllä karenssista tulee aina katko päivärahan maksuun ja riippuu mistä se on saatu että miten pitkä se on. Yleisesti kuitenkin työnhaku pitää olla aina voimassa jotta on oikeus työttömyysetuuteen ilman työnhaun voimassaolia ei saa työttömyysturvaa se on varma.

Niitä karensseja voi sitten tulla jos ei noudata  työllisyyspalvelujen ohjeita eikä esimerkiksi hae työpaikkaan jonne velvoitettu hakemaan. Se lukee siinä saadussa työpaikkatiedotteessa onko velvoite hakea siihen vai vapaaehtoisesti haettava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä