Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa kaasuvalottaminen selkokielellä?

Vierailija
12.06.2019 |

Gaslighting? Onko se narsismisanastoa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet keksinyt koko termin itse. Googlesta ei löydy mitään tuollaista. Taidat olla sekoamassa.

Vierailija
2/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko suomentaa kaikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet keksinyt koko termin itse. Googlesta ei löydy mitään tuollaista. Taidat olla sekoamassa.

Tämä on kaasuvalottamista

Vierailija
4/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan wikipediasta löytyi tällainen tekstinpätkä:

"Gaslighting on harhauttamisesta käytetty termi, joka on saanut alkunsa Patrick Hamiltonin näytelmästä Kaasuvalo ja sen elokuvaversioista vuosilta 1940 ja 1944. Tarkemmin siinä pyritään saattamaan kohdehenkilö pois tolaltaan tai uskottelemaan, että hän on mieleltään sekaisin, niin ettei kohdehenkilö ymmärrä harhauttajan toimivan häntä vastaan.

Alkuperäisessä näytelmässä kaasuvalot vilkkuivat päähenkilön toiminnan takia, ja hän vakuutti vastanäyttelijälle ilmiön olevan tämän itse keksimää harhaa."

Kyllähän kai tuollainen toiminta voi olla narsistilla osa "työkalupakkia". Manipulointia, toisen omanarvontunnon polkemista jne.

Vierailija
5/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toisen ihmisen tunteiden ja näkemysten väheksymistä tai suoranaista torpedoimista.

"Et sä nyt voi noin ajatella/tuntea." esimerkiksi.

Myös esimerkiksi toisen muistojen kyseenalaistamista.

Voi olla tiedostamatonta, tai voi olla tahallista jallittamista.

Vierailija
6/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä yritti saada musta alkoholistia sillä perusteella että join viikonloppuisin yhden siiderin pe ja yhden la. 

Vierailija
7/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiä.

Mutta kaasupullojalka tarkoittaa Jutta Urponaista.

8/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on toisen ihmisen tunteiden ja näkemysten väheksymistä tai suoranaista torpedoimista.

Kun olen netissä törmännyt sanaan gaslighting, olen miettinyt, voiko se olla myös tiedostamatonta toimintaa. Tuo Wikipedian määritelmä viittaisi pelkästään tietoiseen harhauttamiseen ja uskottelemiseen.

Vierailija
9/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaasuvalottaako Iiris Suomela Ulla Appelsinia?

Tarkoittaako tämä sitä että Iiris on narsisti?

Vierailija
10/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen netissä törmännyt sanaan gaslighting, olen miettinyt, voiko se olla myös tiedostamatonta toimintaa. Tuo Wikipedian määritelmä viittaisi pelkästään tietoiseen harhauttamiseen ja uskottelemiseen.

Olen törmännyt englanninkieliseen määritelmään jonka mukaan voi olla tiedostettua tai voi olla tiedostamatonta.

Lisäksi exäni teki tätä mulle, mutta sanotaanko nyt niin että ei ollut mikään ylivertaisen älykäs manipulaattori: hänen näkemyksensä siitä mitä minä ajattelin tai en ajatellut pohjautui enemmän hänen puutteelliseen yleismielikuvaansa minusta kuin siihen mitä informaatiota minä kulloinkin annoin itsestäni.

Vierailija
11/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaasuvalottaako Iiris Suomela Ulla Appelsinia?

Tarkoittaako tämä sitä että Iiris on narsisti?

En ole perehtynyt tapaukseen, mutta Ulla Appelsin herättää minussakin halun kyseenalaistaa sitä ovatko hänen esittämänsä kannat todella aikuisten oikeasti sitä mitä mieltä hän on, vaiko vain keskimääräisesti ajattelevien urveloiden p*rseennuolentaa.

Toki on kohteliasta ottaa ihmiset aina todesta, mutta se on vaikeaa etenkin trollien kanssa.

Vierailija
12/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Tuo ensimmäinen ei liity asiaan mitenkään, ja toinen vain tietyissä tapauksissa. Muistot ovat epäluotettavia, etenkin lapsuusmuistot, se on aika hyvin tutkittu tänä päivänä.

Vierailija
13/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän löi minua!"

"En voi mitenkään uskoa sitä."

"Mutta kun hän löi."

"Hän on todella hyvä ihminen, aina auttanut minuakin."

"Kyllä hän silti löi."

"On se vaan kummallista, kuinka sinulla tuntuu aina olevan joku riita meneillään jonkun kanssa. Oletko koskaan miettinyt, miksi kaikki tuntuu aina olevan sinulle niin kovin vaikeaa?"

Vierailija
14/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on narsistin/ narsistisia piirteitä omaavan henkilön yksi keino murentaa toista ihmistä.

Sanan suomennoksesta en osaa sanoa mitään, mutta käytetään sitä tässä. Englanniksi löytyy paljon tekstejä, ja videoita aiheesta. 

Kaasuvalottaminen on sitä, että pitkän ajan kanssa saadaan toinen epäilemään itseään ja mielenterveyttään.

Se tehdään pienillä tai suurilla valheellisilla huomautuksilla, ja kertomalla vääristettyä totuutta tapahtumista jälkeenpäin ihmiselle joka on ollut tapahtuman osana. 

Esimerkiksi, riitatilanteen jälkeen toinen kieltää sanomansa/tekemänsä,

"en ole sanonut noin, sinä kuvittelet, sinä ymmärsit väärin, sinä olet liian herkkä, ymmärrätkö sinä suomea," jne jne. 

Tai sanoo toista ja tekee toista. Huutaa pää punaisena "en minä ole vihainen, sinä kuvittelet taas," ja toinen kuvittelee ylireagoivansa. 

Muistot vääristyy mielessä nopeasti, joten jos epäilee kaasuvalottamista suosittelisin kirjoittaa asioita ylös, ottamaan valokuvia jne. joista itse näkee kuinka asiat oli. 

Kaasuvalottaminen on tehokas ja raadollinen tapa saada toinen ajattelemaan ajan kuluessa, että hän on harhainen ja tulossa hulluksi. Kaasuvalottaja sen sijaan näyttäytyy ymmärtäjänä ja tilanteen pelastajana. 

Se  lisäys vielä, että jokainen väärinymmärrys tai mielipide-ero ei ole kaasuvalottamista.