Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä nimet ovat nuoria ja mitkä vanhoja?

Yksi Hannoista
07.06.2019 |

Täällä on varmaan paljon nuoria ihmisiä keskustelemassa. Haluaisin kysyä mitkä nimet ovat teidän mielestänne tylsiä ja keski-ikäisen/vanhemman naisen tai miehen nimiä.

Itse olen 40-vuotias Hanna ja mietin tässä, joko minun nimeni on siirtynyt siihen sarjaan. Entä Sanna, Jenni, Kirsi, Laura ja Henna? Tai miesten nimissä Janne, Sami, Mika, Mikko, Joonas?

Minulle keski-ikäiseltä/vanhalta kuulostaa Marja-Leena/Marja-Liisa/Maija-Liisa, Pirkko ja Pirjo, Mirja, Merja, Ritva.
MIehen nimistä taas Kalevi, Seppo, Juhani/Jussi, Timo, Raimo, Pertti, Pentti, Antti, Toivo.

Huomaan että näitä nimiä on äitini ja isäni ikäisillä, noin 70-vuotiailla ihmisillä, jotka olivat keski-ikäisiä kun itse olin nuori.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin lisätä tuon "nuoret nimet"-kategorian.

Itse miellän nuoriksi mm. seuraavia.

Tytöillä Emilia, Sofia, Iida, Aada, Neela/Nella/Nea, Helmi, Iines, Peppi, Janica, Janette, Jessica

Pojilla Nooa, Luka, Milo, Julius, Tiitus, Lenni

Vierailija
2/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en miellä Hannoja vanhoiksi. Ja ensin luettelemista nimistä miellän vain Kirsi nimen kuuluvan yli 40-vuotiaille. 

Luettelemasi vanhoilta kuulostavista naisten nimistä olen samaa mieltä. 

Miesten nimistä tunnen taas n. kolmikymppisiä Antteja, Kaleveja, Timoja ja Toivoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi Hannoista kirjoitti:

Tytöillä Emilia, Sofia, Iida, Aada, Neela/Nella/Nea, Helmi, Iines, Peppi, Janica, Janette, Jessica

Voit tarkistaa kunkin nimen kantajien keskiarvon tästä.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/testaa-minka-ikaisia-kaimasi-keskim…

Helmi nimen miellän vanhojen ihmisten nimeksi, vaikka lapsuudenystäväni onkin sen niminen. Nimillä onkin tapana kiertää ja vanhat nimet tulleet uudelleen muotiin. Helmi nimisten keski-ikä onkin laskurin mukaan 37,3. Tullut varmasti juuri tästä syystä kyseisen nimen keskiarvo alaspäin. 

N24

Vierailija
4/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi Hannoista kirjoitti:

Voit tarkistaa kunkin nimen kantajien keskiarvon tästä.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/testaa-minka-ikaisia-kaimasi-keskim…

Helmi nimen miellän vanhojen ihmisten nimeksi, vaikka lapsuudenystäväni onkin sen niminen. Nimillä onkin tapana kiertää ja vanhat nimet tulleet uudelleen muotiin. Helmi nimisten keski-ikä onkin laskurin mukaan 37,3. Tullut varmasti juuri tästä syystä kyseisen nimen keskiarvo alaspäin. 

N24

Kiitos linkistä! Hain ehkä enemmän sitä mielikuvaa kuin faktaa, mutta tuo on silti mielenkiintoinen laskuri.

Asiaan vaikuttaa varmaan se, että yhden tuttuni lapsen nimi on Helmi. Minun nuoruudessani se oli mummonimi, mutta nyt mielikuvaksi on vaihtunut pieni reipas kouluikäinen tyttö, joka tykkää My Little Ponyista ja prinsessaleikeistä. Samoin on käynyt Iidalle ja Aadalle, jotka lapsuudessani olivat tylsiä mummonimiä ja nyt ovatkin söpöjä pikkutyttöjä.

Vierailija
5/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, ilmeisesti Kirsin keski-ikä on laskurissa 44,9 mutta Hannan vain 34,5. Mielenkiintoista. Meidän luokalla oli useampi Kirsi, ehkä se oli sitten suosittu Savossa siihen aikaan, mutta muualla Suomessa jo laskussa.

Vierailija
6/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emilia, Iida ja Helmi ainakin ovat vanhojen ihmisten nimiä. Jo kuolleiden sukulaisteni nimiä. Mutta miten joku nimi voi mielestäsi olla tylsä? En ymmärrä, mikä voi tehdä jostakin nimestä tylsän?

Vierailija
7/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilja on ainakin vanhan naisen nimi, tai siis tulee mieleen vanhempi nainen. Jennasta tulee mieleen pissis.

Vierailija
8/12 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki nimet ovat sekä uusia, että vanhoja.

Jos olet antamassa lapsellesi nimeä, yritä löytää mahdollisimma erikoinen nimi.

Noita tavanomaisia on aivan liikaa.

Vierailija
9/12 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emilia, Iida ja Helmi ainakin ovat vanhojen ihmisten nimiä. Jo kuolleiden sukulaisteni nimiä. Mutta miten joku nimi voi mielestäsi olla tylsä? En ymmärrä, mikä voi tehdä jostakin nimestä tylsän?

Se että sitä on  niin paljon. Lapsuudessani tuntui, että joka toinen keski-ikäinen nainen oli Marja-Leena tai Marja-Liisa.

Toisaalta myös Maria ja Johanna tuntuvat tylsiltä samasta syystä.

Vierailija
10/12 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ajatella, että joku nimi olisi vanha tai nuori. Tunnen esimerkiksi kolme Helmi-nimistä. Yksi on 4, yksi 25 ja yksi 76. Monien muidenkin nimien kohdalla tunnen niin eri ikäisiä sen nimisiä, etten osaa yhdistää nimeä tiettyyn ikään. Ja vaikkapa Seppo on minulle ihan yhtälailla vauvan kuin vaarinkin nimi, vaikka en yhtään Seppoa tunnekaan. 

Vierailija
11/12 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki nimet ovat sekä uusia, että vanhoja.

Jos olet antamassa lapsellesi nimeä, yritä löytää mahdollisimma erikoinen nimi.

Noita tavanomaisia on aivan liikaa.

Minusta taasen tuntuu, että ihan tavalliset nimet (tyyliin Anni, Maija, Matti, Pekka) ovat nykyisin aika harvinaisia lapsilla, koska kaikilla pitää olla niin erikoinen ja uniikki nimi. Työskentelen lasten kanssa ja näitä Kuutar-Kaislanvälke-Karhunpoikia tulee vastaan paljon useammin kuin Pekkoja tai Maijoja. 

Vierailija
12/12 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielessäni Hanna ei yhdisty mihinkään tiettyyn ikäluokkaan vaan voi sopia 20- tai 50-vuotiaalle, miksikäs ei vanhemmallekin. Niin perinteinen nimi ei ole mikään muotijuttu vaan kelpasi vuonna 1919 ja voi hyvin kelvata vielä vuonna 2119, jos ihmiskunta sinne saakka selviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi