Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes: millä olette saaneet paastoarvot matalammiksi?

Vierailija
05.06.2019 |

Täällä tuore raskausdiabeetikko, jolla aterian jälkeiset arvot ovat aina matalat, mutta paastoarvo huitelee ihan sallitun rajoilla. Usein 5,3-5,5. Yli 5,5 ei saisi olla.

Mitkä keinot teillä muilla, jotka ovat sairastuneet, ovat auttaneet pitämään paaston matalana?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliinilla.

Vierailija
2/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin lohta tai pähkinöitä klo 22 ennen nukkumaan menoa ja join valkoista teetä. Muuten söin 3 tunnin välein ja noudatin aika lailla Välimeren ruokavaliota. Aamulla olo oli hyvä ja paastoarvo normaali. En takaa kuitenkaan, että toimii sinulla, mutta aina kannattaa kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin vehnän syönnin

Vierailija
4/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentämällä hiilihydraatteja. Lisäksi liian pitkä pasto nosti aina arvoja eli illalla söin ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
5/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pysyi paasto alempana jos iltapalaksi juuri ennen nukkumaan menoa mättäsin paljon proteiinia ja rasvaa, tyyliin grillimakkaraa ja munakasta. Mietiskelin kuitenkin, ettei kai sekään kovin terveellistä ole ja lopulta viisveisasin sokeriarvoista. Koko raskauden aikana paastoarvot ylittivät rajan kai kolmesti, yhdellä kymmenyksellä ja pari kertaa tuli raja-arvo. Tietysti olisin huolestunut enemmän, jos rajat olisivat jatkuvasti ylittyneet ja reippaasti.

Esikoinen (tyttö) syntyi spontaanisti viikolla 40+2, painoa 3,2kg eikä sokereissa ongelmaan. Toisessa raskaudessa oli samanlainen rad, 52cm pitkä poika painoi 3,4kg syntyessään hänkin rv 40+2. Yleensä pojat ovat syntyessään tyttöjä isompia ja toiset lapset isompia kuin ensimmäinen. Molemmissa raskauksissa sokereita mittailtiin useaan otteeseen ja raskauden loppupuolella oli kummassakin ylimääräinen ultra, neuvolan th:n painoarviot käsikopelolla olivat viiden kilon luokkaa.

Tiedän, että joku tästäkin kommentista vetää herneet nenäänsä, mutta sinuna minä en olisi noilla arvoilla vielä huolissani :).

Vierailija
6/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä hoidon ohje on syödä täysjyvähiilareita illalla. Ei todellakaan toimi, vaan nostaa paastoarvot tappiin. Itselläni parhaiten toimi illalla jälkkäriksi jäätelöä ja insuliinipistokset. Sairaalassa tekivät myös ruokapäiväkirjaseurantaa ja parempaakaan mallia ei löytynyt.

Vierailija
7/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä öisin muutama tunti ennen aamua. Mutta mulla oli arvo aina normaalin rajoilla eikä kukaan osannut perustella miksi raja on tuo 5,3 tai 5,5. Miksei vaikka normi diabeetikon 6,5.

En jaksanut isommin välittää 5,5 paastoarvosta kun muut olivat koko ajan täysin ok. 2,5 kg lapsi.

Vierailija
8/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä öisin muutama tunti ennen aamua. Mutta mulla oli arvo aina normaalin rajoilla eikä kukaan osannut perustella miksi raja on tuo 5,3 tai 5,5. Miksei vaikka normi diabeetikon 6,5.

En jaksanut isommin välittää 5,5 paastoarvosta kun muut olivat koko ajan täysin ok. 2,5 kg lapsi.

En ole mikään asiantuntija, mutta onhan raskausaikana muutenkin monessa asiassa erilaiset suositukset kuin tavallisesti - yleensä vauvan hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Vierailija
9/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki makeat herkut pois. Ne vaikuttivat vielä monen päivän päästäkin paastoarvoon. Jos ei tuo auta, niin pienemmät annoskoot, nimenomaan hiilareiden osalta. Ja tässäkin lipsuminen näkyi paastoarvoissa vielä usean päivän päästäkin.

Vierailija
10/12 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana aterioiden yhteydessä alensi arvoja.

Vierailija
11/12 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittamalla hiilihydraattien saannin n. 20 grammaan per ateria. Aterioita sitten n. 3 h välein, eli pieniä aterioita usein.

Käytännössä tuo rajoitus tarkoittaa sitä, että perunaa ja leipää saa syödä vain hyvin pieniä annoksia. Minä vaihdoin leiväksi näkkileivän, eli tuoretta leipää sen syönyt ollenkaan. Vaaleat jauhot kokonaan pois, eli ei vaaleaa leipää, ei makeita leivonnaisia. Ja tietysti kaikki karkit ja muut makeat totaalikieltoon. Riisi pitää jättää myös pois, siinä on kauheasti hiilaria. Paljon salaattia, keitettyjä kasviksia, esim. kukkakaalia, parsakaalia. Pitkiä kävelylenkkejä, eli pitkäkestoista liikuntaa myös. Hedelmiä pitää myös karsia, vain pari päivässä. Banaania ei mielellään ollenkaan.

Minä sain pidettyä arvot kurissa ihan tuolla tosi tiukalla ruokavaliolla. Ongelmallista oli vielä se, että olin hoikka odottaja. Raskauskiloja kertyi vain 8, ja olin miinuksella alkupainoon nähden ja parin päivän kuluttua synnytyksestä. Itsellä taipumus diabetekseen hyvin vahva, sitä on sekä isän että äidin puolelta, vaikka kaikki ovat olleet ihan normaalipainoisia.

Vierailija
12/12 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join yöllä lasin vettä käydessäni wc:ssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi