Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isyysvapaa, rahallinen tulonmenetys

Vierailija
11.06.2019 |

Tässä laskeskelimme isyysvapaan ajalta maksettavaa Kelan korvausta. Mieheni saa TESin mukaan täyden palkan 6 päivältä. Jäljelle jää 48 päivää Kelan rahalla. Tällä hetkellä päiväpalkka on 109,50 euroa (palkka nousi juuri hiukan), mutta Kelan vähennysten jälkeen vuoden 2017 vuosipalkka on niin pieni, että isyysrahaa maksetaan 55 euroa päivältä. Palkkaa maksetaan 5 päivältä viikossa eli n. 547 euroa/viikko, ja isyysrahaa 6 päivältä viikossa, eli 330 euroa/viikko.

Minusta pienipalkkaiselle tuo on todella iso tulojen menetys. Suunnittelimme, että mieheni hoitaa lasta ensi kesänä 6 viikkoa kotona kun minä palaan töihin, mutta sinä aikana tulonmenetys on 1300 euroa bruttona. Toki verotuksella voi hiukan kompensoida, mutta jos mietitään miksi isät eivät jää kotiin, niin tässä voi olla yksi syy. Minä ainakin olin hämmästynyt kun näin kuinka vähän isälle oikeasti maksetaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja? Ihan samalla tavalla äideillekin maksetaan. Ei kannata persaukisen lisääntyä.

Vierailija
2/3 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naiselle makseta äitiyspäiväraha samalla laskukaavalla? Et ottanut huomioon sitä, että lapsesta ei mene hoitomaksua ja sinä saat palkkaa. Kuusi viikkoa on lyhyt aika, mutta vauvan ajassa pitkä hyvän isäsuhteen luomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikun saisinkin olla koti-isä ja joku muu tienaisi toimeentulon, mutta ei saa ei. Toisen lapsen kanssa sain olla muutaman viikon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi