Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ssri lääkkeen lopettaa seinään? Toimiiko lääkäri nyt oikein?

Vierailija
04.06.2019 |

Minulla siis ahdistushäiriö pelko oireisena. Pelkään siis sairauksia, minulle määrättiin sertralin orion 50mg ja aloitus suoraan 1 tabletilla. Ensimmäiset kaksi viikkoa tuntui kun olisi keunuvassa laivassa, näkö sumeni ja päässä jotain iskumaisia tuntemuksia ja painetta. En siis ollut ottanut selvää lääkkeestä yhtään, en lukenut pakkausselostetta tai muutakaan. Kun annosta nostettiin 2 viikon jälkeen meni kyky saada orgasmi, jolloin sain ohjeeksi pienentää annosta.

Äsken oli soittoaika, eli lääkäri soitteli ns kuulumiset miten mennyt lääkkeen kanssa. Kerroin haittavaikutuksista ja sanoin suoraan, että jos ne eivät lakkaa en halua jatkaa lääkkeen käyttöä. Tuntui, että lääkäri jotenkik loukkaantui tästä ja sanoi että koska minulla on tuota ahdistusta olen itse keksinyt oireet, ne ovat vain mielikuvituksen tuotetta.

Tiedän, että mieli kehittää oireita, mutta sanoin suoraan että nyt menee kyllä metsään, lääkkeen aloittaessa olin uskossa että olisi kun Buranan ottaisi. En todellakaan osannut kuvitella tämmöisiä, en lukenut netistä kokemuksia tai tietoa muualtakaan.

Tilalle en saa muuta lääkettä, juttelemaan ehkä pääsen 3kk kuluttua. Kysyin, että jos haitat ei mene ohi mitä sitten teen, kuulemma voin vaan lopettaa seinään. Onko näin? Koska kerran kun otin lääkkeen muutaman tunnin myöhässä sain kunnon sähkäreitä ja olo meni karmeaksi, onko tosiaan seinään lopetus turvallista? :( suoraan sanoen minulla on olo kun olisi jätetty kalliolle ruikuttamaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä sähkäreitä on odotettavissa jos seinään lopetat.  En kyllä oikein voi uskoa että muutaman tunnin myöhästyminen niitä oikeasti vielä aiheuttaisi.

Vierailija
2/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän ne annokset ajetaan alas pikkuhiljaa. Tosin ko lääkkeestä ei ole kokemusta. Kai siitä vieroitusoireet tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut ko lääkkeen pari kertaa. Seinään sen voi lopettaa, mutta juurikin noita sähköiskuja yms oireita oli n. Viikko-pari ennen kuin aivot sopeutuu takaisin. Vähemmän oli oireita kun sen lopetti pilkkomalla tabletteja pieniin murusiin pikku hiljaa.

Vierailija
4/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa karsean kuuloinen lääkäri, tosi ammattitaidoton.

Ei kyllä tulisi mieleen syödä tuollaisia mömmöjäkään... yritä mielummin löytää syy ahdistukselle ja käsittele asia.

Vierailija
5/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaisin ite leikkurilla esim 3 viikon välein tabletista osan. Sen jälkeen pysyisin erossa koko paskasta. Näitähän on epäilty, että ajan kanssa torppaavat elimistön luonnollisen "pumppauksen" aivoissa kokonaan. Näin syntyy riippuvuus, kun pillerin vaikutusmekanismi salavihkaa tuhoaa ja sotkee luonnollisen toimintamekanismin.

Vierailija
6/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin seinään lopettamista suurimpana syynä lopettamisen epäonnistumisiin. Eli luullaan pahan riippuvuuden syntyneen ja keskeytetään yritys päästä lääkkeestä eroon. Omakohtaiseen kokemukseen ssri-lääkityksen lopetuksesta nojaten suosittelen ennemmin annoksen pienentämistä asteittain ja loppua kohden vaikka joka 2. tai 3. päivä pienen sirun ottamista vieroitusoireiden minimoimiseksi. Tahti riippuu annoskoosta suhteessa minimiannokseen.

Vierailija
7/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu aloittaa ja lopettaa asteittain. Ainakin omalla työpaikallani lääkärit näin ohjeistavat. T.sh

Vierailija
8/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tyypillistä toimintaa lääkäriltä; ensin vähätellään potilaan kokemia haittavaikutuksia, jotka eivät todellakaan ole keksittyjä ja sitten toinen inhottava asia jonka he usein tekevät on tämä vieroitusoireista kertomatta jättäminen. Anteeksi nyt vain, mutta te vähättelijät ette nyt yhtään ymmärrä mistä on kysymys. Osalle potilaista vieroitusoireet ovat erittäin rajut, ja ne voivat iskeä päälle jos lääkkeen oton jättää myöhemmäksi vain muutamalla tunnilla. Joillakin ihmisillä nämä lääkeaineet vaikuttavat paljon rajummin kuin muilla, itse kuulun tähän ryhmään.

Sain kaikista psykiatrisista lääkkeistä kammottavia sivuvaikutuksia, joita ihan jokainen tapaamani lääkäri mitätöi sen minkä kerkesi. Koskaan eivät niistä varoittaneet eivätkä kertoneet sitä, ettei ne välttämättä mene ohi lääkkeen lopettamisen jälkeen. Mitä tulee lääkevieroitukseen, koskaan ei lääkärit varoittaneet vieroitusoireista ja niiden voimakkuudesta. Lääkkeiden lopetukseen en saanut kunnollista lääkkeen purkamissuunnitelmaa. Ohjeet olivat että lopeta lääke muutaman viikon kuluessa, sanottiin että siinä ajassa lääkeaine haihtuu elimistöstä vaikka todellisuudessa niiden vaikutukset voivat kestää paljon pidempään. Pysyviksi haitoiksi jäi selvästi entiseen nähden heikompi muisti, kyvyttömyys nukahtaa luonnollisesti, orgasmikyvyttömyys (tunnoton alapää, ei libidoa) ja hidastunut metabolismi. Tiedän lukuisia muita itseni kaltaisia tapauksia, emmekä ole mitään harvinaisuuksia.

Vierailija
9/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdata ennemmin lääke toiseeen jos haluat saada kuitenkin ahdistukseesi helpotusta. Esim. Escitalopram Actavis. Ja lääkettä pitää syödä mielellään ainakin 6 viikkoa ennen kuin voi sanoa kunnolla mitään.

Vierailija
10/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdata ennemmin lääke toiseeen jos haluat saada kuitenkin ahdistukseesi helpotusta. Esim. Escitalopram Actavis. Ja lääkettä pitää syödä mielellään ainakin 6 viikkoa ennen kuin voi sanoa kunnolla mitään.

onko tota ihan turvallista syödä ahdistukseen aluksi 5mg sit 10mg?

Vierailija
11/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin viikon puolikasta ja sitten lopetin kokonaan. Unohtamisesta ei toisaalta tullut sähkäreitä, tai muutenkaan isoja oireita.

Vierailija
12/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo! Tuota lääkettä aletaan syömään 25 mg annoksilla, eikä suoraan 50mg. Outo lääkäri!

Vierailija
13/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä uusi lääke ja vaihda samalla myös lääkäri. Yleensä uuden lääkityksen voi aloittaa päällekkäin nykyisen kanssa ja lopettaa vanhan joko heti tai pikkuhiljaa. Itse vaihdoin tällä tavalla lennosta lääkityksen eikä juuri mitään oireita tullut. Sitten kun lopetin kokonaan lääkityksen tulikin aikamoiset vieroitusoireet vaikka tein lopetuksen todella hitaasti.

Parasta olisi jos saisit kelan tuleman terapiajakson. Itse kävin 3 vuotta kelan tuella terapiassa ja lääkitys ajettiin alas jo ensimmäisen vuoden lopussa. Terapia on ehdottomasti tehokkain hoito, jos et halua kärsiä sivuvaikutuksista, joita on lähes kaikissa lääkkeissä.

Kannattaa myös tutkituttaa ferritiini ja kilpirauhashormoni. Itsellä selvisi vasta viime vuonna vakava raudanpuute, joka on ehkä ollut osasyyllinen ahdistukseen/masennukseen.

Vierailija
14/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tyypillistä toimintaa lääkäriltä; ensin vähätellään potilaan kokemia haittavaikutuksia, jotka eivät todellakaan ole keksittyjä ja sitten toinen inhottava asia jonka he usein tekevät on tämä vieroitusoireista kertomatta jättäminen. Anteeksi nyt vain, mutta te vähättelijät ette nyt yhtään ymmärrä mistä on kysymys. Osalle potilaista vieroitusoireet ovat erittäin rajut, ja ne voivat iskeä päälle jos lääkkeen oton jättää myöhemmäksi vain muutamalla tunnilla. Joillakin ihmisillä nämä lääkeaineet vaikuttavat paljon rajummin kuin muilla, itse kuulun tähän ryhmään.

Sain kaikista psykiatrisista lääkkeistä kammottavia sivuvaikutuksia, joita ihan jokainen tapaamani lääkäri mitätöi sen minkä kerkesi. Koskaan eivät niistä varoittaneet eivätkä kertoneet sitä, ettei ne välttämättä mene ohi lääkkeen lopettamisen jälkeen. Mitä tulee lääkevieroitukseen, koskaan ei lääkärit varoittaneet vieroitusoireista ja niiden voimakkuudesta. Lääkkeiden lopetukseen en saanut kunnollista lääkkeen purkamissuunnitelmaa. Ohjeet olivat että lopeta lääke muutaman viikon kuluessa, sanottiin että siinä ajassa lääkeaine haihtuu elimistöstä vaikka todellisuudessa niiden vaikutukset voivat kestää paljon pidempään. Pysyviksi haitoiksi jäi selvästi entiseen nähden heikompi muisti, kyvyttömyys nukahtaa luonnollisesti, orgasmikyvyttömyys (tunnoton alapää, ei libidoa) ja hidastunut metabolismi. Tiedän lukuisia muita itseni kaltaisia tapauksia, emmekä ole mitään harvinaisuuksia.

Sama täällä :( Seksuaalisuudesta ei tietoakaan, olen kuin jokin robotti. En kiihotu mistään enkä saa enää 0rgasmia. Minulla oli ennen tällaisten lääkkeiden syöntiä korkea seksivietti, nyt olen aseksuaalinen ja tämä tila on itselle totaalisen luonnoton. Olen nyt todella itsetuhoinen ja masentunut tämän asian takia. En ymmärrä miksi tällaisia lääkkeitä määrätään, jos niistä tulee näin pahoja haittoja? S3ksi on yksi elämän suurimmista iloista, sen puute masentaa ihan hemmetin paljon. Eikä nämä lääkkeet edes auttaneet masennukseen. Ironia... Nämä on seksintappajia, ei mitään muuta.

Vierailija
15/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin varmaan kuollut jos en olisi lääkkeitä syönyt. Todella hiljaa olen pienentänyt annosta ja hyvin pyyhkii nyt! Ja hiljaa eli noin puolen vuoden välein, ei lainkaan vieroitusoireita. Lääkkeessä puhutaan aina 2-4 viikosta, mutta omalla kohdalla lääke alkoi vaikuttamaan 4 viikon jälkeen. Kannattaa yksilöllinen reagointi huomioida.

Oma lääkäri oli yksityinen psykiatri ja todella ammattitaitoinen, koen itseni onnekkaaksi että pääsin hänelle. Tilanteessani lääkkeetön elämä saattaa olla mahdoton saavuttaa, mutta siihen pyrin.

Vierailija
16/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä: lopetin lääkkeet myös seinään koska en pystynyt tulemaan. Sähköiskuja, päänsärkyä ja väsymystä. Aloitin uudestaan ja useamman kuukauden jälkeen pystyin taas tulemaan.. seksuaalisessa vietissä ei muutosta ainakaan huonompaan.

Vierailija
17/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 22 kirjoitti:

Lisäyksenä: lopetin lääkkeet myös seinään koska en pystynyt tulemaan. Sähköiskuja, päänsärkyä ja väsymystä. Aloitin uudestaan ja useamman kuukauden jälkeen pystyin taas tulemaan.. seksuaalisessa vietissä ei muutosta ainakaan huonompaan.

No se tuleminen on yksi pienimmistä ongelmista silloin kun on todella masentunut ja ahdistunut, ei silloin muutenkaan tee seksiä mieli.

Vierailija
18/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin itse joskus muutaman vuoden 100mg annostuksella ssri-lääkettä, eikä se vaikuttanut tulemiseen tai seksin halukkuuteen. Tosin en tiedä miten paljon tässä on eroavaisuuksia naisilla ja miehillä tätä lääkettä käytettäessä.

Vierailija
19/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Olen lukenut vastaukset ja no, en tiedä uskallanko ja haluanko kokeilla muita lääkkeitä kyllä enää. Lääkäri on siis psykiatrian polin oma lääkäri. Jos haluan toisen lääkärin minun pitäisi mennä tk lääkärille. Tämä lääkäri ei kuulemma aijo enää kirjoittaa uutta lääkettä minulle, koska kuulemma saisin muista ne samat vaikutukset kun kaikki on kuulemma samaa lääkettä. Lopuksi tylysti ilmoitti, että joko jatkan tai lopetan. Ja kun joku kauhisteli tuota aloitusannosta siihen totesi myös että suositeltu aloitusannos.. Kysyin siis olisiko aloitus kannattanut tehdä vaikka puolikkaalla ei kuulemma. Jonot aikamoiset ja ehkä syksyllä pääsee juttelemaan jonkun hoitajan kanssa. Olen käynyt akuutissa ryhmässä juttelemassa, mutta psykiatria mikä onkaan kiinnostaa vaan jutella lääkkeestä, eikä niistä ahdistavista asioista..

Vierailija
20/22 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan seinään ei varmaan kannata lopettaa, jos muutaman tunnin myöhässä ottaminenkin aiheuttaa sähkäreitä, mutta toisaalta, ne on vaan vieroitusoireita, eli ei kannata liian hitaastikaan.

Itse en varmasti enää ikinä uskalla ottaa mitään nuppilääkkeitä, vaikka kuinka masennukseni palaisivat ja pahenesivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi