Mitä häät saa maksaa?
Mikä on mielestäsi "ihan ok" hääbudjetti? Ja jos suunnittelet häitä/häät on jo juhlittu niin kerro pitikö budjetti ja millaiset häät oli (isoimmat kuluerät ym.)!
Kommentit (30)
No en kyllä montaa satasta siitä "lystistä" maksaisi.
Olen pihi ja pyrin järkkäämään mahdollisimmsn halvat häät. Kymppitonniin taitaa silti mennä pk-seudulla.
Tilat 1000e on aika minimi. Catering 50e per vieras, eli nopeasti nousee ruokakustannukset. Juomat siihen päälle jos haluaa ne kustantaa. Kuljetus juhlapaikalle (koska vaikka maksaa 1000e niin saattaa olla ihan skutsissa), mekon ostin käytettynä 650e. Sulhasen puku vuokrattuna 300e. Sormukset yhteensä 600e. Kutsujen tilaus ja postitus 200e. Paljon pieniä maksuja esim astiastovuokraus, vihkimispalkka, pyötäliinat, kukkaset, vieraskirja, ohjelmapaperit, spotify jne. Isoja lisäkustannuksia tuo esim valokuvaaja (1500e) ja dj (saman verran) jos sellaiset haluaa.
Kallista on ellei järjestä pienelle porukalle (alle 30 henk) kotona ja tee kaikki ruoat ja muut itse.
Se lainattu summa, jonka ehtii maksaa ennen eroa.
Me kun alettiin suunnittelemaan häitä, niin päätettiin maksimibudjetiksi 10 000. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että päästään jotakuinkin 7000 euroon, mikä on iso helpotus :)
Suurimpia kulujamme ovat:
Ruoka max. 2300e (riippuen kuinka moni vieras pääsee paikalle)
Valokuvaaja 800e (harrastelijavalokuvaaja)
Esiintyjät 790e
Juomat muistaakseni max 690e (tämäkin riippuu siitä paljon vieraita tulee, sisältää siis alkumaljat, kaksi kaatoa viiniä, lisäksi vieraille sitten omakustanteinen baari)
Hotelliyöpymiset n. 400 e (perushotellihuone: häitä edeltävänä yö + hääyö + aamiainen seuraavana päivänä huoneeseen)
Juhlapaikan vuokra 350e
Kaksi kampausta + yksi koekampaus max. 267 (riippuu paljon siitä, millaiset kampaukset tulee, yksittäisen kampauksen hinta vaihtelee 46-89e välillä)
Vihkija 250e (siviilivihkijä juhlapaikalle arkipäivänä, ei matkakuluja)
Kukat 200e
Häämeikit kahdelle 192e (sis. koemeikit)
Ja loput sitten yksittäisiä pienempiä kuluja. Säästämme erityisesti hääparin puvuista (omani maksaa jopa 15e) ja sormuksista (puoliso menee nykyisellä sormuksella, oma vihki maksoi jotain 80e alennuksessa). Meille ei ole myöskään tulossa bändiä tai dj:tä eli siinäkin säästyy paljon. Ruokaan olemme panostaneet eniten, sillä varsinkin itselleni se on yksi juhlan keskeisimpiä juttuja, herkkusuu kun olen. :D
Häämme eivät ole erityisen suuren kokoluokan häät, joskaan ei kuitenkaan ihan pienetkään. Vieraita kutsuttu 50 sisältäen mahdolliset avecit. Veikkaan että todellinen vierasmäärä tulee ehkä olemaan jotain 40 hengen luokkaa.
Minun sormukseni maksoi noin 7600€, miehen rengas halvempi kun ei kuitenkaan sitä pidä. Sen lisäksi maistraatin maksut ja illallinen kahdelle, pari taksia ja uudet kengät miehelle.
Alle 9000 meillä. :)
Maksimissaan 5000e, sisältäen ihan kaiken. Onneksi mies on samalla aaltopituudella.
Maksimissaan 5000e, sisältäen ihan kaiken. Onneksi mies on samalla aaltopituudella.
Livija kirjoitti:
Me kun alettiin suunnittelemaan häitä, niin päätettiin maksimibudjetiksi 10 000. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että päästään jotakuinkin 7000 euroon, mikä on iso helpotus :)
Suurimpia kulujamme ovat:
Ruoka max. 2300e (riippuen kuinka moni vieras pääsee paikalle)
Valokuvaaja 800e (harrastelijavalokuvaaja)
Esiintyjät 790e
Juomat muistaakseni max 690e (tämäkin riippuu siitä paljon vieraita tulee, sisältää siis alkumaljat, kaksi kaatoa viiniä, lisäksi vieraille sitten omakustanteinen baari)
Hotelliyöpymiset n. 400 e (perushotellihuone: häitä edeltävänä yö + hääyö + aamiainen seuraavana päivänä huoneeseen)
Juhlapaikan vuokra 350e
Kaksi kampausta + yksi koekampaus max. 267 (riippuu paljon siitä, millaiset kampaukset tulee, yksittäisen kampauksen hinta vaihtelee 46-89e välillä)
Vihkija 250e (siviilivihkijä juhlapaikalle arkipäivänä, ei matkakuluja)
Kukat 200e
Häämeikit kahdelle 192e (sis. koemeikit)
Ja loput sitten yksittäisiä pienempiä kuluja. Säästämme erityisesti hääparin puvuista (omani maksaa jopa 15e) ja sormuksista (puoliso menee nykyisellä sormuksella, oma vihki maksoi jotain 80e alennuksessa). Meille ei ole myöskään tulossa bändiä tai dj:tä eli siinäkin säästyy paljon. Ruokaan olemme panostaneet eniten, sillä varsinkin itselleni se on yksi juhlan keskeisimpiä juttuja, herkkusuu kun olen. :D
Häämme eivät ole erityisen suuren kokoluokan häät, joskaan ei kuitenkaan ihan pienetkään. Vieraita kutsuttu 50 sisältäen mahdolliset avecit. Veikkaan että todellinen vierasmäärä tulee ehkä olemaan jotain 40 hengen luokkaa.
Hups, tuli ajatuspieru: vihkijä paikalle viikonloppuna, ei siis arkipäivänä.
Häät saa maksaa just niin paljon tai vähän kun hääpari haluaa / on varaa maksaa.
Meillä oli ihan sellaiset meidän näköiset ja kokoiset "perushäät" vuonna 2012. Vihkiminen kirkossa, juhlapaikka sellainen ison hirsihuvilan tyylinen rakennus, jossa ei ollut A-oikeuksia eli sai viedä omat viinat.
Vieraita noin 100. Bändi musikaalisen serkkutytön bändipoppoo, soittelivat muutamissa häissä niihin aikoihin joten suostuivat myös meidän häihin.
Juhlapaikan vuokra sisältyi siihen että ruuat tuli heiltä. Juhlapaikan siivousmaksu muistaakseni 200-300e.
Bändille palkkaa 100e/pää (500e)
Ruuat maksoi mun ja miehen vanhemmat puoliksi. Niihin meni muistaakseni noin 3500e, sisälsi myös iltapalaa. Kakut tilasin erikseen leipomosta. En muista mitä maksoivat, muutama satanen?
Hääpuku mulle nettimyynnistä rapakon takaa (kun ei lähialueen hääliikkeistä löytynyt sellaista kun halusin, ja jos olisi tilattu niin olisi maksanut ainakin 1500e...) plus pienet muokkaukset ompelijalla ja alushame Suomesta. Hintaa tuli noin 300e.
Hääkengät 250e (näitä on käytetty jo vuosia häiden jälkeenkin kaikissa juhlissa, kengät ovat punaiset).
Hääkampaus ja meikki 200e, sisälti myös sulhasen tukan siistimisen ja nenän puuteroinnin :)
Suurin osa viinoista tuotiin Virosta jokakesäisen Pärnun loman yhteydessä. Viinoihin noin 600e, appiukko maksoi lähes kaikki viinat.
Miehen hääpuku vuokrattiin liikkeestä, se ei paljoa maksanut. Olisko 100-150e?
Hääauton vuokra tutusta autoliikkeestä, alle 100e.
Kaikki kutsut, menut, istumapaikkakartan, koristeet, hääkarkit, yms tilpehöörit askartelin itse, koska olen käsityöihmisiä. En tiedä paljonko niihin meni rahaa, mutta sanotaan nyt että 200-300e?
Hääkimppu plus muut kukat jotain 200-300e?
Kaason ja bestmanien lahjat noin 200e.
Sormukset ostettiin kihlojen yhteydessä joten niitä ei lasketa hääbudjettiin. Oli tarkoitus vain kaiverruttaa hääpäivät siihen kihlapäivien viereen, mutta kävi sitten niin että toinen mummoni antoi mulle erään oman vanhan timanttisormuksensa, joka pienennettiin ja kaiverrutettiin mulle vihkisormukseksi.
Häämatka noin 3000e (kahden viikon reissu viiden tähden hotellissa, joka oli k-16 eli ei haluttu mitään lapsiperhepaikkaa häämatkallemme).
Mainittakoon vielä että iso osa vieraista laittoi lahjaksi rahaa, joten lopulta totesimme että lahjarahaa tuli niin paljon että niillä suunnilleen maksettiin tuo häämatkamme.
Ja lisämaininta, että olimme säästäneet häitä varten rahaa niin että emme mitään pyytäneet keneltäkään, olisimme voineet maksaa kaiken itsekin, mutta vanhempamme olivat myös varautuneet oma-aloitteisesti hääkuluihin joten he ehdottomasti halusivat maksaa osan kuluista.
Kokonaisbudjetti jäi siis alle 10 000e, ja tuo sisältää jo häämatkankin. Ilman häämatkaa kulut sen 6000-7000e josta vanhempamme maksoivat puolet kun maksoivat ne ruuat ja viinat.
Eli omaa rahaa multa ja mieheltä meni vain muutama tonni.
Mielestäni meillä oli hyvinkin edulliset häät kun hääpuvuissa ja askarteluissa päästiin niin halvalla, kun askartelut hoidin itse ja mun hääpuku löytyi netistä halvalla.
Meillä maksoi noin 5000€ kymmenen vuotta sitten. Uskoisin että samaan summaan ei pääse enää tänä vuonna, mutta toisaalta saimme ruoat ja tilan edullisemmin suhteiden avulla.
Puvun vuokrasin, sillä silloin ei ollut tilaa säilyttää muhkeaa, laahuksellista silkkipukua. Hääautona oli limusiini ja talvuhäiden ainoana maksettuna ohjelmana ilotulitus.
Velkaa emme ottaneet vaan laskut maksettiin kuukausituloista. Somisteita/koristeita tein paljon itse, nyt jos pitäisin mitkä vain isommat juhlat, vuokraisin nekin.
Vierailija kirjoitti:
Olen pihi ja pyrin järkkäämään mahdollisimmsn halvat häät. Kymppitonniin taitaa silti mennä pk-seudulla.
Tilat 1000e on aika minimi. Catering 50e per vieras, eli nopeasti nousee ruokakustannukset. Juomat siihen päälle jos haluaa ne kustantaa. Kuljetus juhlapaikalle (koska vaikka maksaa 1000e niin saattaa olla ihan skutsissa), mekon ostin käytettynä 650e. Sulhasen puku vuokrattuna 300e. Sormukset yhteensä 600e. Kutsujen tilaus ja postitus 200e. Paljon pieniä maksuja esim astiastovuokraus, vihkimispalkka, pyötäliinat, kukkaset, vieraskirja, ohjelmapaperit, spotify jne. Isoja lisäkustannuksia tuo esim valokuvaaja (1500e) ja dj (saman verran) jos sellaiset haluaa.
Kallista on ellei järjestä pienelle porukalle (alle 30 henk) kotona ja tee kaikki ruoat ja muut itse.
meillä meni pääkaupunkiseudulla alle 100 €.
Ihan niin paljon on ok kuin teidän oma budjetti sallii. Joku järjestää tonnilla, joku kahdellakymmenellä.
Meillä tuli maksamaan n. 8000 e.
Ravintolahäät (juhlapaikka + ruoat + juomat) n. 5500 e.
Puvut 500 (miehen 400, minun 100)
Esiintyjät 800 (kaksi eri, molemmilta tuttuusale)
Sormukset 400
Kampaaja 100
Kuvaaja 400
+ jotain muuta mitä unohdan
Missä säästimme:
Meikin sain lahjaksi
Kukat olivat ilmaiset (luonnonkukkia haimme ja sopi todella paikan hirsitunnelmaan)
Hääyö saatiin lahjaksi
Kenkäni maksoivat 20 e
Vinkkinä: älä säästä kuvaajassa. Itse otin halvan, kaduttaa vähän.
Maksaa häistä??? Olen yhden kerran ollut naimisissa, ja siitä selvittyäni totean, että kyllä MINULLE pitäisi aika paljon pitäisi rahaa lapioida että toisen kerran moiseen suostuisin.
Huh ! Jokainen sijoittakoon mitä haluaa ja mihin on varaa, mutta silti ihmettelen että on varaa lähes kymppitonnin häihin.
Itse olen niin materialistinen, että jos olisi 10 000 irtonaista niin mieluummin remppaan, auton osarahoitukseksi, huonekaluihin tms.
Tai sitten siihen once in the life time reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Huh ! Jokainen sijoittakoon mitä haluaa ja mihin on varaa, mutta silti ihmettelen että on varaa lähes kymppitonnin häihin.
Itse olen niin materialistinen, että jos olisi 10 000 irtonaista niin mieluummin remppaan, auton osarahoitukseksi, huonekaluihin tms.
Meille hääpäivä oli once in a lifetime -kokemus ja todellakin sen rahasumman arvoinen. Oli upea päivä.
Unelmien, kuukauden kestävälle häämatkalle menimme sitten lahjaksi saaduilla rahoilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Sijoitat sen kymppitonnin osakkeisiin ja olet miljonääri paljon nopeammin kuin jättämällä kahvit kahvilaan.
Mileipidekysymys eikä oikeaa vastausta ole. Lainaa en menisi ikinä ottamaan eli budjetti olisi pankkitilin saldo poislukien puskurirahasto.
Oma arvovalintani oli 0€, joten en vielä tähän mennessä ole naimisiin päätynyt vaikka pitkässä suhteessa olenkin.
Kiitos kaikille vastauksista! (Tarkoitus ei todella ole arvostella ketään!) //aloittaja
Häät saa maksaa mitä vaan joka omaan budjettiin sopii. Itse pitäisin tyhmyysrajana että yli yhden kuukauden tuloja enempää ei velkaa.
Itse toki en häitä halua. Jos intiimiä ja romantiikkaa tahtoo niin sitten kahdestaan pakollisten todistajien kanssa. =)