Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenkä olla avuksi alkoholistille?

Vierailija
10.06.2019 |

Eräs läheiseni on yksinäinen päiväkännääjä. Keskiäikäinen ja työssäkäyvä, melkoisen viisas jopa, muttei huolehdi omasta parhaastaan. Ilmeisesti ei enää edes välitä. Lahjakas tyyppi monella tavalla, mutta mt-diagnoosien pilattua cv:n ja avioliiton, hän on menettänyt itsekunnioituksensa ja uskon itseensä. Nykyisin siis keskinkertaisesti pärjäävä ja "vastuullisesti ryyppäävä" surullinen alkoholisti.

Olen hänen ruuhkavuosia elävä lapsensa eikä oma jaksamiseni ja aikani riitä vanhempani herättelyyn ja motivoimiseen. Yksi haaveeni kuitenkin on, että hän pääsisi yli menneen elämän virheistä ja alkaisi nauttia elämästä. Tosiaan kiirettä pitää minullakin enkä ehdi päivystämään vastauksia läpi vuorokauden, mutta välillä pääsen tsekkaamaan.

Tunnistitko siis ihmistyypin? Mikä olisi hänelle paras apu? Mitä ei-täysin-ylimitoitettua voisin tehdä hänen auttamisekseen? Meillä on tässä taloprojektia ja muuta omaa unelmaa, mutta etenkin syksyllä joudan minäkin vierailuille jos se on ensisijainen ja paras apu. Arkailen juomiseen puuttumista sillä minulla ei ole muutakaan tarjota tilalle. Lisäksi hän on juonut ainakin viimeiset 20 vuotta, joten ihan pyynnöstä tuskin luopuu viinasta. Nyt parhaat ideat jakoon siis, kiitos paljon!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholistia paranna kuin alkoholisti itse. Voit puhua huolestasi ja ehdottaa aa:ta tai a-klinikkaa (vai mitä ne nykyään on) ja hän sitten tarttuu asiaan tai ei.

Kannattaa myös sopia, että näette vain kun on juomatta, eikä sitten muutkaan ota silloin kun hän on paikalla.

Vierailija
2/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe tuli mieleen hänen soitettuaan juuri taas yksin ja pienessä sievässä. Olen aina ajatellut, että sitten kun oma tilanteeni on tämä ja tämä sitten minä ostan hänelle purjeveneen ja lopulta pistän hoitokotiin lähelle, jossa pääsen vierailemaan. Sitten kun olen tarpeeksi vanha, viisas ja vahva, sitten kerron sille miten tehdään ja miten menetellään elämässä. Tuntuu kuitenkin aika riipivältä, että oma vanhempi on niin rikki ja yksin, että pakko sille on jotain tehdä nyt. Sanonko, että "nyt loppu juominen..." Vai mitä teen? Onko kellään kokemusta vanhempansa alkoholismiin puuttumisesta onnistuneesti ja onnellisesti?

- nössö Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa auttaa alkoholistia on pysyä kaukana siitä. Alkoholistit tyypillisesti syyttää kaikkea muuta kuin itseään, syy juoda on mitä tahansa ja manipuloivat ympäröiviä ihmisiä taukoamatta, eniten hyväksikäytetyksi tulee ihmiset jotka yrittää auttaa. Säälin keräämisessä ja säälintunteiden herättämisessä he ovat mestareita, se on manipulointi taktiikka.

Vierailija
4/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe tuli mieleen hänen soitettuaan juuri taas yksin ja pienessä sievässä. Olen aina ajatellut, että sitten kun oma tilanteeni on tämä ja tämä sitten minä ostan hänelle purjeveneen ja lopulta pistän hoitokotiin lähelle, jossa pääsen vierailemaan. Sitten kun olen tarpeeksi vanha, viisas ja vahva, sitten kerron sille miten tehdään ja miten menetellään elämässä. Tuntuu kuitenkin aika riipivältä, että oma vanhempi on niin rikki ja yksin, että pakko sille on jotain tehdä nyt. Sanonko, että "nyt loppu juominen..." Vai mitä teen? Onko kellään kokemusta vanhempansa alkoholismiin puuttumisesta onnistuneesti ja onnellisesti?

- nössö Ap

AA:lla on myös ryhmiä alkoholistien aikuisille lapsille. Suosittelen lämpimästi! Voit pelastaa itsesi.

Vierailija
5/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kaukana.

Vierailija
6/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alkoholistia paranna kuin alkoholisti itse. Voit puhua huolestasi ja ehdottaa aa:ta tai a-klinikkaa (vai mitä ne nykyään on) ja hän sitten tarttuu asiaan tai ei.

Kannattaa myös sopia, että näette vain kun on juomatta, eikä sitten muutkaan ota silloin kun hän on paikalla.

Kiitos vastauksesta. AA-tapaamisissa hän on käynyt omasta aloitteestaan noin 10 vuotta sitten, mutta ongelmaksi muodostuivat hänen mt-ongelmansa. AA:ssa puhutaan Jumalasta, jonka kukin saa käsittää tavallaan. Valitettavasti hänen valheelliset muistikuvansa liittyvät Jumala-juttuihin ja sehän teki koko kerhosta salaliiton....

Olemme nyt sopineet, ettei hän juo kun lapsemme ovat paikalla ja sitä hän on kunnioittanut. Vika on oikeastaan siinä, että hän juo kaiken aikansa yksin enkä haluaisi sen olevan niin.

Anteeksi myös tämä sössöttävä kirjoitustyyli. En vaan halua ottaa mitään riskiä, että tällä perusteella tunnistettaisiin ja vähän ehkä liioittelen tätä anonyymiyttä. Onko vaan mitään mikä voisi ravistella alkoholistia tekemään muutoksen ilman, että se on täydellinen pohjalla käynti tms.? Vai pitääkö minun vaan olla vaivaamatta päätäni tällä?

Vierailija
7/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa auttaa alkoholistia on pysyä kaukana siitä. Alkoholistit tyypillisesti syyttää kaikkea muuta kuin itseään, syy juoda on mitä tahansa ja manipuloivat ympäröiviä ihmisiä taukoamatta, eniten hyväksikäytetyksi tulee ihmiset jotka yrittää auttaa. Säälin keräämisessä ja säälintunteiden herättämisessä he ovat mestareita, se on manipulointi taktiikka.

Nuoruudenystäväni on tällainen.

Sairas, työkyvyttömyyseläkkeellä oleva alkoholisti.

Ei edes pyri mitenkään parantamaan itsenäisyyttään, vaan hankkiutuu tilanteisiin, joissa tarvitsee apua, yleensä kyytiä. Kaikki ongelmansa panee sairautensa piikkiin, vaikka 90% on juomisesta aiheutuvaa.

On hankkinut itselleen harrastuksen, johon hänellä ei ole resursseja, pyrkii harrastuksineen kavereiden harrastustiloihin, joissa sitten tuuskaa kännipäissään.

Ja kun on hassannut rahansa kaljaan ja harrastuksiin, pitää toisten häntä auttaa.

Jos eivät auta, ovat haljuja ihmisiä.

Vierailija
8/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nössö Ap

AA:lla on myös ryhmiä alkoholistien aikuisille lapsille. Suosittelen lämpimästi! Voit pelastaa itsesi.

Tällaista voisin harkita. Vähän toivoin, että AV:sta olisi löytynyt joku poppakonsti, jota en vain olisi tullut ajatelleeksi. Mutta varmaan paras idea olisi käydä tuollaisessa ryhmässä, sieltä varmasti saisi näkökulmaa miten vanhemman juomiseen kannattaisi terveesti suhtautua. Ja ehkä keksittyä keinoja hänen auttamisekseen jos se vain on mahdollista. Painin vielä sen kanssa mikä on minun vastuullani ja mikä ei ja mihin asetan omat rajani, autanko vai enkö jne. Kai se on sitten mentävä.

Thanks! - Ap

Vierailija
9/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. AA-tapaamisissa hän on käynyt omasta aloitteestaan noin 10 vuotta sitten, mutta ongelmaksi muodostuivat hänen mt-ongelmansa. AA:ssa puhutaan Jumalasta, jonka kukin saa käsittää tavallaan. Valitettavasti hänen valheelliset muistikuvansa liittyvät Jumala-juttuihin ja sehän teki koko kerhosta salaliiton....

Olemme nyt sopineet, ettei hän juo kun lapsemme ovat paikalla ja sitä hän on kunnioittanut. Vika on oikeastaan siinä, että hän juo kaiken aikansa yksin enkä haluaisi sen olevan niin.

Anteeksi myös tämä sössöttävä kirjoitustyyli. En vaan halua ottaa mitään riskiä, että tällä perusteella tunnistettaisiin ja vähän ehkä liioittelen tätä anonyymiyttä. Onko vaan mitään mikä voisi ravistella alkoholistia tekemään muutoksen ilman, että se on täydellinen pohjalla käynti tms.? Vai pitääkö minun vaan olla vaivaamatta päätäni tällä?

Eipä paljon ole.

Toki voit puhua suusi puhtaaksi, mutta tuskin siitä apua on.

Mutta voihan olla, että voitte nauttia niistä hyvistä hetkistä jota teillä on, vaikka läheisesi pysyy juoppona hautaan saakka.

Vierailija
10/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, nämä on kyllä yhtä tyhjän kanssa nykyisin.

Jupoille pitäisi perustaa ihan uusia järjestöjä, joissa saisi anonyymisti ja ilman uskonnollista höpönlöpöä tai A-klinikan tuomitsevaa käytöstä kertoa tuntojaan.

En ole perustamassa, koska olen ihan sujut oman juoppouden kanssa.

Kippis. :)

Vierailija
11/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään poppakonsteja tuskin on. Itselle näin alkoholistina yksi eniten silmiä avaava kokemus oli, kun äitini sanoi, että olen juomassa itseäni hautaan ja pyysi hakemaan apua. Toinen herätys oli itsemurhayritys. Hain apua A-klinikalta, pääsin katkolle ja nyt kuukausi juomatta.

Vierailija
12/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se helpottaa kun kuulutat hänet koko maailmalle.Tollukka.

Vierailija
13/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymisette vahingoniloisesti siellä miten naurettavaa,aikuinen ihminen...sama vaikka kuolee.

Vierailija
14/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, nämä on kyllä yhtä tyhjän kanssa nykyisin.

Jupoille pitäisi perustaa ihan uusia järjestöjä, joissa saisi anonyymisti ja ilman uskonnollista höpönlöpöä tai A-klinikan tuomitsevaa käytöstä kertoa tuntojaan.

En ole perustamassa, koska olen ihan sujut oman juoppouden kanssa.

Kippis. :)

Eikö Minnesota-hoito ole uskonnosta vapaa?

Vierailija
15/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alkoholismin taustalla ahdistus? Jos on, se pitää hoitaa pois esim. psykoterapeutilla. Kerro, että välität hänestä, etkä halua menettää häntä ennen aikaisesti alkoholille.

Vierailija
16/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auttaa haluat, käy sen puolesta Alkossa, ja röökit r-kioskilta...

Vierailija
17/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kts. Al-anon tai AAL itsellesi.

Vaikka ne on alunperin hengellisiä ohjelmia, tekstissäkin sanotaan:

Ota se mitä tarvitset ja jätä loput.

Vierailija
18/24 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeeksi ymmärtää alkoholistia, hän toipuu kyllä ajan mittaan. Nyt tärkeintä on pitää huolta hänen rahallisen tilanteensa turvaamisesta, sillä se luo uskoa tulevaisuuteen. Lisäksi hän tarvitsee nyt enemmän luottamusta kuin valvontaa.

Ennen kaikkea tärkeintä on muistuttaa ettei ylitä tai alita päivittäistä 17 alkoholiannoksen rajaa, joka on miehen terveyden kannalta optimaalinen määrä.

Vierailija
19/24 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarpeeksi ymmärtää alkoholistia, hän toipuu kyllä ajan mittaan. Nyt tärkeintä on pitää huolta hänen rahallisen tilanteensa turvaamisesta, sillä se luo uskoa tulevaisuuteen. Lisäksi hän tarvitsee nyt enemmän luottamusta kuin valvontaa.

Ennen kaikkea tärkeintä on muistuttaa ettei ylitä tai alita päivittäistä 17 alkoholiannoksen rajaa, joka on miehen terveyden kannalta optimaalinen määrä.

Kiitos aamun nauruista, tämä kyllä herätti hilpeyttä alkoholistin entisessä puolisossa :D Todellakin ihmeessä kannattaa auttaa kaikin tavoin. Minäkin autoin kellon ympäri ja toimin omaishoitajana ja yritin pitää hengissä kunnes selvisi että mies levittelee selkäni takana juttuja kylillä että olen jokin ihmishirviö ja kiusaan häntä. Raukan on pakko juoda tuskaansa. Minua vihataan tänä päivänäkin vielä ja miehen valheet elää elämäänsä. Kun autat alkoholistia niin selästä löytyy puukko. Monesti mies yritti minuakin saada juomaan ja alkoholisoitumaan, kun ei onnistunut niin tietysti ei sellainen ihminen kelpaa. Juoppoa ymmärtää vain toinen juoppo koska omasta mielestään alkoholistit on parempia ihmisiä kuin muut ja kaiken yläpuolella.

Vierailija
20/24 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko alkoholismin taustalla ahdistus? Jos on, se pitää hoitaa pois esim. psykoterapeutilla. Kerro, että välität hänestä, etkä halua menettää häntä ennen aikaisesti alkoholille.

Terapia menee ikään kuin hukkaan, jos käyttää samanaikaisesti päihteitä. Se vääristää niin paljon ajattelua. Ensin pitää katkaista juominen, sitten voi ruveta pohtimaan, mikä juomista ylläpitää ja etsiä keinoja pysyvään raittiuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi