Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tää koulupakko tulee 18v asti niin eikö16- 17 v saa mennä töihin vaan on pakko istua jossain koulun penkillä

Vierailija
04.06.2019 |

Vaikka olisi kuinka hyvä työpaikka ..
Esim vaikka jos on perheyritys johon voi työllistyä. Tai jos haluu muuten vaan mennä johonkin työpaikkaan mihin pääsee ilman koulutusta.
Tai eikö saa pitää edes välivuotta vaikka Au-pairina

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku tutkinto on suoritettu voi mennä töihin.

Vierailija
22/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen toisen asteen koulutuksen suorittaa kahdessa vuodessa, kun ahkerasti opiskelee, niin pääsee nopeammin sinne perheyritykseen töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppivelvollisuuden piteneminen tarkoittaa myös koulukiusaamisen kestämistä pidempään! Itse olen tyytyväinen että sain keskeyttää koulunkäynnin 16v ja ottaa aikaa itselleni pitkään jatkuneen rajun kiusaamisen jälkeen... jos olisi pitänyt vielä jaksaa sitä kidutusta 2 vuotta niin huh huh. Aikuisena sitten myöhemmin opiskelin ammatin oppisopimuksella kun olin toipunut tarpeeksi traumoistani ja muista mielenterveysongelmista.

Hei! Kuka tämän on kirjoittanut? Minulla on aivan sama kokemus. Olisin itse kuollut, jos pitkittynyt oppivelvollisuus olisi osunut kohdalle, vaikka jatkoinkin toiselle asteelle. Mutta jos se olisi ollut pakollista niin en olisi pystynyt siihen. Se oli valintani silloin pois kiusaamisen piiristä. Valitettavasti kiusaaminen kuitenkin jatkui. Mutta en olisi kestänyt sitä, jos minulla ei olisi ollut vaihtoehtoa lopeettaa. Minä en ole toipunut vielä. Minulla on syömishäiriö ja olen varmaan traumatisoitunut kokemastani kiusaamisesta, mikä oireilee monin tavoin. Miten sinä paranit?

Vierailija
24/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella on niitä perheyrityksiä, minne mennä töihin? Keksi jo joku muu argumentti, käytät tätä samaa jokikisessä provossasi.

Vierailija
25/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole koulupakkoa. Oppivelvollisuus sen sijaan on.

Vierailija
26/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin niin peruskoulussa kuin ammattikoulussakin. Eipä ole ollut myöskään työpaikkaa, jossa ei myös olisi tullut kiusatuksi. Silti on ollut elettävät ja koulut käytävä.

Vierailija
27/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Oppivelvollisuuden voi suorittaa myös kotikoulussa.

Tavallinen vanhempi kyllä pystyy huolehtimaan opetuksesta.

Olen itse pitänyt tämän vuoden kevätlukukauden kotikoulua lapselle, joka sairauden takia ei ole pystynyt menemään kouluun.

Koulun kanssa sovittiin, että opetan kotona lukuaineet. Taitoaineista ( käsityö, musiikki, kuvataide) ja liikunnasta lapsi sai vapautuksen kevätlukukaudelle.

Kokeet hän suoritti kotona minun valvonnassani.

Lapsi sai ihan normaalisti todistuksen ja pääsi seuraavalle luokalle, jonka suorittaa sitten koulussa.

Moni opettaa lapsensa ihan kokonaan kotikoulussa. Osa kiusaamisen takia, osa sairastelun takia, osa oman ideologiansa takia. Yhden perheen tiedän matkustelevan autolla ympäri Eurooppaa ja opettavan lapsiaan siinä samalla.

Vierailija
28/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella on niitä perheyrityksiä, minne mennä töihin? Keksi jo joku muu argumentti, käytät tätä samaa jokikisessä provossasi.

Niinpä. Kokkareita vaan vtuttaa kun eivät päässeet hallitukseen kepittämään köyhiä. Ja nyt köyhille vielä ollaan suomassa mahdollisuutta maksuttomaan lukio-opiskeluun oppivelvollisuutta pidentämällä.

Vierailija
29/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppivelvollisuuden piteneminen tarkoittaa myös koulukiusaamisen kestämistä pidempään! Itse olen tyytyväinen että sain keskeyttää koulunkäynnin 16v ja ottaa aikaa itselleni pitkään jatkuneen rajun kiusaamisen jälkeen... jos olisi pitänyt vielä jaksaa sitä kidutusta 2 vuotta niin huh huh. Aikuisena sitten myöhemmin opiskelin ammatin oppisopimuksella kun olin toipunut tarpeeksi traumoistani ja muista mielenterveysongelmista.

No eihän tuo tarkoita että peruskoulu jatkuu pidempään. On vähän mahdollisuutta valita opiskelukavereitaan, samanhenkisiä samalla alalla ja voi vaihtaa kaupunkia tms.

Vaikka peruskoulu ei jatku pidempään niin yleensä niitä samoja kiusaajia siirtyy myös samaan amiskaan tai lukioon jossa itse opiskelet ja miten kypsä 16-19v oikeasti on? ei kovinkaan kypsä, joten moni ei tuossa iässä lopeta myöskään kiusaamista... 30-vuotiaat ja sitä vanhemmat ihmiset alkaa vasta ymmärtämään miten pahasti oikeasti se kiusaaminen vaikuttaa ja kaikki ei ymmärrä koskaan sillä empatiakyvyttömiä löytyy myös aikuisista! Ja kuinka moni äiti tai isä on valmis päästämään ala-ikäisen lapsensa opiskelemaan kauas toiselle paikkakunnalle, kuinka moni äiti tai isä on valmis luopumaan lapsestaan niin että tämä muuttaa kauas pois omilleen ala-ikäisenä? koska jos meinaa oikeasti päästä pakoon huonoa mainetta ja kiusaamista niin ei riitä se että muutat lähikaupunkiin... Ja vaikka menisit samaan amiskaan tai lukioon kiusaajien kanssa, saisit amiskassa ja lukiossa uusia kavereita niin se ei silti välttämättä poista kiusaamista ja siitä aiheutuvaa stressiä joka tuhoaa jatkuvasti terveyttä. Tämä oppivelvollisuuden pidentäminen on varmasti hyödyllinen suurimmalle osalle ihmisistä kun ollut puhetta paljon nuorten syrjäytymisestä ja sossupummeilusta, mutta ne ihmiset jotka on jo valmiiksi kurjassa asemassa kiusaamisen takia tulevat vaan kärsimään lisää!

Ja ei, kaikkea kiusaamista ei saada kitkettyä pois, vaikka vanhemmat sanoisi teinille että ei saa kiusata niin teinit on yleensä niin jästipäitä etteivät tottele ja jatkavat kiusaamista jos haluavat.

Mutta kiusaaminenko loppuu kun menet töihin? En ihan ymmärrä, miksi opiskelun perässä ei auta muuttaa lähikaupunkiin, mutta sitten voi ihan hyvin jäädä töihin sinne paikalliseen s-markettiin. Kai ne kiusaajat sinnekin löytävät ihan yhtä lailla.

Selkeästi et tiedä kiusaamisesta mitään, niin miksi edes kommentoit? Koulu on ympäristö, jossa ollaan oman vertaisryhmän kanssa jopa 8 tuntia päivässä. Siellä ei ole aikuisia kuin muutama opettaja. "Paikallinen s-marketti" on aivan erilainen ympäristö. Ihmisten roolitkin ovat siellä aivan eri. Ihmisen status voi nousta jo siitä, että hän tienaa omat rahansa. Joka tapauksessa harva asiakas viettää koko työntekijän vuoron kaupalla.

Vierailija
30/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sen toisen asteen koulutuksen suorittaa kahdessa vuodessa, kun ahkerasti opiskelee, niin pääsee nopeammin sinne perheyritykseen töihin.

No ei voi kuin korkeintaan isoimmissa kaupungeissa. Pikkukouluissa kurssit saattaa pyöriä vain kerran vuodessa, koska useampaan ryhmään ei riitä oppilaita. Läsnäolopakon takia myös mahdotonta suorittaa kursseja päällekkäin.

Vierailija
31/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oppivelvollisuuden laajentaminen koulupakoksi sinun mielestäsi tarkoittaisi?

Vierailija
32/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheyritys työllistää kyllä vuotta myöhemminkin. Ja lapsia ehtii hoitaa aikuisenakin.

Miksei saisi hoitaa jo nuorena, jos haluaa?

Vierailija
33/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma lapsi on jo täysi-ikäinen. Hankalaa olisi tullut hänen hommista, jos olisi opiskelupakko 18 vuotiaaksi. Peruskoulun jälkeen lähti ammatilukioon, mutta sai ensimäisen kesätyöpaikan sellaisen, missä sai jatkaa. Asui toisella paikkakunnalla ja asuminenkin oli kallista, niin jatkoikin työntekoa, että sai rahaa. 19 vuotiaana sitten kävi lukio-opinnot ja kirjoitti ylioppilaaksi, kun oli tullut jo opiskelumotivaatiota ja lähti tämän jälkeen ammattikorkeaan.

Jos olisi pitänyt jatkaa sitkeitä opintoja peruskoulun jälkeen, niin todennäköisesti olisi jäänyt kokonaan kesken tai numerot ainakin olleet huonommat. Pari vuotta töissä kummasti toi opiskelumotivaatiota lisää. Ja olihan se rahallinenkin kysymys.

Vierailija
34/34 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo nyt käytännössä tarkoittaa, että on "pakko" suorittaa toisen asteen tutkinto? Eihän valtio voi edellyttää täysi-ikäiseltä enää tätä, jos ei ole sitä siihen mennessä suorittanut. Onko tutkinnon suorittaminen esim. edellytys työttömyysturvan saamiselle vai mikä sanktio seuraa, jos tutkintoa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme