Miten kauan pidätte samoja kenkiä?
Kun ostatte kengät, kauanko käytätte niitä? Vuoden, kaksi, kolme...? Mitä sen jälkeen teette niille? Olen pulassa kenkieni kanssa. Ne eivät mahdu mihinkään. Osasta pitäis luopua, kun en edes pidä kaikkia. Osa on jo kovin vanhojakin.
Kommentit (14)
Niin kauan kun ovat ehjät. En omista monia kenkiä, jokaiseen käyttötarkoitukseen yhden parin.
Eli jos kenkäsi ovat ehjät, vie ne myyntiin.
Kunnes menevät rikki tai talvikengät ohenevat liikaa ja varpaat paleltuvat. Ostan vain laadukkaita ja hyvälestisiä kenkiä enkä luovu sisäänajetuista ennen kuin on pakko. Huollan tietysti kenkiä säännöllisesti ja korjautan suutarilla, jos mahdollista.
Liian kauan, kun on niin toivottoman vaikeaa löytää uusi hyviä. Hävettää kulahtaneet kengät. En ymmärrä miksi en tykkää nykyisestä kenkämuodista. Tai sitten ei vaan löydy jalalle sopivia.
Niin kauan kuin ovat ehjät ja hyvännäköiset tai siihen asti, etten jostain syystä enää niistä tykkää. UFF:n konttiin olen nakannut ja kirppiksellä myynyt tai pistänyt roskiin.
Ylimääräiset kengät myyntiin tai jos eivät kelpaa myyntiin niin roskiin. Sillä niistä pääsee.
Mulla oli yli 100 paria kenkiä. Käytin mitä käytin. Jotkut heitin pois jotkut kierrätykseen. Hyvät käytin loppuun. Saatoin ostaa 5paria /kk joka kuukausi. Tiettävästi osa oli kamalaa pa$kaa. Osa huippua ja vieläkin varastossa.
Nyt olen vuoden mennyt aikalailla 5 parilla. Ja vielä ovat hyvät. Ostan uudet kun vanhat menee pilalle. Varastossa enään 30 paria ehkä.
Se oli aivan kamalaa ja ahdistavaa!
Niin kauan kun kestävät eivätkä näytä ihan kulahtaneilta, sitten heitän roskiin.
Kengät ovat ketäneet 5-6 vuotta, mutta ovat olleetkin kalliita merkkikenkiä
Käytän niin kauan kuin ovat hyvät jalassa ja ajavat asiansa. Paremmat kävelykenkäni on nyt n. 10v vanhat, edelleen erinomaiset ja siistitkin, tosin en käytä arjessa.
Ei kannata ostaa liikaa vaan kannattaa hillitä ostoshimoa ja miettiä, mikä tarve siellä taustalla on, jos ei pysty hillitsemään osteluaan.
Käytän myös niin kauan kunnes ne menevät rikki. Minulla on vain 1-2 kenkäparia vuodenaikaa / käyttötarkoitusta kohti. Minua harmittaa aina kun kenkäni ovat menossa rikki, koska stressaan etten löydä yhtä mieluisia tilalle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hä? Edellisistä luovuin, kun niistä tippui pohja pois. Otin nauhat talteen ja nakkasin noin kymmenen vuotta kuljettaneet nahkaiset Eccot roskiin. Lapsuudesta muistan monen teipanneen jesarilla lempilenkkarinsa kasaan, ettei vanhemmat heittäis niitä pois :D. Kävi tuokin vaihtoehto mielessä mutta josko sitä näin kolmekymppisenä inssinä koittaisi vähän ammattimaisemmin pukeutua.
Talvikengät heitin syksyllä roskiin, kun meinasin ekana pakkasaamuna liukastua kumoon. Yli kymmenen vuotta vanhoissa Pomareissa (nahkakenkä) ei ollut mitään muuta kulumisen merkkiä, kuin aika sileäksi kulunut pitopohja. Ostin sitten Legerot tilalle ja taidan ensi talveksi ostaa uudet Pomarit. Ihan järkyttävän liukkaat ja kylmät nuo Legerot, pintakin jo muutaman talvikuukauden jäljiltä ihan ruma. Jääkööt varakengiksi, ei ehjiä raaskisi roskiinkaan heittää mutta ei tuon näköisiä kukaan edes ilmaiseksi huoli.
Eli siis, vastatakseni kysymykseesi, käytän kenkiä kunnes hajoavat ja sitten heitän ne roskiin. Parhaimmat kengät ovat kestäneet yli 10v ja huonoimmat vain viikon. Kävelen arjessa paljon (5-20km/pvä) ja ulkoillessa juoksen milloin lasteni, milloin jonkun koiran perässä, joten kengän tulee olla ehdottoman mukava. Ja mikäs sen mukavampi kuin jalan muotoon hioutunut kenkä.
Heitän ne pois sitten, kun ovat niin rikkinäiset ettei niitä kannata enää käyttää. Joskus jotkut kengät ovat kestäneet jopa 20 vuotta, vaikka niitä on käytetty paljon.
Jotkut varvassandaalit jouduin kyllä heittämään vähän käytettyinä roskikseen, koska jaloista lähti nahka jo lyhyen kävelyn jälkeen. Niitä olisi voinut ehkä käyttää johonkin seisoskeluun, mutta kävellä ei kerta kaikkiaan voinut.
Käytän myös kenkiä niin kauan, kuin ne tuntuvat ja näyttävät hyvältä. Vanhimmat kenkäni on vuodelta 1996, mutta ne on juhlakengät, joita on käytetty vain juhlissa. Vanhimmat arkikäytössä olevat on jostain 2010 paikkeilta. Lisäksi kaapissa on yhdet minnaparikast vuodelta 2007, ne on huonot jalassa ja pitäisi lahjoittaa pelastusarmeijalle.
Huonokuntoiset kengät heitän roskiin. Jos kengät ovat hyväkuntoiset, mutta silti tuntuvat huonolta jalassa, lahjoitan ne juurikin pelastusarmeijalle. Näin voi käydä, kun jalan muoto esimerkiksi muuttuu vanhetessa, tai ryhti, tai kävelytapa. Minä esimerkiksi siedin nuorena lätysköjä tennareita, mutta enää en pysy niillä kummoistakaan matkaa kävelemään.
Mulla on paljon kenkiä, jotka kaikki on käytössä. Nyt laskin eteisessä kesäkenkiä viitisentoidta paria, plus muutamat pihaläpyttimet. Töissä on lisäksi neljä paria sisäkenkiä.
Käytän niitä niin kauan, että menevät rikki. Sen jälkeenkin, jos suutarilla saa kohtuulliseen hintaan korjattua. Esim. jos korkolappu irtoaa, käytän suutarilla. Kun ei enää voi käyttää tai korjata, heitän kengät roskiin ja ostan uudet tilalle.