Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri haluaa nähdä face to face

Vierailija
11.06.2019 |

Mistä voi olla kyse? Jäin just työttömäksi. Oon täyttänyt kaiken netissä. Hain syksyksi opiskelemaan, ja oon työttömänä syksyyn asti.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antavat sulle selkään!

Vierailija
22/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiih-otus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siellä jutellaan ja virkailija ehdottelee erilaisia juttuja. Mun pitkän saikun jälkeen halusin itse keskusteluajan. Kävin pari kertaa ja sitten pääsin Kelan uudelleen koulutukseen. Kuulin tuon siltä virkailijalta.

Ehdottelee juttuja uijui jui. ;D

No, jotain työkokeilua, ryhmiä, kuntoutusta, työpaikkoja.

millaisia "ryhmiä" ? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että tapaamisessa aidosti halutaan antaa sinulle apua työnhakuun. Oman kokemukseni vuoksi olen kuitenkin aika kyyninen ja sanon, että varo mahdollista ansaa. TE-toimiston ensisijainen tehtävä ei ole auttaa ihmisiä saamaan työtä, vaan varmistamaan, että mahdollisimman vähän ihmisiä on työttömänä. Ja jos ihmettelet, että eivätkö nämä ole sama asia, niin eivät ole. 

Olin itse samankaltaisessa tilanteessa muutamia vuosia sitten: täysissä sielun ja ruumiin voimissa oleva normaali korkeakoulutettu ihminen, joka oli muuttanut uudelle paikkakunnalle puolison töiden perässä eikä työpaikkaa ollut vielä itselle löytynyt etsinnöistä ja aktiivisuudesta huolimatta. Minut kutsuttiin tapaamiseen, jossa minua oli odottamassa TE-toimiston virkailija ja kunnan joku mikälie henkilö. He olivat jo keskenään päättäneet, että menisin kuntouttavaan työtoimintaan. Allekirjoitus vain puuttui paperista. Kun ihmeissäni totesin, etten kyllä ollut mitenkään kuntoutuksen tarpeessa, he kiirehtivät vakuuttamaan, että ei tässä siitä ollut kyse. Kuntouttava työtoiminta vain nyt oli tämmöinen termi, eikä siitä pitänyt välittää. Saisin päivässä 9 € kulukorvauksen, ja tällaisessa kunnan projektissa olisi monia kaltaisiani terveitä ja työkykyisiä ihmisiä, jotka eivät olleet löytäneet töitä. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tarjottu, ja minua painostettiin työtoimintaan voimakkaasti. Tämä olisi siistinyt kunnan työttömyyslukuja, koska ilmaistyössä olevaa ihmistä ei lasketa työttömäksi. Vähät siitä, että mokoma ilmaistyö ei olisi millään tavalla oikeasti auttanut minua pääsemään töihin. Työttömyyskorvaus olisi myös edelleen tullut veronmaksajien pussista.

Virkailijoiden epäonneksi olin perehtynyt lakiin ja tiesin oikeuteni. Kuntouttava työtoiminta on viimesijainen vaihtoehto sellaisille työttömille, jotka psyykkisten tai fyysisten sairauksiensa tai elämänhallinnan ongelmiensa vuoksi eivät kykene normaaliin palkkatyöhön. Se on kuntoutusta ja sellaiseksi tarkoitettu. Lain perusteella tervettä ihmistä ei voida siihen velvoittaa osallistumaan. Kunnissa lakia kuitenkin rikotaan räikeästi, ja olen lukenut monista tapauksista, joissa oikeuksiinsa perehtymätön ihminen on pakotettu työtoiminnan pariin. Kun siihen on kerran joutunut, on sieltä melkein mahdoton nousta pois. Jos työtoimintaa tai muuta ilmaistyötä (esim. työkokeilu) siis yritetään kirjata työllistymissuunnitelmaasi, vaadi perusteet. Jos ja kun niitä ei ole esittää, ei näitä voida kirjata työllistymissuunnitelmaasi eikä sinua silloin voi velvoittaa niihin osallistumaan. Älä kuitenkaan kieltäydy suoraan mistään, koska tästä voi seurata karenssi. Ehdota palkkatuettua työtä tai vakuuta, että työnhakusi on aktiivista. Ota mukaan päivitetty CK ja todisteita haetuista työpaikoista. Kerro tulevista opinnoista äläkä anna tilaisuutta ahdistaa itseäsi nurkkaan. 

Aijaa, olisin halunnut kuntouttavaan tuötoimintaan, mutten päässyt, kun kunnan paikat oli täynnä... eikä niitä ollut monia. Mulle siis ihan outoa, että kuntouttavaan voisi yrittää pakottaa.

Vierailija
24/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Kainuussa ei ainakaan tarvitse ikinä käydä paikan päällä. Ei ole viimeiseen kolmeen vuoteen tarivnnut käydä, tiedän muitakin joilla vain aina soittoaika tuonne, mullakin 3 kk välein vaan te virkailija soittaa ja päivitetään tiedot ja sillä selvä :D

Vierailija
25/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että tapaamisessa aidosti halutaan antaa sinulle apua työnhakuun. Oman kokemukseni vuoksi olen kuitenkin aika kyyninen ja sanon, että varo mahdollista ansaa. TE-toimiston ensisijainen tehtävä ei ole auttaa ihmisiä saamaan työtä, vaan varmistamaan, että mahdollisimman vähän ihmisiä on työttömänä. Ja jos ihmettelet, että eivätkö nämä ole sama asia, niin eivät ole. 

Olin itse samankaltaisessa tilanteessa muutamia vuosia sitten: täysissä sielun ja ruumiin voimissa oleva normaali korkeakoulutettu ihminen, joka oli muuttanut uudelle paikkakunnalle puolison töiden perässä eikä työpaikkaa ollut vielä itselle löytynyt etsinnöistä ja aktiivisuudesta huolimatta. Minut kutsuttiin tapaamiseen, jossa minua oli odottamassa TE-toimiston virkailija ja kunnan joku mikälie henkilö. He olivat jo keskenään päättäneet, että menisin kuntouttavaan työtoimintaan. Allekirjoitus vain puuttui paperista. Kun ihmeissäni totesin, etten kyllä ollut mitenkään kuntoutuksen tarpeessa, he kiirehtivät vakuuttamaan, että ei tässä siitä ollut kyse. Kuntouttava työtoiminta vain nyt oli tämmöinen termi, eikä siitä pitänyt välittää. Saisin päivässä 9 € kulukorvauksen, ja tällaisessa kunnan projektissa olisi monia kaltaisiani terveitä ja työkykyisiä ihmisiä, jotka eivät olleet löytäneet töitä. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tarjottu, ja minua painostettiin työtoimintaan voimakkaasti. Tämä olisi siistinyt kunnan työttömyyslukuja, koska ilmaistyössä olevaa ihmistä ei lasketa työttömäksi. Vähät siitä, että mokoma ilmaistyö ei olisi millään tavalla oikeasti auttanut minua pääsemään töihin. Työttömyyskorvaus olisi myös edelleen tullut veronmaksajien pussista.

Virkailijoiden epäonneksi olin perehtynyt lakiin ja tiesin oikeuteni. Kuntouttava työtoiminta on viimesijainen vaihtoehto sellaisille työttömille, jotka psyykkisten tai fyysisten sairauksiensa tai elämänhallinnan ongelmiensa vuoksi eivät kykene normaaliin palkkatyöhön. Se on kuntoutusta ja sellaiseksi tarkoitettu. Lain perusteella tervettä ihmistä ei voida siihen velvoittaa osallistumaan. Kunnissa lakia kuitenkin rikotaan räikeästi, ja olen lukenut monista tapauksista, joissa oikeuksiinsa perehtymätön ihminen on pakotettu työtoiminnan pariin. Kun siihen on kerran joutunut, on sieltä melkein mahdoton nousta pois. Jos työtoimintaa tai muuta ilmaistyötä (esim. työkokeilu) siis yritetään kirjata työllistymissuunnitelmaasi, vaadi perusteet. Jos ja kun niitä ei ole esittää, ei näitä voida kirjata työllistymissuunnitelmaasi eikä sinua silloin voi velvoittaa niihin osallistumaan. Älä kuitenkaan kieltäydy suoraan mistään, koska tästä voi seurata karenssi. Ehdota palkkatuettua työtä tai vakuuta, että työnhakusi on aktiivista. Ota mukaan päivitetty CK ja todisteita haetuista työpaikoista. Kerro tulevista opinnoista äläkä anna tilaisuutta ahdistaa itseäsi nurkkaan. 

Olen lukenut että on ihan sama mitä suunnitelmassa lukee niin työkkäri voi tarjota kursseja ym. Mikä virka suunnitelmalla on?

Vierailija
26/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk välein minäkin jouduin siellä ramppaamaan. Tosin olin pitkäaikaistyötön. Sinun tilanteessasi tuntuu vähän oudolta. Menet sinne vaan reippaasti, siellähän se sitten selviää, mistä on kyse.

Vierailija
27/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että on ihan sama mitä suunnitelmassa lukee niin työkkäri voi tarjota kursseja ym. Mikä virka suunnitelmalla on?

Periaatteessa työllistymissuunnitelmaan kirjataan ne asiat, joiden avulla työtön pääsee kohti työelämää ja joista on yhdessä TE-toimiston kanssa sovittu. Käytännössä se työllistymissuunnitelmaan kirjataan ne asiat, jotka työtön on velvollinen tekemään karenssin uhalla. Jos ilmaistyö on kerran kirjattu suunnitelmaan ylös, on siitä jälkeenpäin mahdoton kieltäytyä. Jos ilmaistyötä eli kuntouttavaa työtoimintaa tai työkokeilua ei ole laitettu suunnitelmaan, ei niihin voi velvoittaa osallistumaan. 

Vierailija
28/28 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma ja toivoisin saavani lakimiehen(tai naisen)mukaani "tapaamiseen" eli syyllistämis/pakottamis-kuulusteluun:( Syntini on ettei minnekään palkata vaikka olen hakenut vuosia buron outin partaalle tosissani töitä. KUkaanhan tätä ei tietenkään usko vaan syyttävät työnhakijaa "mikä on vikana kun minnekään ei palkata vaikka muka paljon haet"jne., sitähän nekin siellä tivaa taas "hienovaraisesti":( kuntouttavaan limboon pakottamista pelkään itsekin, luulatavsti sitten teen oman lopullisen ratakisuni, minnekään pahemmin kiusattavaksi en enää yksinkertaiesti voi mennä, ei ole voimia kertakaikkiaan. Yhteiskunnassamme rakastetaan sairaan, köyhän, työttömän jne. loputonta kiusaamista, byrokratia- hyppyytystä, nöyryyttämistä, latistamista ja itsemurhaan patistelua kunnes tajuaa tehdä sen. juu, enää on katkeruus jäljellä tästä pyörityksestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi