Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä kromosomien translokaatio, heitämmekö vauvahaaveille hyvästit?

Vierailija
04.06.2019 |

Olen kärsinyt 2 varhaisraskauden keskenmenoa, emme halunneet odottaa kolmatta joten marssimme yksityiselle kevään aikana.

Verikokeissa minulla kaikki ok, mutta miehellä löytyi kromosomien translokaatio kromosomien 1 ja 11 välillä, eli osa 1 kromosomista on siirtynyt kromosomiin 11 ja toisinpäin.
Odotamme nyt lähetettä julkiselle puolelle ja jossain vaiheessa perinnöllisyysneuvojalle, enkä jaksaisi odotella niin pitkään. Tiedän, että nämä tilanteet ovat aina yksilöllisiä, mutta löytyykö paikalta ketään, jolta olisi myös löytynyt kromosomeista translokaatio? Kuinkahan korkea riski on todella saada vaikeasti vammainen lapsi, joka läpäisee sikiöseulat?

Olen murtunut ja surullinen. En odottanut tällaista tulosta, toisaalta kukapa sitä odottaa omalle kohdalleen. Olen myös huolissani miehen mielentilasta ja toivon, ettei hän syytä itseään. En löydä tarpeeksi vahvoja sanoja hänelle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskaltaisi näillä tiedoilla yrittää lasta. Tieto siitä, että lapsi voi olla kehtysvammainen, on ehdoton ei.

Vierailija
22/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea  ap 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei jos joku tätä vielä lukee, ap tässä. Meille syntyi hoitojen avulla 2 ihanaa, tervettä poikaa. Toinen nyt 3-vuotias ja toinen vastasyntynyt.

Alkioille tehtiin alkiodiagnostiikka, jossa 60 % alkioista oli terveitä. Yhdellä ei-terveellä alkiolla oli kromosomihäiriöitä, jonka luonto oli järjestänyt, ei johtunut miehen sukusoluista. Tämä alkio ei lähtenyt edes jakaantumaan enää alun jälkeen.

Raskaus onnistui molemmissa siirroissa heti. 

Perinnöllisyysneuvojan mukaan henkilöllä, jolla on kromosomien balansoitunut translokaatio, on kolmenlaisia sukusoluja: terveitä, samanalaisia kuin hän itse eli balansoituneilla kromosomeilla joilla tulee "käytännössä terve lapsi", ja sitten epätasapainoisena, joista tulee kromosomihäiriöisiä alkioita. Näin ollen myös luomuna onnistuisi, mutta sattuma ja aika näyttäisi. Emme ottaneet riskiä, vaan menimme hoitoihin.

Matka oli pitkä, mutta nyt meillä on kaksi tervettä

Oletko siis AP?

Onnea teille!

Vierailija
24/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 5 varhaisraskauden keskenmenoa. Sitten terve poika. Jäi ainoaksi vastoin toiveitamme.  Meitä ei tutkittu, siksi kiinnostuin, että tuokin on mahdollinen selitys.

Vierailija
25/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi tervettä lasta. Kymmenen vuoden kovalla työllä tuli luomusti. Yksi keskenmeno mahtui kuvioon. Kaikki lapset saatiin ennen neljääkymppiä tuotettua. Mies teki hommia otsa hiessä lantio ja selkä kovissa kivuissa, mutta sai punnerrettua. Parhaimmillaan arkisin seitsemän kertaa päivässä kovaa työstämistä. Kyllä siinä paikat oli kovilla. Nyt vanhemmiten ei enää jaksa nussia samalla temmolla.

Vierailija
26/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko se perinnöllisyysneuvoja, mistä tällainen translokaatio johtuu ja miten sitä voisi estää?

Vierailija
27/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoiko se perinnöllisyysneuvoja, mistä tällainen translokaatio johtuu ja miten sitä voisi estää?

Vanhempien runsas alkoholin käyttö ja ilmansaasteet tekee tota.

Vierailija
28/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllisyysneuvojan kertomaa: se voi olla perinnöllistä, että vanhemmilla on se tai spontaanisti hedelmöityksen aikana tapahtunut mutaatio. Ei voi estää mitenkään. On suht yleinen, joka 300. suomalaisella on arvion mukaan balansoitunut translokaatio. Todennäköisesti useammallakin, mutta tulevat raskaaksi ennen mahdollisia hoitoja ja tutkimuksia. 

-AP

Vierailija
29/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallo on jo täynnä. Ei tänne tarvita lisää ihmisiä tilailemaan muovirojua Kiinasta. Ottakaa koira.

No ei sitä koiraakaan todellakaan tarvita. Maailma on jo ihan täynnä koiria, jotka kaiken lisäksi syövät lihaa ja kuluttavat maapalloa.

Vierailija
30/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miehen translokaatio oli sellainen, että riski saada kehitysvammainen lapsi oli korkeampi minun ikäni (35v) vuoksi. Jos alkio olisi epätasapainoisesti translokatioitunut, niin alkio ei lähtisi edes kehittymään. Keskenmenoni oli siis tuulimunan kaltaisia. 

-ap

Vierailija
31/31 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskaltaisi näillä tiedoilla yrittää lasta. Tieto siitä, että lapsi voi olla kehtysvammainen, on ehdoton ei.

Lue ketju

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi