Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla kiinteiden aloitus ollut vaikeaa?

24.05.2006 |

Olemme kokeilleet kiinteitä pian kuukauden ajan, mutta ei vielä voi sanoa, että lapsi söisi niitä.. Edelleen meillä on maistelua ja tuntuu, ettei lapsi ota mitään mielellään suuhun.

Perunalla ja porkkanalla aloitettiin, vähän aikaa meni 1 tl päivässä, mutta sitten vauva alkoi kieltäytymään ja alkoi itkeä, kun yritin tarjota annosta. Pari kertaa laitoin " väkisin" suuhun, mutta lapsi sylki annoksen pois. Pari viikkoa meni tässä.

No sitten yritin maissia -ei kelvannut ollenkaan. Perunan ja porkkanan tein itse, mutta maissi oli kaupan sosetta.

Nyt olen yrittänyt viikon verran ruusunmarjaa ja luumua. Luumu ei kelpaa. Ruusunmarja on ainoa kiinteä, jota lapsi suostuu hiukan mutustelemaan suussa! Sitäkin vain lusikallisen.

Neljä viikkoa on mennyt, eikä olla kuin melkein lähtöpisteessä. Yhtään tuotetta ei mene vielä edes puolta desiä päivässä! Tällä hetkellä siis alas menee vain ruusunmarja vapaaehtoisesti ja peruna-porkkana pakolla.

Lisäksi vauva on alkanut pulauttelemaan tuon peruna-porkkanasatsin jälkeen.

Mitäs tässä nyt tekisi? Onko Pitäisikö tarjota lisää noita makeita soseita, kun ne tuntuvat edes vähän maistuvan? Vai pitäisikö pakottaa lapsi syömään ei-makeita soseita? Mikä olisi sellainen sose, joka maistuu kaikille? Noista juureksista lähinnä...

Ei tästä meidän kiinteiden maistelusta ole vielä mitään ravitsemuksellista hyötyä lapselle. ONko muilla ollut näin vaikeaa? Miten saisin lapsen syömään kiinteitä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään neuvoja en osaa antaa, vertaistukea vain. Meidän tytsy on kohta 10kk ja kiinteiden maistelu aloitettin 4 kk sitten. Yhden ainoan kerran olen saanut menemään 5 tl, mutta muuten on jo todella loistava suoritus jos neiti syö edes 1tl. Siihenkään ei ole päästy ainakaan pariin viikkoon. Tällä hetkellä ei anna laittaa mitään suuhunsa. On kokeiltu sekä makeaa että muita. Sormiruokaa syö taas jonkin verran, välillä ei syönyt sitäkään. Uskon, että neiti alkaa syödä kun on siihen valmis. Nyt työntää kaiken ulos suusta, jos sinne jotain huijaamalla saa.

Eipä muuta kuin pitkiä hermoja ;)

Vierailija
2/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitimme kiinteät 6kk iässä tytöllemme. Täytyy sanoa, että stressasin ihan turhaan, sillä kyllä jokainen lapsi jossain vaiheessa alkaa syömään. Aluksihan se on sitä erilaisen ruuan syömisen opettelua ja ihmettelyä ennemminkin kuin ravintoa. Meillä tyttö alkoi syömään vasta lähempänä vuoden ikää edes jotain, ja sitä ennen lähinnä järsi jotain leivänkantaa kun teki hampaita. Soseet eivät koskaan kelvanneet, vieläkään 2-vuotias ei syö perunamuussia eikä muita ruokia jotka ovat rakenteeltaan kovin mössöisiä. Kaikki pitää olla selkeitä " paloja" . Harjoitteli syömistä sitten maissinaksuilla ja muilla pienillä suupaloilla. Ensimmäiset pienet ateriat taisivat olla makaronit ja jauhelihamurut. Niitä nyppi sormin sitten suuhunsa.

Muistan kuinka tuntui hurjalta kun ystäväni samanikäinen vauva söi 8kk ikäisenä tyyliin 2 perunaa ruualla, välipalan ja aamu- ja iltapuuron ja omani syö jotain murusia, mutta kyllä se sitten siitä. Et voi kuitenkaan pakottaa lastasi syömään ja ainakin isommalla ruuan liiallinen tuputtaminen aiheuttaa vastarintaa ja lusikkalakot eivät muutenkaan ole mitenkään poikkeuksellisia. Tarjoa ruokaa ja anna vauvan tutustua siihen, mutta älä huoli äläkä ota mitään paineita määristä.

Meillä on ihan terve ja sopivan kokoinen 2-vuotias, joka syö kaikenlaista jo mutta on edelleenkin pieniruokainen verrattuna muihin. Vihannekset ja hedelmät maistuvat paremmin kuin lämmin ruoka, aamupuuroa menee sentään jo reilun desinkin verran. Ruokaa on aina tarjolla ruoka-aikaan, tyttö pistelee sitten tarvitsemansa ja koirat tai minä loput.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiinteiden aloitus oli myös yhtä takkuamista. Ja sitten kun sopivia ruoka-aineita löytyi, kerta-annokset olivat todella pieniä. Nyt muksu on 11 kk ja haaveilen vieläkin ajasta, jolloin poikaan saisi uppoamaan koko sosepurkillisen tai hän " odottaisi ruokaa suu ammollaan kuin linnunpoika" :-)

Meillä ensimmäinen maku, joka upposi oli bataatti. Soseutin keitetyn bataatin hyvin ja lisäsin joukkoon paljon keitinlientä, eli käytännössä tarjosin sosekeittoa. Maissi kelpasi myös itsetehtynä (kiehautin, soseutin ja paseerasin lopuksi kuoret pois). Hedelmistä banaani ja persikka olivat herkkuja alusta lähtien, samoin kaupan kuningatarsose. Koska ruokamäärät olivat pieniä, neuvolan suosituksesta aloin tarjota viittä soseateriaa päivässä hyvin pian. Näin saatiin muksuun uppoamaan soseita edes se 5-10 tl päivässä.

Pakottamislinjalle en ole syöttämisessä lähtenyt. Jonkin verran olen käyttänyt huijausta, eli annan käteen vaikka sosepurkin kannen ja kun huomio kiinnittyy muualle, lapan ruokaa sisään. Tuonkin keinon hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä. Itse päätin aikoinaan, että meillä ei ruokapöydässä leikitä, mutta tätä tämä käytäntö sitten on ;-)

-Tintti

Vierailija
4/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikalla meni just ehkä kaksi tl muuta kuin mangososetta ja ruusunmarjasosetta. Hollen babymyslipuuro alkoi maistua vajaa vuosikkaana, mutta varsinaisesti hyvin hän alkoi syödä 1v3kk iässä.

Kuopus syökin paaaljon paremmin. Tuntuu tykkäävän perunasta. :)

Vierailija
5/10 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi edetä lisäruoan antamisessa. Pakottaa ei kannata, muuten vauva saa kammon ruokia kohtaan. Kukaan ei kiellä ettet saisi antaa makeita soseita, jos ne kerran kelpaavat. Tottuuhan lapsi niillä ainakin soseisiin ja jossain vaiheessa kyllä alkaa kelpaamaan myös peruna ja porkkana, mutta ei pakolla.

Vierailija
6/10 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikilla lapsilla alottanut kiinteät 6-kuisena (siksi vaan mainitsen että tämä asia ei ole voinut tuoda mitään eroa). Esikoisella meni muutama viikko tottua, kakkonen rakastu heti kiinteisiin joten tämä kolmosemme oli sitten pieni yllätys minulle.

Koitin kaikki mahdolliset ja mahdottomat konstit mutta vauva ei suostunut syömään - vain tissi kelpasi. Pidin välillä taukoja, sitten taas yritin mutta ei onnistunut. Kokeilin paljon eri ruokia, hedelmiä, kasviksia, puuroja, kuitenkin aina yhtä makua tarpeeksi kauan että ehtisi tottua. Oli kuitenkin ihan sama mitä suuhun tuli, reaktio oli sama, kädet vispas, pää pyöri, jalat huito, suu oli niin tiukassa supussa että sinne oli lähes mahdoton saada mitään sisään. Joskus sain huijattua että kun tyttö avasi suun laittaakseen jotakin muuta sisään, pistin äkkiä lusikan ruokaa ja joskus hän jopa söi sen.

Kun ikää oli 7,5kk niin tyttö " söi" kiinteitä vuorokaudessa korkeintaan puolen pienen purkillisen verran. Yhtäkkiä kun ikää oli jo yli 8kk ja annoin puuroa, hän avasi ITSE suun ruualle ja oikeen hamusi puuroa suuhun. Olin aivan äimän käkenä mutta sitten rupesi syömään puuroa isompiakin annoksia. Pikkuhiljaa meni myös kasvikset ja muut soseet, mutta tyttö söi todella vähän. Jouduin lopettamaan imetyksen kun vauva oli 9kk ja vasta sitten ruoka-annokset suureni.

Yhtäkkiä kun pienokaisemme oli 10kk hän vaan kertaheitolla kieltäytyi vauvaruuasta. En tiedä mikä tuli mutta purkin näkeminenkin sai hänet hysteerikseksi. Siitä asti on sitten itse syönyt samaa ruokaa kun me, alussa toki vähän vauvaystävällisempiä versioita. Tyttö on nyt 13kk ja syö aivan mitä tahansa ja aivan uskomattomia määriä. Kun pääsee ruokapöytään niin rupeaa lusikalla ja käsillä kahmimaan ruokaa suuhun ja siis todellakin on kaikkiruokainen. Odotamme tässä että kuinka kauan tämä vaihe kestää, varmaan parivuotiaana alkaa sitten nirsoilut...

Mutta siis teille: toivoa on =)

Vierailija
7/10 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/10 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että on muitakin, joilla on vaikeaa ;-) Tuntuu ettei ole ihan toivoton äiti kuitenkaan, kun ei saa lastaan syömään!

Yritän olla pakottamatta lastani syömään kiinteitä. Olen jotenkin hirveän stressaantunut noissa syöttötilanteissa ja lapseni varmaan vaistoaa sen.

Perunaa ja porkkanaa en ole saanut nyt meneään yhtään. Se on siis jäänyt kokonaan, mikä huolestuttaa aika lailla. Maissista hän on jo aiemmin kieltäytynyt. En oikein tiedä mikä olisi seuraava vaihtoehto juuressoseissa. Minusta bataatti on niin samanlainen kuin peruna, etten taida sitä kokeilla vielä, kun peruna ei mene kerran.

Positiivinen asia on tapahtunut hedelmä- ja marjapuolella. Ruusunmarja menee tosi hyvin jo ja kokeilin myös päärynää ja sekin tuntuu menevän hyvin! Tuleekohan meidän vauvasta makeansyöjä kun jatkan tätä rataa... Onkohan siitä haittaa jos lisään noita marjoja ja hedelmiä, kun ne tuntuvat menevän.

Mukava kuulla, että jossain vaiheessa tämä kaikilla helpottaa!

Vierailija
9/10 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta!

Meillä mennään samallatavalla kuin muilla :) Jos saamme kolmannen lapsen en aloita kiinteitä ennen 8 kuukautta ;)

Meillä ei myöskään peruna/porkkana soseet uponneet. VINKKI! maistappa itse omatekoisia peruna/porkkanasoseita. Meillä niissä tuli ainakin todella ikävä, kitkerä jälkimaku. Taitaa noi viimekesän kasvikset olla jo aikansa eläneitä :)

Meillä on omena-porkkana sose ollut pelastus. Sen avulla on alkanut jotenkin uppoamaan muut kasvissoseet. Nyt ostin " isojen" ruokaa joten katotaan miten käy... Nykyään soseet eivät ole makeita joten ei pelkoa että hedelmäsoseita nauttivasta vauvasta tulisi jotenkin makeaan mieltynyt. Ne on ennemminkin kitkeriä kuin makeita.

Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja vielä kerran kärsivällisyyttä toivotellen Niksu ja pojat

Vierailija
10/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataatti on makeampaa ja jos peruna ei maita niin bataatti saattaakin maittaa.

Kokeile laittaa soseen sekaan maitoa.