Sairaanhoitaja, kerro työstäsi!
Olen saanut opiskelupaikan ja pääsisin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Olen nyt kahden vaiheilla, mitä tehdä. Minun piti pyrkiä opiskelemaan ensisijaisesti toista alaa, mutta nyt en voikaan osallistua sen alan pääsykokeeseen, koska saisin todistuksen perusteella tuon sh-koulupaikan.
Ala kiinnostaisi kyllä. Aiempi tutkinto työllistää hyvin nihkeästi. Mutta se, mikä arveluttaa, on vuorotyö. Elämäntilanteen vuoksi en voisi vuorotyötä tehdä ainakaan muutamaan ensimmäiseen vuoteen.
Kommentit (8)
Menitkö avoimen AMKin kautta vai miten muka olet jo sisään päässyt?
Vierailija kirjoitti:
Tein sotelin uteliaisuudesta. Minun piti panostaa toisen alan pääsykokeeseen ja kokeilla myös sh-koetta. Sain ilmoutuksen, että sotelin ja aiemman tutkintotodistukseni perusteella saan opiskelupaikan ja en siten ole oikeutettu hakemaan sitä toista paikkaa enää. En tiennyt, että näin voi käydä ja olen aika ymmällä.
Jos asut kehäkolmosen ulkopuolella, suosittelen varautumaan siihen että joudut jossain vaiheessa vuorotyöhön. Itse halusin myös päivätyön mutta täällä ei pääse vastavalmistunut mihinkään päiväpaikkaan (poliklinikat ym.) vaan pitäisi mennä kartuttamaan kokemusta vuodeosastolle.... Pk-seudulla paremmin työpaikkoja tarjolla, ehkä myös päivätöitä. Toinen epäkohta alalla on ketjutetut määräaikaiset työsopimukset. Kannattaa harkita vakavasti mikä alassa motivoi, koska kaikki uutisointi hoivakotien tilanteesta on karua totta... Työ itsessään on ihanaa ja antoisaa mutta vaatii kovaa kanttia ja kaaoksensietokykyä nykytilanteessa. Tein siis itse jonkin aikaa sh:n hommia mutta oman jaksamisen vuoksi siirryin toimistorotaksi.
Älä hyvä ihminen käytä vähiä opintotukikuukausia sairaanhoitoon. Tässä jotain perusteita: Vuorotyö tuhoaa kehon, mielen ja sosiaaliset suhteet, palkka on pieni ja asuminen kallista siellä missä on töitä, yksityistäminen tekee jo nykyisistä hoitajista pelkkiä heittopusseja, asiakkaat ovat pahimmillaan väkivaltaisia ja vaarallisia, työyhteisöt usein täynnä katkeroituneita muita sairaanhoitajia, olematon mahdollisuus vaikuttaa työhön tai kehittää työtä, vastuu, kiire, kova kilpailu niistä parhaista työpaikoista.
Mieti miksi haluat tehdä sairaanhoitoa. Ihmisiä voi auttaa paremmissakin tehtävissä. Sairaanhoitajia sitä paitsi tarvitaan koko ajan vähemmän kun hoidettavien määrä hiipuu, poikkeuksena tietty vanhustenhoito, jonka senkin tarve loppuu kuin seinään ennen kun olisit edes työurasi puolivälissä.
Kerro millaisia työtehtäviä haluaisit tehdä, miksi juuri sairaanhoito? Oletko kysynyt joltain sairaanhoitajalta valitsisisko hän sen alan jos voisi tehdä uudelleen valinnan?
Eikö sotelin perusteella valita ne, ketkä pääsee varsinaiseen pääsykokeeseen?Eikö siellä sitten valita opettaja/psykologi ym. haastatteluiden ja testitulosten perusteella sisäänpääsijät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein sotelin uteliaisuudesta. Minun piti panostaa toisen alan pääsykokeeseen ja kokeilla myös sh-koetta. Sain ilmoutuksen, että sotelin ja aiemman tutkintotodistukseni perusteella saan opiskelupaikan ja en siten ole oikeutettu hakemaan sitä toista paikkaa enää. En tiennyt, että näin voi käydä ja olen aika ymmällä.
Ei sotelin perusteella valita opiskelijoita, joten lopeta valehtelu alkuunsa.
SOTELI määrää vain koulun minne menet tekemään varsinaisen valintakokeen. Pelkällä paperilla ei pääse edes sisään vielä vaan yhteispisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sotelin perusteella valita opiskelijoita, joten lopeta valehtelu alkuunsa.
SOTELI määrää vain koulun minne menet tekemään varsinaisen valintakokeen. Pelkällä paperilla ei pääse edes sisään vielä vaan yhteispisteillä.
En valehtele. Sain sähköpostin, että minut on valittu opiskelemaan todistuksen pohjalta. En tiennyt, että se on mahdollista.
Vuorotyö on parasta. Nyt itsellä kuuden työvuoron putki, johon sisältyy kolme yövuoroa, mutta sitten onkin neljä vapaata.
Olen töissä tk:n vuodeosastolla. Työ on monipuolista. Lääkehoitoa, lääkärinkierrot, hoidon suunnittelua, aika paljon tietokoneella istumista, mutta myös perushoitoa ja varsinkin ilta-ja yövuorossa. Aamuvuoro menee lääkehoitoon, lääkärinkiertoon, potilaiden kotiuttamiseen ja kaikenmoisiin asioiden järjestelyihin ja raportointiin.