Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi anoppi kritisoi minua kaikesta?

Vierailija
11.06.2019 |

Saan kuulla anopilta kritiikkiä joka kerta kun tapaamme. Välillä se on sanottu kuin neuvon muodossa mutta siinä sivulauseessa on aina jokin kritiikki mukana. Välillä se kritiikki tulee suoraan. Lapsen kasvatuksesta, ruoanlaittotavoista, lapsen syömisistä, siitä miten olen läsnä lapselleni, oikeastaan kaikesta pienestä arkisesta mistä milloinkin. Viimeksi kritisoimisen aiheena oli se, että anopin mielestä pidän vauvaa liikaa sylissä, pitäisi kuulemma jättää vauva yksin pinnasänkyyn toiseen huoneeseen vain olemaan ja itse olla esim. keittiössä tekemässä muuta. Sitä edellisellä kerralla kritiikin aihe oli se, että kolmevuotiaallamme on todettu eräs terveysongelma, ja olimme käyneet siitä lääkärissä saamassa kotihoito-ohjeet, joita sitten tietenkin noudatin ja tästä anoppi valitti että en saisi tehdä niin kuin lääkäri sanoi koska ne on anopin mielestä vääränlaisia ohjeita joita olemme saaneet (anoppi on matalasti koulutettu, ei siis itse mikään lääkäri ja anopin mielestä minä olin huono kun noudatin niitä ohjeita).

Joka kerta jotain valittamista tekemisistäni tai tavastani olla olemassa. Miehen mukaan olen kuitenkin anopille mieluinen miniä. Välillä sanon tiukasta anopille vastaan, välillä sanon vain joo-joo ja toivon että sulkee suunsa enkä jaksa korviani lotkauttaa. Mutta olen todella kyllästynyt jatkuvaan kritiikkiin, en halua enää kuulla anopistani edes.

Miksi hän kritisoi? Osaako täällä joku anoppi-ihminen selittää minulle? Omalta anopiltani tai mieheltäni en ole saanut vastausta.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoikaa joku.

Vierailija
2/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan nainen ei ole koskaan tarpeeksi hyvä pojalle.

Anopit harvemmin moitskelee vävyjä,  mutta miniät ovat ikuisesti hampaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla hyvin aggressiivisesti sekaantuva oma äiti. Raskasta.

Vierailija
4/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla hyvin aggressiivisesti sekaantuva oma äiti. Raskasta.

Sekin on varmasti todella rasittavaa! Ap

Vierailija
5/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin anoppini oli tuollainen, kun lapsenlapsia syntyi. Sitten miehellä meni hermot ja hän antoi äitinsä kuulla kunniansa (on yleensä todella kiltti ja pyrkii tulemaan kaikkien kanssa toimeen). Nykyään anoppi on ihan siedettävä, vaikka edelleen onkin taipuvainen hössöttämään.

Vierailija
6/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska teet asiat eri tavalla kuin hän. Siinä kai se on asian ydin.

Anoppisi luultavasti on opetettu tekemään niin kuin hän luulee olevan oikein, eikä hän ymmärrä, että toiset tavat voivat olla jopa parempia.

Eikä halua tietenkään uskoakaan, että parempia tapoja olisi esim lapsen kasvatuksessa koska sehän tarkottaisi (hänen mielessään), ettei hän ole ollut yhtä hyvä kuin sinä (ainakaan sinun mielestäsi).

Vierailija
7/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos oma mies käyttäytyy noin.. Aina kritisoimassa ja "neuvomassa".

Vierailija
8/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos oma mies käyttäytyy noin.. Aina kritisoimassa ja "neuvomassa".

Jss.

Vierailija
9/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi luultavasti on opetettu tekemään niin kuin hän luulee olevan oikein, eikä hän ymmärrä, että toiset tavat voivat olla jopa parempia.

Eikä halua tietenkään uskoakaan, että parempia tapoja olisi esim lapsen kasvatuksessa koska sehän tarkottaisi (hänen mielessään), ettei hän ole ollut yhtä hyvä kuin sinä (ainakaan sinun mielestäsi).

Kiitos tästä, näin se voi olla tosiaan. Ja teenkin hyvin monet asiat toisin kuin hän, osittain koska olen 40 vuotta nuorempi ja koska olen erilailla koulutettu ja muutenkin. Ja totta on tuokin, että hänen tavat kasvattaa ei ole minun mielestä olleet kovin hyviä (esim. vauvan jättäminen yksin), mutta en sitä kyllä hänelle ääneen sanoisi. Ap

Vierailija
10/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä, näin se voi olla tosiaan. Ja teenkin hyvin monet asiat toisin kuin hän, osittain koska olen 40 vuotta nuorempi ja koska olen erilailla koulutettu ja muutenkin. Ja totta on tuokin, että hänen tavat kasvattaa ei ole minun mielestä olleet kovin hyviä (esim. vauvan jättäminen yksin), mutta en sitä kyllä hänelle ääneen sanoisi. Ap

Ei se olekaan sinun tehtäväsi sanoa, vaan miehesi pitää osoittaa kykenevänsä pitämään teidän perheenne puolia. On tärkeä osa itsenäistymistä osata sanoa vastaan vanhemmille, jos he eivät arvosta lapsensa puolisoa tai heidän ratkaisujaan. Ydinperhe olette te lapsinenne, siihen väliin eivät anoppi eivätkä appiukko mahdu.

Vierailija
11/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan sinun tehtäväsi sanoa, vaan miehesi pitää osoittaa kykenevänsä pitämään teidän perheenne puolia. On tärkeä osa itsenäistymistä osata sanoa vastaan vanhemmille, jos he eivät arvosta lapsensa puolisoa tai heidän ratkaisujaan. Ydinperhe olette te lapsinenne, siihen väliin eivät anoppi eivätkä appiukko mahdu.

Anoppi ei kritisoi minua koskaan miehen ollessa paikalla vaan kun tulee käymään kun mies on esim. töissä tai sitten jos mies menee käymään vaikka autotallissa. Ja ne mitä anoppi sanoo on piilotettu sellaisiin sivulauseisiin, että jos mies vaikka samana iltana sitten hänelle soittaisi että miksi olet haukkunut tänään "Maijaa" niin anoppi väittäisi kirkkain silmin että tietenkään ei ole haukkunut. Joten miehen on vaikea puuttua asiaan kun ei ole itse paikalla kun kritisoiminen tapahtuu. Ap

Vierailija
12/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Koskaan en ole kritisoinut poikieni tyttöystäviä/avovaimoja/vaimoja. Se tietenkin vaatii tietoista päätöstä, sillä usein olisi kyllä ollut sanottavaa. Ehkä ap:n anoppi vaan sanoo, mitä ajattelee, eikä huomaa, että pahoittaa miniän mielen.

Vierailija
13/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Koskaan en ole kritisoinut poikieni tyttöystäviä/avovaimoja/vaimoja. Se tietenkin vaatii tietoista päätöstä, sillä usein olisi kyllä ollut sanottavaa. Ehkä ap:n anoppi vaan sanoo, mitä ajattelee, eikä huomaa, että pahoittaa miniän mielen.

Kuka aikuinen ihminen olisi niin typerä, että sanoisi aina suoraan mitä pahaa ajattelee toisesta ihmisestä eikä tajuaisi, että toinenhan voi vaikka pahoittaa mielensä siitä jatkuvasta arvostelusta? 

Vierailija
14/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on mahdollisesti itse joutunut oman anoppinsa tai äitinsä "uhriksi", eikä hänen itseluottamuksensa ole kehittynyt ihan normaaliksi. Hän ei ole tiedostanut tätä sukupolvelta toiselle siirtyvää kuviota, jonka perusta on nuorempien hallitseminen - tai sitten hän tietoisesti haluaa jatkaa sitä. Anoppi voi olla myös katkera. Ehkä hän ei saanut elää oman näköistään elämää ja mukautui toisten vaatimuksiin, nieli sen, että hän on aina väärässä ja häntä neuvottiin. Silloin se luonnollinen malli jota siirtää nyt sinuun. Miksi sinulla olisi oikeus tietää ja osata paremmin, kun ei hänkään nuorena saanut? Olet uhka anopin psyyken tietyille rakenteille, jotka eivät ole rakentuneet itsevarmuuden varaan, vaan muista riippuvaisiksi. Hän yrittää, että sinä olisit vuorostasi hänestä riippuvainen (=et osaa etkä pärjää yksin), jotta kuvio saa täyttymyksensä, on anopin vuoro olla hallitsevassa asemassa kokemiensa nöyryytysten jälkeen. Hän ei ehkä aidosti löydä elämästään mitään niin mielekästä tekemistä, että se korjaisi tämän sairaan valtarakenteen ja sen kautta saatavan elämäntarkoituksen ja -tyydytyksen.

Tällaisia pohtii eräs nuori äiti ja miniä, joka ei eilen osannut valita sopivaa kattilaa ruuanlaittoon vaan anopin oli tultava sekin oikaisemaan. Samoin hänen oli käytävä korjaamassa hellan levyn lämpötilakin minun jäljiltäni. Enhän minä neljän lapsen äitinä osaa edes vettä keittää oikealla tavalla.

Vierailija
15/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on mahdollisesti itse joutunut oman anoppinsa tai äitinsä "uhriksi", eikä hänen itseluottamuksensa ole kehittynyt ihan normaaliksi. Hän ei ole tiedostanut tätä sukupolvelta toiselle siirtyvää kuviota, jonka perusta on nuorempien hallitseminen - tai sitten hän tietoisesti haluaa jatkaa sitä. Anoppi voi olla myös katkera. Ehkä hän ei saanut elää oman näköistään elämää ja mukautui toisten vaatimuksiin, nieli sen, että hän on aina väärässä ja häntä neuvottiin. Silloin se luonnollinen malli jota siirtää nyt sinuun. Miksi sinulla olisi oikeus tietää ja osata paremmin, kun ei hänkään nuorena saanut? Olet uhka anopin psyyken tietyille rakenteille, jotka eivät ole rakentuneet itsevarmuuden varaan, vaan muista riippuvaisiksi. Hän yrittää, että sinä olisit vuorostasi hänestä riippuvainen (=et osaa etkä pärjää yksin), jotta kuvio saa täyttymyksensä, on anopin vuoro olla hallitsevassa asemassa kokemiensa nöyryytysten jälkeen. Hän ei ehkä aidosti löydä elämästään mitään niin mielekästä tekemistä, että se korjaisi tämän sairaan valtarakenteen ja sen kautta saatavan elämäntarkoituksen ja -tyydytyksen.

Tällaisia pohtii eräs nuori äiti ja miniä, joka ei eilen osannut valita sopivaa kattilaa ruuanlaittoon vaan anopin oli tultava sekin oikaisemaan. Samoin hänen oli käytävä korjaamassa hellan levyn lämpötilakin minun jäljiltäni. Enhän minä neljän lapsen äitinä osaa edes vettä keittää oikealla tavalla.

Kuulostaa tutulta. Minunkin tehdessä ruokaa anoppi käy vaihtamassa hellan lämpötilaa kattilan alta kun en muka huomaa tai tulee viereen kauhistelemaan miten voin keittää niin isolla / pienellä (kumpi milloinkin). Jos hän näkee kun keitän kahvia niin ääneen kauhistelee miten keitän sitä väärin ja miten voin niin väärin kaataa sen veden sinne keittimeen. 

Minut on kasvatettu hyväitsetuntoiseksi ja olen aika menestynyt ihminen (ainakin naiseksi). Lisäksi olen rikkaampikin kuin anoppini (omalla työllä tienattua rahaa) ja paljon paremmin koulutettu. Joten onkin mielenkiintoista jos olet oikeassa tuossa mitä kirjoitit, koska nythän anoppini sai miniäkseen aivan itsensä vastakohdan, jota ei voikaan hallita ja jonka itsetunto onkin sellainen että sanon jämäkästi takaisin.

Ap

Vierailija
16/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka aikuinen ihminen olisi niin typerä, että sanoisi aina suoraan mitä pahaa ajattelee toisesta ihmisestä eikä tajuaisi, että toinenhan voi vaikka pahoittaa mielensä siitä jatkuvasta arvostelusta? 

Tietäisit vaan,kuinka moni! Mutta tässähän kyseessä on miniän kokemus neuvomisesta yms., anopin näkemystä asiasta ei ole kysytty. Aina pitäisi kuulla kumpaakin osapuolta, ennen kuin voi asettua kummankaan puolelle.

Vierailija
17/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitipä teki muistiinpanot kaikesta osaamattomuudestani. Kauniilla tasaisella käsialalla koko ruutuvihko täynnä merkkntöjä siitä, miten kaneli oli vanhentunut, lasta ruokittu väärin (äitini kaikki lapset tunnesyötetty/ruoalla lohdutettu ja rakastettu)...

Tuntui kuulkaa kivalta. Kun ei tod itse ollut mikään malliäiti.

Vierailija
18/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin anoppini kova löytämään virheitä kaikesta mitä teen. Kyllä ärsyttää kun vanhin on jo 16v ja ihan normaali hyvinvoiva teini vaikka niin paljon ollut anopin mielestä väärin täällä kotona, lasten ruokailussa, vaatteissa ja kasvatuksessa.

Anoppi on pikkumainen luonteeltaan. Haluaa aina olla paras kaikessa ja koska on ollut kotiäiti, ainoa pätemismahdollisuus on kotipiirin asiat. Ehkä kyseessä on myös kosto, hänen ilkeytensä takia olen ottanut etäisyyttä. Ehkä jos olisin hänen seuraneitinään useammin, voisi kohdella minua hiukkasen ymmärtävämmin.

Vierailija
19/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisit vaan,kuinka moni! Mutta tässähän kyseessä on miniän kokemus neuvomisesta yms., anopin näkemystä asiasta ei ole kysytty. Aina pitäisi kuulla kumpaakin osapuolta, ennen kuin voi asettua kummankaan puolelle.

Oikeudessa kuunnellaan kaikenlaisten roistojen valehtelua, mutta päätöstä tehdessä tosiasiat painavat vaakakupissa enemmän.

Vierailija
20/58 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä aivan suoraan sanonut, että yksin jättäminen on nykytietojen mukaan väärin. Tulee kiintymyssuhdevaurioita ja sitä myötä kaikenlaisia ongelmia kuten masennusta aikuisena.

Minunkin anoppi neuvoi kaikenlaista koko ajan. Korjailin jos olin eri mieltä. Anopit ovat olleet aikoinaan äitejä ja silloin oli heidän vuoronsa kasvattaa, nyt on sinun. Vauva ei ole anopin jatke ja hänen määräysvallan alla. Sinä olet äiti ja päätät kuinka kasvatat. Sinä et kuitenkaan ole neuvomassa anoppia missään vaan hän neuvoo sinua, joten hän tuossa tekee väärin. Rajat on hyvä vetää ja vaikka pitää olla tiukka, niin se sinun harmitus lakkaa kunhan pidät vain puolesi.