Onko tavallista, että autohuollossa ei osata kalibroida renkaita?
Kävin kysymässä autohuollosta, mutta siellä sanoi mies, että kato ohjekirjasta ja että ei hän osaa tehdä sille autolle yhtään mitään ja levitteli vain käsiään.
Kommentit (11)
Tasapainotusta tarkoitat? Ei taida olla ihan joka pajalla konetta siihen.
Rengaspaineiden seurantajärjestelmän varoitusvalo voi jäädä palamaan, kun autoon vaihdetaan renkaat, joissa ei ole paineantureita. Katsastajat eivät varoitusvalosta välitä.
Osas ne laittaa renkaat väärinpäinkin rengasliikkeessä.
Eihän nuo lelut ole kuin äidin pikku r****areille!
Vierailija kirjoitti:
Tasapainotusta tarkoitat? Ei taida olla ihan joka pajalla konetta siihen.
Tavallisin syy rengaspaineen varoitusvalon syttymiseen on, että auton renkaat on vaihdettu, mutta renkaita ei ole kalibroitu auton tietokoneelle. Autosi ei tunnista renkaita, ja varoittaa siksi. Näin käy, jos vaihdat renkaat itse tai jossain muualla kuin merkkihuollossa, sillä merkkihuollossa renkaat ja niiden ilmanpaineet kalibroidaan renkaanvaihdon yhteydessä. Kun renkaat kalibroidaan, autosi saa tiedon uusista renkaista ja niille määrätyistä ilmanpaineista ja valvoo, että ilmaa on riittävästi. Tarkista ohjekirjasta, voitko sammuttaa valon itse, tai ota yhteys lähimpään merkkihuoltoon.
Älä kommentoi kun et mitään tiedä
Renkaiden vaihdon jälkeen nollasin itse tuon niin kuin ohjekirjassa sanotaan, mutta jäi silti palamaan ja vein sen rengasliikkeeseen että tekisivät sille jotain ja sitten merkkivalo oli päivän pois ja nyt se ilmestyi takaisin. Menin sitten toiseen autohuoltoon ja siellä sanoi mies että katso ohjekirjasta ja että ei hän osaa.
Kukahan tässä nyt osaisi sitten kun en minäkään osaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihdon jälkeen nollasin itse tuon niin kuin ohjekirjassa sanotaan, mutta jäi silti palamaan ja vein sen rengasliikkeeseen että tekisivät sille jotain ja sitten merkkivalo oli päivän pois ja nyt se ilmestyi takaisin. Menin sitten toiseen autohuoltoon ja siellä sanoi mies että katso ohjekirjasta ja että ei hän osaa.
Kukahan tässä nyt osaisi sitten kun en minäkään osaa?Ap
Jos se valo syttyi uudelleen päivä nollauksen jälkeen, niin oisko niissä renkaissa joku ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihdon jälkeen nollasin itse tuon niin kuin ohjekirjassa sanotaan, mutta jäi silti palamaan ja vein sen rengasliikkeeseen että tekisivät sille jotain ja sitten merkkivalo oli päivän pois ja nyt se ilmestyi takaisin. Menin sitten toiseen autohuoltoon ja siellä sanoi mies että katso ohjekirjasta ja että ei hän osaa.
Kukahan tässä nyt osaisi sitten kun en minäkään osaa?Ap
Anna olla, ei se ole niin vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihdon jälkeen nollasin itse tuon niin kuin ohjekirjassa sanotaan, mutta jäi silti palamaan ja vein sen rengasliikkeeseen että tekisivät sille jotain ja sitten merkkivalo oli päivän pois ja nyt se ilmestyi takaisin. Menin sitten toiseen autohuoltoon ja siellä sanoi mies että katso ohjekirjasta ja että ei hän osaa.
Kukahan tässä nyt osaisi sitten kun en minäkään osaa?Ap
Ei se taida muuta tehdä, kuin varoittaa matalasta rengaspaineesta. Yks ja sama Suomessa, kun renkaat kuitenkin vaihdetaan 2 krt/vuosi, kunhan sillon laittaa paineet kodalleen.
Kaikilla pajoilla ei ole kaikkien merkkien kalibrointilaitteita. Kaikki kun ei käy kaikkiin.
Joissakin automerkeissä painevahtivalo on helppo nollata itse ohjekirjan mukaan. Joissakin merkeissä varoitusvalo pitää käydä poistamassa autoliikkeessä tai korjaamolla, joissa on tarvittavat laitteet. Osa autoista hoitaa itse kalibroinnin automaattisesti.