Päivälehtien terveysuutiset ahdistavat
Joka päivä luetellaan eri sairauksien oireita. "Sairastatko tietämättäsi syöpää", "suolistosyövät oireet","altzheimer oireet", "melanooma","sarkooma".... Tämä "uutisointi" on jokapäiväistä.
Jos et tee niin tai näin ja juokse HETI lääkäriin niin kuolet kk päästä.
Ahdistaaaa. En halua lukea noita. Yleensä en edes avaa uutista. Mutta jo otsikko saa ahdistumaan. Onko muita?
Kommentit (13)
Kyllä! Mua veetuttaa suunnattomasti altistua tuolle terveyssaasteelle. Ilmeisesti pitäisi lopettaa ip-lehtien verkkosivujen lukeminen kokonaan. Minäkään en otsikoita avaa, mutta jo pelkät headlinet saattavat pilata päiväni: kärsin diagnosoimattomasta terveysongelmasta ja sitä myötä hypokondriasta.
Ärsyttää myös se että huolissaan olevat ihmiset juoksevat lääkäriin nuhan takia kun ip-lehdissä oireet muistuttavat syöpää...
Ahdistaa! Jo otsikko ja kuvituskuva saavat ahdistumaan. Olen miettinyt jopa, että lopetan kokonaan ip-lehtien lukemisen, kun en halua ahdistua koko ajan niistä syöpäotsikoiden hieromisista naamaan.
Olen vähitellen oppinut olemaan ahdistumatta.
Iltapäivälehdet saavat rahaa sillä, että keksivät shokeeraavia otsikoita. Kyllä, voit sairastaa ihan mitä tahansa vakavaa sairautta tietämättäsi, mutta todennäköisesti et sairasta. Kaikki sairaudet alkavat oireettomasti. Julkinen terveydenhoito ei suostu tutkimaan tervettä ihmistä ilman mitään syytä, koska siihen menisi kaikki aika ja rahat. Olen joskus soittanut terveysneuvontaan ja minulle on sanottu, että älä lue niitä artikkeleita, koska ne vain pelottelevat ihmisiä.
Jos lehdessä sanotaan että elämäntapa X aiheuttaa sairautta Y, asia ei yleensä ole ihan niin yksinkertainen. Tutkimuksessa on saatettu havaita, sanotaan nyt keksitty esimerkki, että jos syöt kerran viikossa jotain herkkua niin Alzheimer-riski kasvaa heti. Todellisuudessa se riski voi olla esim. 0,07 prosenttia suurempi, eli täysin mitätön. Toisessa tutkimuksessa riskiä ei ehkä ole havaittu ollenkaan. Näissä artikkeleissa ei yleensä viitata suoraan mihinkään, vaan ilmoitetaan että esim. "brittiläinen tutkimus osoittaa että..", niin että lisätietojen etsiminen on vaikeaa.
Jokaisen kannattaa käydä säännöllisesti tarkastuksessa ja mittauttaa verensokeri ja kolesteroliarvot, ainakin jos on suvussa taipumusta diabetekseen/sydäntautiin. Mutta jatkuvat pelot eivät ainakaan edistä terveyttä.
Joo, nyt kesäaikaan ei muusta pelotella kuin ihosyövistä. Päivääkään ei mene ettei ole juttua myös punkeista ja tarinaa ihmisistä, jotka on saaneet borrelioosin. Ihan hulluksi on mennyt tämä jatkuva terveyspelottelu.
Ihmetyttää ne lääkärit, jotka antavat lehdille lausuntoja tyyliin "moni sairastaa tietämättään ja jos on nämä riskitekijät, kannattaa tutkia asia". Todellisuudessa perusterveydenhuollolla ei ole riittäviä resursseja tutkia jokaista perustervettä ihmistä, jolla ei ole edes oireita.
Esimerkiksi syöpä löytyy yleensä vain tarkoilla tutkimuksilla. Jokaista tervettä ihmistä ei voi pistää röntgenkuviin, magneettikuvista puhumattakaan. Ei voi ottaa näytteitä koko ajan ja julistaa että ei, sulla ei ole syöpää. Sitä pitäisi jatkaa käytännössä koko ihmisen elämä, lapsesta asti. Se olisi ihan älytöntä rahojen tuhlaamista. Lääkärit eivät mielellään tee turhia tutkimuksia senkään vuoksi, että ne voivat olla kivuliaita, esim. peräaukon tähystys.
Yritin jossain välissä päästä hoitoon jatkuvan migreenin takia. En saanut edes aikaa, vaan minua käskettiin soittamaan 15. päivä seuraavaa kuuta, että voisin saada ajan tuleville kuukausille. Voisin myös soittaa aamulla heti klo 7 ja kysyä peruutusaikoja. Menin kerran jopa päivystykseen, mutta odotettuani 5 tuntia kysyin tilannetta, ja minulle sanottiin että menee vielä monta tuntia. En sitten jaksanut jäädä odottamaan, vaan lähdin kotiin.
Migreenihän olisi voinut johtua vaikka aivoinfarktista tai kasvaimesta, mutta sitä ei edes tutkittu. Jälkikäteen se johtui varmasti homevauriosta, ja meni ohi kun pääsin toiseen asuntoon.
Tämä vain esimerkkinä siitä, että vaikka olisi vakavia oireita, ei aina pääse hoitoon.
Niin ja ajattele miten niiden todennäköisyys kasvaa ajan saatossa jos sulla ei ole vielä ollut mitään noista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää ne lääkärit, jotka antavat lehdille lausuntoja tyyliin "moni sairastaa tietämättään ja jos on nämä riskitekijät, kannattaa tutkia asia". Todellisuudessa perusterveydenhuollolla ei ole riittäviä resursseja tutkia jokaista perustervettä ihmistä, jolla ei ole edes oireita.
Mua vähän epäilyttää, millä perusteella lääkärit valitaan tähän. Sanotaan että toimittaja soittaa lääkärille, joka sanoo "No kyllähän rasvamaksa on yleistynyt Suomessa ja nämä ovat riskitekijät, mutta useimmilla tilanne ei ole vakava", niin todennäköisesti tuo loppuosa jätetään mainitsematta artikkelissa. Tai sitten haetaan erikseen sellaista lääkäriä, joka antaa pelottavimman vastauksen. Olen kuullut, että on olemassa lääkäreitä jotka antavat rahasta erilaisia lausuntoja lehdille, vaikka heillä ei ole oikeasti asiantuntemusta siitä aiheesta, mitä jutussa käsitellään. Ainakin USA:ssa näin, varmaan jossain mittakaavassa myös Suomessa.
Juuri rasvamaksasta oli joku artikkeli, jossa sitä maalailtiin "maksansiirtoon johtavaksi" sairaudeksi. Artikkelissa oli sitten mainittu että siirtoja oli tehty "muutama", vaikka XX prosenttia kansasta sairastaa tietämättään. Toisin sanottuna se EI yleensä johda maksansiirtoon ja tuo koko otsikko oli naurettava. Mutta saihan se minutkin lukemaan artikkelin, eli toimi sillä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ajattele miten niiden todennäköisyys kasvaa ajan saatossa jos sulla ei ole vielä ollut mitään noista.
:DD
Vierailija kirjoitti:
Jos joku lääkäri ei sanokaan mitään rajua, niin siitäkään ei pidetä. Mikael Fågelholm antoi jonkun lausunnon että sokeri ei ole suomalaisten pahin ongelma, ja heti joku kommentoi alla että onkohan tyypillä osakkeita sokeritehtaassa vai miksi sanoo noin. On vaan totuttu siihen, että lääkärit maalailevat piruja seinälle, eihän lääkäri voi oikeasti olla sitä mieltä että asiassa on jotain nyansseja ja kaikki ei olekaan kuolemanvaarallista.
Minä jätän nykyään kaikki terveys- tai sairausaiheiset jutut lukematta, koska kärsin muutenkin hypokondriasta. Yleensä iltalehtien jutut ovat tarkoituksella liioittelevia ja shokeeraavia. Klikkasin kerran omaan sairauteeni liittyvää otsikkoa ja mielestäni sekin oli turhan shokeeraavasti kirjoitettu ja sisälsi jopa väärää tietoa eli iltalehtien asiantuntemukseen ei kannata luottaa.
Usvametsä kirjoitti:
Minä jätän nykyään kaikki terveys- tai sairausaiheiset jutut lukematta, koska kärsin muutenkin hypokondriasta. Yleensä iltalehtien jutut ovat tarkoituksella liioittelevia ja shokeeraavia. Klikkasin kerran omaan sairauteeni liittyvää otsikkoa ja mielestäni sekin oli turhan shokeeraavasti kirjoitettu ja sisälsi jopa väärää tietoa eli iltalehtien asiantuntemukseen ei kannata luottaa.
Niin, kannattaa muistaa että iltapaskojen kirjoittajat eivät ole terveyden asiantuntijoita eivätkä edes kovin hyviä journalisteja.
Ei ahista yhtään. Tulee sit joku sairaus jos tulee. En aio surra/miettiä asiaa etukäteen!