Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia raskaus painoa, pituus 154 paino 109.'

Pcosäiti
04.06.2019 |

Moi!

Oon 27v nainen ja 4kk raskaana. Raskauskiloja tullut nyt todella huimasti. Olin ylipainoinen ennen raskautta ja minulla on pcos. Sain silti mieheni kanssa lapsen luontaisesti. Ennen hedelmöittymistä pittuus 154 ja paino 93 nyt paino on kuitenkin lähtenyt nousuun ja noussutkin siihen 109kg. Raskausmahani on keskimääräistä suuurempi, kuitenkaan kaksosia siellä ei ultran mukaan ole. Lääkärin mukaan painoa saattaa tulla vielä 15kg. Se olisi aika paljon. Onkohan synnytysvaikeampsa ylipainoiselle. Haluaisin asiallista pohdintaa, kiitos😊.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa vaiheessa raskautta tarvitsisi painon nousta vielä ollenkaan. Ylipainoisilla muutenkin painon pitäisi nousta vain hyvin vähän koko raskauden aikana. Eikö neuvolassa ole puhuttu asiasta? En tiedä synnytyksestä, mutta ainankin raskauden loppuaika tulee olemaan varmasti melko tukalaa, jos paino vielä tuosta kovasti nousee. Ja eikös kaikki raskauden riskit ole suurempia ylipainoisena. Sinuna kyselisin neuvolasta mahdollisuutta päästä ravitsemusterapeutin juttusille.

Itse olen raskaana viikolla 17 ( eli kait aika samoissa mennään?) paino noussut 4kg ja sekin tuntuu paljolta kun mahaa ei vielä näy. Toki painon nousu on kuitenkin yksilöllistä ja neuvolasta osaavat parhaiten neuvoa erilaisissa tilanteissa.

Vierailija
2/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8–15 kg. Sinulla paino on noussut nyt jo enemmän. 

Käsittääkseni ylipainoisille suositellaan, että paino ei nouse lainkaan tai korkeintaan muutaman kilon raskauden aikana. 

Olen sinua 15 cm pidempi ja painoin loppuraskaudesta melkein 20 kiloa vähemmän kuin sinä ennen raskautta. Oloni oli tukala ja minun oli hankala liikkua. Eihän se tietysti vain painosta johtunut. 

Suosittelen, että olet neuvolaan yhteydessä ja pyydät apua. Ennen lapsen syntymää ehdit saada syömisen hallintaan. Lapsen synnyttyä se on paljon hankalampaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole normaalia painaa yli 100kg,edes raskaana.

Vierailija
4/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljänä ensimmäisenä kuukautena painon ei tule nousta kuin pari kiloa. Varsinainen sikiöstä johtuva (kohdun kasvu, lapsiveden ja veren määrän lisääntyminen, itse vauvan kasvu ym. ) tapahtuu raskauskuukausilla 6-9 ja noin ylipainoiselle suositellaan kaikkenensa parin kilon painonnousua, jos sitäkään. 

Tämä usein nähty 8-12 kg. tarkoittaa normaalia lähtöpainoa. 

Vaikea synnytys tulee tuolla menolla, oli sitten leikkaus tai alatie. 

Vierailija
5/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:lla on selvästi ahmimishäiriö,ja siihen pitäisi kiireesti saada apua.

Bmi:tä en uskalla edes arvailla. Lapsen terveys ja tulevaisuus ovat vaarassa jos tuo homma jatkuu. Huh huh.

Vierailija
6/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on myöskin tosi iso riski sairastua raskausduabetekseen tuon painon ja pcos diagnoosin vuoksi. Jos neuvola ei ole jo asiaan puuttunut niin suosittelisin itse ottamaan asian esille seuraavalla käynnillä. Oletko käynyt jo sokerirasituksessa? Meilläpäin ainakin suuressa riskissä olevat odottajat pääsevät jo aikaisilla viikoilla. Olisi vauvan sekä itse kannalta todella tärkeää saada ruokavalio kuntoon.

Vierailija
7/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti (153 cm) on painanut raskausaikana painavimmillaan 60 kg. Neljännen raskauden alussa painoi 48 kg ja lopussa 55 kg.

Vierailija
8/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin ehkäisyn pettäessä vahingossa raskaaksi 145kg/162cm kokoisena ja nyt kun viikkoja on vierinyt jo melkein 20 on paino vain tasaisesti tippunut nyt alle 130kg. Toki lievä pahoinvointi on myös vaikuttanut ettei ole samalla tavalla syönyt kuin aiemmin, mutta kyllä selkein muutos on ollut oma halu parantaa syntymättömän vauvan tulevaisuuttaa ja täten luopua entisistä paheista kuten limuista, karkeista ja sipseistä kokonaan. Kasviksia ja hedelmiä tilalle ja olen itselleni sallinut esim. dipin kasviksille tai satunnaisen marjaherkkurahkan. Eikä enää yhtään tee edes mieli limua tai suklaata :) Tsempiä sinne, alku on yleensä vaikeaa, mutta kun siitä pääsee yli niin jo helpottaa.

Vierailija
9/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paha sanoa, alatietse lapsi ei ehkä mahdu nivusista ulos ja keisarileikkauksessa on massiivinen verenvuodon riski kun kojtua etsitään. Huh, onneksi on provo?

Vierailija
10/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota….

Tuon pituisen normaalipaino on n 50-55 kiloa ja raskaus tuo km 8-10 kiloa. Jos painosi on 58-65 kiloa synnytyshetkellä olet vielä normaalin rajoissa  

t 4:n äiti

Vierailija
11/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Minä painoin sairaalaan mennessä 74 kg, kyseessä täysiaikaiset kaksoset, joiden syntymäpaino oli kummallakin 2800g. 12 kg tipahti tulopainostani jo sairaalassa.

Vierailija
12/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole "raskauskilo" jos on rasvakudosta kymmeniä kiloja liikaa.

Vierailija
13/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota….

Tuon pituisen normaalipaino on n 50-55 kiloa ja raskaus tuo km 8-10 kiloa. Jos painosi on 58-65 kiloa synnytyshetkellä olet vielä normaalin rajoissa  

t 4:n äiti

Ei nyt ihan noinkaan. Ap:n pituudella 60 kiloa on vielä normaalin rajoissa, ja siihen voi huoletta tulla raskauskiloja ehkä sellaiset 15. Lopussa voi turvotustakin olla kilokaupalla.

Vierailija
14/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli vähän sama ongelma. Olin jo noin 100-kiloinen tullessani raskaaksi (vahingossa), ja tarkoitus oli toimia kuten neuvolassa sanottiin, että pitää huolta ettei paino juurikaan nousisi. Mutta aloin heti raskauden alusta kärsiä hyperemesiksestä, voimakkaasta jatkuvasta kuvotuksesta, johon valitettavati auttoi se että söi koko ajan jotain makeaa ja helposti sulavaa :( Jos vaihtoehtoa on sietää kouristuksenomaista oksentamista, päänsärkyä ja punaisia silmiä ja heikotusta päivästä toiseen, tai sitten voida paremmin mutta lihoa, niin sen verran heikko olin että valitsin lihomisen. 

Lihoin sitten raskauden aikana 30 kiloa. Paino oli luustolta sirolle, lyhyelle naiselle niin paljon että jos kävelin vähänkään enempää (yli 500 m) jalkapohjiin sattui julmetusti, polviin sattui, lonkkiin sattui. En päässyt omin avuin maasta ylös jos sinne kaaduin tai menin. Raskauden jälkeen oli kova tsemppi laihtua ja olenkin päässyt suunnilleen samaan kuin ennen raskautta, 102 kiloon, mutta jos yritän yhtään alemmas niin tulee kammottavat nälät ja huonot olot enkä pysty.

Vierailija
15/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla toki ylipainoa todella reilusti, mutta silti kehottaisin kaikkia ottamaan huomioon että tuo raskauden aikainen "normaali painonnousu" ei päde kaikkien kohdalla. Eli tuo 8-15kg, mikä usein kaikkialla lukee.

Oon melko tavallinen, hoikka nainen (lähtöpaino oli 62kg ekassa raskaudessa, pituus 167cm). Raskauden lopussa painoin varmaan hieman yli 80kg, koska pari viikkoa ennen synnytystä jo punnittiin tuo 80kg. Eli painoa tuli jopa 20kg lisää raskauden aikana.

Peilikuvan ja kavereidenkin kommenttien perusteella kukaan ei uskonut että olin saanut 20kg painoa. Maha oli toki iso (vauvakin oli iso) ja rinnat maidosta jo turvoksissa, mutta esim naamassa tai jaloissa ei näkynyt oikein mitään ylimääräistä. Mahduin normaaleihin farkkuihini jo muutaman viikon päästä synnytyksen jälkeen.

Tällä hetkellä toinen raskaus viikolla 20 menossa. Lähtöpaino oli tällä kertaa 63kg ja nyt näin raskauden puolivälissä painoa on 69kg, eli 6kg tullut jo. Veikkaan että taas mennään sinne 80kg tienoille, mutta tällä kertaa yritän kokeilla jos jotenkin saan pidettyä alle 80kg loppupainon. Huolissani en kiloista ole, kun viimeksikään en varsinaisesti LIHONNUT raskauden aikana, vaan tuo paino kyllä lähti synnytyksen jälkeen kunhan maha laskeutui ja jälkivuodot loppuivat.

Pointtini tässä vaan on, että toisilla sitä lapsivettä, maitoa, yms asioita on vaan kropassa enempi kuin toisilla. Eli painoa voi tulla enemmän kuin on ns. "suositus", vaikka ei varsinaista läskiä raskauden aikana juuri kertyisikään.

Vierailija
16/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUI STANA!

Vierailija
17/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Tuohan on vasta aika pieni painonnousu . Sun olis pitäny laihduttaa ennen raskautta. Terveydenkin takia.

Vierailija
18/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot reippaasti ylipainoinen. Ala kuntoilla ja rajoita syömisiä. Terveellisempää elämätapaa kehiin.

Vierailija
19/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin pystyt, pyri kohottamaan kuntoasi maltillisesti raskauden aikana. Synnytys on sitä helpompi, mitä paremmassa kuosissa keskivartalon lihakset ovat. Esim. uinti rasittaa niveliä vähän ja sopii myös liitoskivuista kärsiville. Liikkumalla saat ehkä myös hillittyä painonnousua hieman. Kannattaa myös keskustella painosta neuvolassa, reipas nousu voi kieliä ongelmista esim. raskausdiabeteksestä.

Vierailija
20/23 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo paino on mielettömän korkea. Nyt pitäisi siirtyä syömään perustervettä ruokaa 3-4 tunnin välein. Kaikki lisätty sokeri pois. Diabetes-vaara on korkea. Liikuntaa, kävelyä joka päivä. Synnyttäminen vaikeutuu ehdottomasti noin suuresta ylipainosta.