Sisko suuttui, kun en luvannut hänen lapselleen opiskelukämppää meiltä
Huoh, suku on taas pahin tai jotain.
Asun puolisoni kanssa isossa kerrostaloasunnossa yliopistokaupungin keskustan tuntumassa. Sisareni tytär on todennäköisesti tulossa tänne opiskelemaan ensi syksynä, 100% varmuutta asiasta ei vielä ole. (On siis todennäköistä että saa haluamansa opiskelupaikan, mutta ei varmaa.) Eilen sisko puhui ns. varmana asiana siitä, että KUN tytär saa opiskelupaikan, hän muuttaa meille. Kun asumme suvun perintökämpässä ja meillä on tilaa.
Kyllä, asuntomme (4h+k) on peritty mummoltamme, mutta olen ihan markkinahintaan ostanut siskon ja veljen siitä ulos ja omistan asuntomme yksin.
Kyllä, tilaa on kahdelle runsaasti, mutta sekä minä että mieheni teemme vuorotyötä ja meillä on siksi yhteinen makuuhuone ja molemmilla omat työ/harrastushuoneet joissa voi myös nukkua. Emme ole valmiit luopumaan tästä viideksi vuodeksi vain siksi, että paikkakunnallamme vuokra-asunnot on aika kalliita ja tytär ei haluaisi opiskelija-asuntosäätiön asuntolaan.
Mikä ihme riivaa aikuista naista, jos hän ei ymmärrä sitä eroa, että toki hänen tyttärensä saa tulla meille yöksi kun on tulossa pääsykokeisiin / keikalle / harrastusten tiimoilta parin päivän visiitille kotikaupunkiimme jos se vaan meidän aikatauluihimme sopii, mutta ei hän voi muuttaa meille koko opiskeluajaksi. Ehkä joku kuukauden siirtymäaika vielä menisikin, jos vaikka oma kämppä vapautuisi vasta myöhemmin tai vastaavaa, mutta kun sanomuoto oli että "on tosi kiva kun X:n ei tarvitse lähteä etsimään asuntoa, kun on kämppä jo valmiina...".
Ärsyttävää!
Kommentit (40)
Ei voi olla totta. Jotenkin vaikea uskoa, että joku voisi ajatella kuten siskosi. Miksi ihmeessä hän kuvittelee, että haluat asua hänen lapsensa kanssa saman katon alla? Siis ihan sama vaikka sulla olisi minkälainen kartano, eihän tohon suostu kukaan normaali.
Minä nauraisin ja antaisin siskon ymmärtää että pidän ehdotusta vitsinä. Luulisi oletuksen röyhkeyden menevän perille.
Ilmoita, että vuokra on x euroa, ja varmista, että se hinta on reippaasti yli esim. yksiön vuokran kaupungissanne.
Toki pitää tyttö ottaa ja anoppi samalla.
Ihan kiva tarjota tosiaan apua siinä vaiheessa, jos opiskelija-asuntoa ei löydykään heti, mutta kyllä mä luulen, että siskontyttö itsekin haluaa pidemmän päälle asua ihan omillaan. Itse asuin juuri opinnot aloitettuani pari kuukautta sukulaisilla, joilla oli ylimääräinen huone, mutta etsin sen ajan aktiivisesti omaa asuntoa ja muutin heti kun asunto löytyi. Ja huom, maksoin myös pientä vuokraa sukulaisille, vaikka sanoivat, ettei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei. Sanot suoraan, että etsii asuntonsa muualta. Suuttuu jos suuttuu, aivan sama.
Joo, siitähän se just suuttui, kun sanoin että ei todellakaan onnistu. Kummitytöstäni tykkään tosi paljon ja toivon että saa sen opiskelupaikkansa ja tarkoitus on että tavataan säännöllisesti jos/kun tänne muuttaa. Mutta että asumaan, ei todellakaan.
Ja tyttö itse ei tätä odota tai toivo. Just oli täällä viime viikolla viikonlopun kun oli täällä musiikkitapahtumassa. Oli meillä yötä kun mä olin yövuorossa ja aamulla sit juteltiin kaikenlaista. Suorastaan odottaa yksin asumista, vaikka ei siis opiskelija-asuntolaan haluakaan. Mut ilmeisesti äitinsä mielestä ei ole vielä kypsä maailmalle tai jotain.
Tuskin se tyttökään haluaa tätinsä luokse asumaan:)
"Tunnustat" siskolle "todellisen" syyn: että sinua huolestuttaa, jos SM-ryhmänne tapaamiset häiritsevät opiskelijan keskittymistä lukuihinsa.
Sisko ajattelee entisen mummolan olevan jotenkin vielä suvun yhteinen.
Mun anoppi sopi kälyni kanssa että käly voi asua meillä. Meille ei edes kerrottu...
Jos tyyliin ei heti irtoa omaa asuntoa, niin varmasti silloin kelpaisi tädin luona asuminen, siis ihan pienen hetken mutta kuka yliopisto-opiskelija haluaisi näin koko opiskeluajan asua? Opiskelijabileet ja ihan opiskelukin vie aikaa, eikä muiden nurkissa asuminen kiinnostaisi.
Jaahas, se on taas kesä ja uudet opiskelijat etsimässä kämppää? Ja tämä sama vanha tarina hieman eri sanoin on jälleen palstalla esillä. Yrittäkääs nyt kerrankin keksiä jotain uutta ja yksilöllistä, eikä aina vaan kloonata näitä vanhoja aiheita!
Siskosi ei myöskään ajattele tytärtään, joka tuskin haaveilee asumisesta teillä viittä vuotta. Seurustelukumppaneita ja muuta menoa on sen ikäisellä muutenkin, että tuskin kukaan normaalijärkinen nuori ihminen haluaa tätinsä helmoissa pyöriä etenkin kun pääsee höösäävästä mammastaan lopultakin itsenäistymään eri paikkakunnalla. Onkohan tästä aiheesta edes puhuttu siskosi ja sinun toimesta?
On ok sopia, että tyttö saa asua teillä muutaman kuukauden ja etsiessään omaa asuntoa. Niin se suunnilleen menee joka suvussa, joten jatkaisin keskustelua myös kysymällä tytön ajatuksia ja haaveita. Ehkäpä päälle jyräävä mamma sulkee tytönkin suun ja sitä suuremmalla syyllä voit vaikka kysellä tutuiltasi tai muilta löytyykä tytölle opiskelijakämppää.
Vierailija kirjoitti:
Sisko ajattelee entisen mummolan olevan jotenkin vielä suvun yhteinen.
Voi olla... vaikka kyllä maksoin hänelle kymmeniä tuhansia euroja siitä ilosta, että asunto olisi todellakin mun eikä enää mummon kuolinpesän, mutta unohtuuhan tuollaiset pikkuseikat.
Vierailija kirjoitti:
Siskosi ei myöskään ajattele tytärtään, joka tuskin haaveilee asumisesta teillä viittä vuotta. Seurustelukumppaneita ja muuta menoa on sen ikäisellä muutenkin, että tuskin kukaan normaalijärkinen nuori ihminen haluaa tätinsä helmoissa pyöriä etenkin kun pääsee höösäävästä mammastaan lopultakin itsenäistymään eri paikkakunnalla. Onkohan tästä aiheesta edes puhuttu siskosi ja sinun toimesta?
On ok sopia, että tyttö saa asua teillä muutaman kuukauden ja etsiessään omaa asuntoa. Niin se suunnilleen menee joka suvussa, joten jatkaisin keskustelua myös kysymällä tytön ajatuksia ja haaveita. Ehkäpä päälle jyräävä mamma sulkee tytönkin suun ja sitä suuremmalla syyllä voit vaikka kysellä tutuiltasi tai muilta löytyykä tytölle opiskelijakämppää.
No ei mulle tullut mieleenkään, että pitäis erikseen keskustella siitä, että saan pitää asuntoni omassa käytössäni kuten se viimeiset viisi vuotta on ollut. Tytön kanssa on kyllä puhuttu useampaan kertaan tälle paikkakunnalle muutosta, mutta ei kuitenkaan siitä että meille muuttaisi, päinvastoin kysyi, saako lainata mieheni pakettiautoa jotta saisi tehtyä Ikea-reissun ja haettua OMAAN asuntoonsa huonekaluja yms yms. Olen siis läheisempi siskon tytön kuin siskon itsensä kanssa tätä nykyä, osin yhteisen harrastuksemmekin vuoksi.
Melkein samanlainen juttu, paitsi että omistan sijoituksessa olevan asunnon. Nyt kuulemma tarttis laittaa hyvä vuokralainen pihalle ja ottaa hyväntekeväisyytenä kakara asumaan. Juuei.
Vierailija kirjoitti:
Melkein samanlainen juttu, paitsi että omistan sijoituksessa olevan asunnon. Nyt kuulemma tarttis laittaa hyvä vuokralainen pihalle ja ottaa hyväntekeväisyytenä kakara asumaan. Juuei.
Sukulaisten lasten aiheuttamaa "normaalia kulumista " tulisi katsoa läpi sormien.
Kun muutin opiskelemaan Helsinkiin parikymmentä vuotta sitten asuin muutaman kuukauden tätini ja hänen miehensä luona. Heillä oli omakotitalo ja runsaasti tilaa koska kolme lastaan olivat jo muuttaneet pois kotoa siinä vaiheessa. Hain kuitenkin koko ajan paikkaa HOASin solusta ja sellainen sitten löytyikin. Ei olisi tullut mieleenkään että äitini olisi vain ilmoittanut siskolleen että minä tulen nyt heille asumaan koko opiskeluajaksi. Järjestely oli koko ajan väliaikainen ja siitä olivat kaikki tietoisia.
Siskosi on todella röyhkeä. Ei tuollaiselle oikein muu auta kuin sanoa suoraan.
Kysyt viattomasti että "miten pitkää aikaa olette ajatellut, viikkoa vai ehkäpä kahta?"
Juu ei. Sanot suoraan, että etsii asuntonsa muualta. Suuttuu jos suuttuu, aivan sama.