Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsillasi oikeasti hyvä uimataito? Taas hukkui lapsi uimarannalla

Vierailija
08.06.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006135855.html

Eikä niitä voi vahtia etänä rannalta

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko vahtimassa oleva äiti osaa pelastaa hukkuvan ? tai saa haettua toisen rannalle?

Suomalaiset ei ole mitään hyviä uimareita, ja koulussa niin monet lintsaa koska tukka menee sekasin. Ja moni vanhempi ihan itse kirjoittaa laput ettei tartte osallistua uintiin.

Tämä. Ollessani liikunnanopen sijaisena hämmästelin vanhempia, jotka kirjoittelivat näitä lupalappuja (mitkä eivät edes ole päteviä poissaoloselvityksiä). Esimerkiksi vähän ylipainoinen tyttö ei voinut äidin mukaan osallistua uintitunnille, koska kärsi noloudesta. Ohhoh, tosiaanko? Muut 14-vuotiaat eivät kärsi pikku noloudesta ollessaan alasti suihkussa muiden kanssa. No voi kyynel. 

Vierailija
22/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää av-palsta ristiriitainen.

Ensin on monta päivää yhessä ketjussa muistteltu omaa lapsuutta 70-80-luvulla kun alle kymmenvuotiaat menivät monen kilometrin matkoja yksin laumana uimaan koko päiväki ilman aikuisia, oli ihanaa ja huoletonta ja ei hössötetty kaikesta. Että kyllä nykyaikanakin tarvittaisiin sama. Ei tunnettu yhtäkään hukkunutta ai vammautunutta, selvittiin hengissä ja ketjussa oikein ylpeillään kyllä, kaikki meni hyvin ilman aikuisia ja hienosti pärjättiin.

Ja nyt sitten kun joku hukkuu niin taas peräänkuulutetaan että valvokaa tarkemmin, aikuisia myöten. Ja juu itse olen sitä mieltä että pitääkin valvoa ja yksin ei uimaan mennä.

Mutta tää ristiriitojen määrä palstalla on välillä kyllä melkoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin on monta päivää yhessä ketjussa muistteltu omaa lapsuutta 70-80-luvulla kun alle kymmenvuotiaat menivät monen kilometrin matkoja yksin laumana uimaan koko päiväki ilman aikuisia, oli ihanaa ja huoletonta ja ei hössötetty kaikesta. Että kyllä nykyaikanakin tarvittaisiin sama. Ei tunnettu yhtäkään hukkunutta ai vammautunutta, selvittiin hengissä ja ketjussa oikein ylpeillään kyllä, kaikki meni hyvin ilman aikuisia ja hienosti pärjättiin.

Ja nyt sitten kun joku hukkuu niin taas peräänkuulutetaan että valvokaa tarkemmin, aikuisia myöten. Ja juu itse olen sitä mieltä että pitääkin valvoa ja yksin ei uimaan mennä.

Ei tuo ole mitenkään ristiriitaista. Täällä on useita eri keskustelijoita ja eri ihmisillä tuppaa olemaan erilaisia mielipiteitä.

Vierailija
24/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tyhmä ja menee uimataidottomana uimaan saa vastata itse seurauksista. MInä en ala muita vahtimaan kesälomallani

Vierailija
25/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko mieleen, että palstalla ei ole mitään yhtä mielipidettä vaan jokaisella kirjoittajalla omansa? Eri ketjuissa myös mukana eri kirjoittajat.

Itse olen sitä mieltä että millään valvonnalla ja ennakoinnilla ei maailmasta voi kaikkia onnettomuuksia poistaa, niin surullisia kuin ne ovatkin. Jossain kohdassa ylitetään raja, jolloin liiallinen turvallisuushakuisuus ja suojelu laskee huomattavasti elämanlaatua. Jolkainen tietysti määrittelee näitä rajoja itse, mutta yhteiskunnan mittakaavassa turvallisuushakuisuus on muuttunut todella tärkeäksi, mielestäni järjettömyyksiin asti.

Monessa tutussa perheessä eivät edes 10-vuotiaat osaa olla yksin kotona tai kulkea ratikalla tai bussilla. Pyöräilykypärättä ajoa rauhallista reittiä kauppaan pidetään kuolemanvaarana. Monelta liiketoiminta-alalta on ajettu kaikki pienet toimijat pois ylimitoitettujen turvallisuusmääräysten vuoksi - byrokratia maksaa meille uskomattoman määrän verorahaa joka päivä.  Surullisena näitä seuraan.

Vierailija
26/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään lapsella ei ole niin hyvä uimataito, että selviäisi yksin kaikista mahdollisista yllätyksistä joita voi tulla eteen vedessä. Ihan sama minkä ikäinen tai mitä harrastanut ja kuinka kauan. 

Vierailija
27/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko vahtimassa oleva äiti osaa pelastaa hukkuvan ? tai saa haettua toisen rannalle?

Suomalaiset ei ole mitään hyviä uimareita, ja koulussa niin monet lintsaa koska tukka menee sekasin. Ja moni vanhempi ihan itse kirjoittaa laput ettei tartte osallistua uintiin.

Tämä. Ollessani liikunnanopen sijaisena hämmästelin vanhempia, jotka kirjoittelivat näitä lupalappuja (mitkä eivät edes ole päteviä poissaoloselvityksiä). Esimerkiksi vähän ylipainoinen tyttö ei voinut äidin mukaan osallistua uintitunnille, koska kärsi noloudesta. Ohhoh, tosiaanko? Muut 14-vuotiaat eivät kärsi pikku noloudesta ollessaan alasti suihkussa muiden kanssa. No voi kyynel. 

Uskomattoman järkyttävä asenne sinulle. Minkä ikäinen tahansa voi kärsiä noloudesta, eikä siinä ole mitään hävettävää! On väärin pakottaa yhteiseen suihkuun tai saunaan. Siinä on kyse yksityisyydestä ja sen kumnioittamisesta. Ihan suomalaisena ajattelen näin.

Moisista lupalapuista en ole kuullut, tuskin ovat päteviä. Uimaan voi opetella muutenkin kuin koulussa.

Vierailija
28/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että jos kolme lähes uimataidotonta 15-vuotiasta tyttöä menee keskenään uimaan niin kyseessä ei ehkä ole kantasuomalaiset.

Tämä on tietyllä tavalla seuraus myös siitä että annetaan omia uimavuoroja eikä koulussa tarvitse osallistua uimaopetukseen. Jää tärkeä taito oppimatta, kun suvaitaan erilaisuus.

Ikävää tietysti kaikille, jokainen hukkuminen on liikaa.

Omia uimavuoroja eikä tartte osallistua opetukseen? Missä näin?

En itsekään oppinut uimaan koulussa, opettaja huusi ja pakotti.

Vierailija
29/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että jos kolme lähes uimataidotonta 15-vuotiasta tyttöä menee keskenään uimaan niin kyseessä ei ehkä ole kantasuomalaiset.

Tämä on tietyllä tavalla seuraus myös siitä että annetaan omia uimavuoroja eikä koulussa tarvitse osallistua uimaopetukseen. Jää tärkeä taito oppimatta, kun suvaitaan erilaisuus.

Ikävää tietysti kaikille, jokainen hukkuminen on liikaa.

Omia uimavuoroja eikä tartte osallistua opetukseen? Missä näin?

En itsekään oppinut uimaan koulussa, opettaja huusi ja pakotti.

Meillä 10 000 asukkaan kaupungissa näille uussuomalaisille naisille on omat uintivuorot, jolloin hallissa ei ole miehiä. Tyttölapset eivät osallistu koulussa uintitunneille. Noilla omilla vuoroilla lähinnä lilluvat altaissa, kun pelkäävät vettä, joten eivät opi uimaan.

Vierailija
30/32 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman järkyttävä asenne sinulle. Minkä ikäinen tahansa voi kärsiä noloudesta, eikä siinä ole mitään hävettävää! On väärin pakottaa yhteiseen suihkuun tai saunaan. Siinä on kyse yksityisyydestä ja sen kumnioittamisesta. Ihan suomalaisena ajattelen näin.

Moisista lupalapuista en ole kuullut, tuskin ovat päteviä. Uimaan voi opetella muutenkin kuin koulussa.

Siitä vaan sitten opettelemaan. 

Oletko tosiaan sitä mieltä, että jos joku asia murrosikäistä nolottaa, niin pitää saada koulusta vapautus? 

Vierailija
31/32 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse aloituksessa oli nyt eskari-ikäisestä joka olisi aloittanut koulun syksyllä. Tästä pitäisi puhua siksi ettei hänen kuolemansa olisi turha, vaan pelastaisi muita pieniä.

Eli niin tylsää kuin se onkin, niin vanhempi rannalla tarkkailee koko ajan vedessä olevien lastensa päitä ja laskee että ne ovat näkyvissä. Ja on valmiina juoksemaan veteen, mikäli ei jo ole siellä itsekin mukana.

Sitten kun lapset lämmittelevät hiekalla vieressä syödään eväitä, käydään vessassa, hoidetaan kännykkäasiat yms.

Vierailija
32/32 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokenutkin uimari voi hukkua, esim. saadessaan suonenvedon.

Aika paska uimari pitää silti olla että pelkkään suonenvetoon hukkuu. Kannattaa vähän harjoitella kellumista ja uimista niin että ui pelkillä käsillä tai jaloilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi