Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiset keskenään veneellä kalaan tai uimaan?

Vierailija
11.06.2019 |

Voisitteko päästää 11-13v pojat keskenään soutelee järvelle ja kalastelee sinne? Jos, niin voisitteko päästää niin, et ottavat mukaan pari 8-vuotiasta? Päästäisittekö samaiset tyypit keskenään uimaan järvelle? Tuttu järvi osalle, osalle ei. Tai päästäisittekö ne kaksi 8v kahdestaan sinne rantaan uimaan? On pienen polun päässä kahden veljeksen kotitalosta se ranta/järvi. Kaikki uimataitoisia, mutta uskaltaisitteko päästää ilman aikuista tai vanhempaa kaitsijaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi mistään hinnasta.

Vierailija
2/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se riippuu ihan pojista. Mä olin serkkuni kanssa kahdestaan järvellä, kun olin 12, serkkuni mua neljä vuotta nuorempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataitoa ja vastuullisuutta on monenlaista. Riippuisi täysin lapsista eikä iästä.

Vierailija
4/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi. 15v saisi mennä, kunhan on pelastusliivit.

Vierailija
5/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen veneillyt ominpäin jostain 7-8 vuotiaasta.Nykylapsien avuttomuuden huomioonottaen sopiva ikä voisi olla ehkä siinä 20 tienoilla

Vierailija
6/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä 11-13 vuotiaat päästäisin ihan molempiin, jos siis ovat kunnolla uimataitoisia, 13-vuotias on jo yläkoululainen. 8-vuotiaita en päästäisi uimaan ilman aikuisen valvontaa, mutta kalaan voisin päästää, riippuen taas hiukan tilanteesta.

Meillä on lapset mökkirannassa onkineet veneestä jo tuota nuorempina (8-9 vuotiaina), livit tietenkin viimeisen päälle, veneeseen näköyhteys rannasta ja etäisyys niin lyhyt että sinne olisi aikuinen uinut hetkessä. Ranta on niin matala ettei rannalta onkiminen onnistu. Ja lapsista oli "se juttu" että saivat selviytyä itse, ei se ettei me vanhemmat olisi viitsitty mennä mukaan veneeseen - paljon tehtiin sitäkin.

Nyt teineinä ovat taitavia ja vastuullisia veneilijöitä ihan moottoriveneellä.

Vierailija
7/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-13 vuotiaat voi mennä, jos on kokemusta karttunut jo soutelusta ja kalastuksesta vanhempien kanssa. Pelastusliivit päälle ehdottomasti.

8-vuotiaille pitää olla täysi-ikäinen perään katsoja.

Vierailija
8/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo isommat mäkin uskaltaisin ja siinä muutes taitaa olla yks 15v myös. Mut nuo pari 8 vuotiasta, en uskaltaisi ilman valvontaa päästää uimaan. Talosta ei näköyhteyttä rantaan, on sen verran kaukana ja metsikköä edessä. Toki on lapsista kiinni ja miten kokeneita vesilläolijoita ja uijia ovat. Ovat serkuksia ja meidän poika 8v voisi päästä mukaan, mut en taida uskaltaa päästää, kun ei ole niin kokenut kun asutaan kaupungissa eikä ole niin paljoa esim. uinut kuin nuo muut. Siis ettei olis ketään valvomassa kun ui... myös yöllä valvovat, katsovat mm. NHL-peliä klo 3-6 ja valvovat sen päälle vielä pihalla kun vanhemmat lähtee töihin ja sitten aamulla nukkumaan...varmaan ihan kivaa, mut 8-vuotiaille minusta aika "rankkaa" touhua. Ei meidän 8v jaksaisi edes, on tottunu nukkuu yöt eikä kesälomallakaan valvo öitä tuollatavoin. 

Vierailija
9/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaat eivät kuulu veden äärelle toisen lapsen vastuulle.

11-13 vuotiaat voivat veneillä ja kalastaa mikäli kokemusta (enemmän kuin yksi kerta) on jo aikuisten kanssa tehdyistä retkistä. Luonnollisesti pelastusliivit puettuna oma-aloitteisesti.

Vierailija
10/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin kaverin kanssa 10 vuotiaina kalaan veneellä ja oltiin kalassa koko yö. Pelastusliivit kyllä oli. Se oli sitä kultaista 80-lukua jolloin ihmisillä oli vielä luottoa lapsiinsa ja ei eletty missään tynnyrissä.

Vierailija
11/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan! Uimaan saattaisin ne vanhemmat päästää, jos ovat fiksuja ja uimataitoisia, eivätkä saa päähän mitään typeriä upotusleikkejä siellä järvessä. Plus että  on yleinen uimaranta, että on aikuisia paikalla. Muuten en. Mutta veneilemään ei olisi minkäänlaista asiaa, saati keskenään koko konkkaronkka. 

Oma 14- vuotiaani sai soudella viimekesänä ihan itsekseen, mutta silloinkin oli tietysti pelastusliivit ja minä olin näköetäisyydellä rannalla (oltiin mökillä). 

Ja joo, kyllä mäkin pienenä kävin soutelemassa serkkujen kanssa, ilman pelastusliivejä isolla järvellä, mutta se oli silloin se. Ei vielä 70-luvun lopussakaan käytetty edes turvaistuimia saati turvavöitäkään, mutta ei se ole mikään syy sille ettei niitä tarvitsisi nykyään käyttää.

Itse olen matkustanut vauvana auton takaikkunan hattuhyllyllä. Lastensuojelu puuttuisi peliin jos nykyään moista tapahtuisi. Eikä kauaa ole siitäkään, kun tupakkaa poltettiin ihan surutta autoissa ja sisätiloissa, vaikka lapsia oli paikalla. Ei niinkään enää nykyään yksikään järkevä aikuinen tee.

Vierailija
12/12 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset pienestä saakka veneilleet ja purjehtineet. Taisivat olla ekaluokkalaisia kun saivat omat  optarit. Tietenkin säännöistä on sovittu, puhelimet mukana ja pelastusliivit päällä.