Peilien takia luulemme itsestämme liikoja. Peilikuva ei ole yhtä kuin todellisuus
"Muutama vuosi sitten tutkijat tulivat siihen tulokseen, että me yleisesti luulemme ulkonäöstämme liikoja. Amerikkalaistutkijat muokkasivat koehenkilöiden valokuvia sekä viehättävämpään että vähemmän viehättävään suuntaan ja sekoittivat kuvat pinoihin, joista koehenkilön piti tunnistaa itsensä alkuperäisessä muokkaamattomassa kuvassa. Koehenkilöt valitsivat useimmin kuvan, jota oli muokattu viehättävämmäksi. Sen sijaan muiden ihmisten kuvista koehenkilöt osasivat valita oikean, alkuperäisen, muokkaamattoman version.
Kun koehenkilöiden muokattuja kuvia sekoitettiin pinoihin, joissa oli valokuvia muista ihmisistä, koehenkilöt löysivät pinoista nopeammin oman kuvansa, jos sitä oli muokattu viehättävämpään suuntaan.
Tästä kaikesta voisi vetää sen johtopäätöksen, että olemme tyytymättömiä valokuviin itsestämme siksi(kin), että ne eivät vastaa liiallisia luuloja omasta ulkonäöstämme."
Yle
Kommentit (15)
Miten saat tuosta jutusta vedettyä johtopäätöksen, että pelikuva ei ole todellinen? Tuossahan ei puhuttu mitään pelikuvasta, vaan kyse oli valokuvista. On ihan eri asia nähdä itsensä pelistä kuin paikalleen jähmettyneenä valokuvassa. Peli näyttää armotta ja kaunistelematta todellisuuden. Valokuva välttämättä ei. Edes muokkaamaton kuva ei aina vastaa todellisuutta, koska valotus ym. vaikuttaa lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten saat tuosta jutusta vedettyä johtopäätöksen, että pelikuva ei ole todellinen? Tuossahan ei puhuttu mitään pelikuvasta, vaan kyse oli valokuvista. On ihan eri asia nähdä itsensä pelistä kuin paikalleen jähmettyneenä valokuvassa. Peli näyttää armotta ja kaunistelematta todellisuuden. Valokuva välttämättä ei. Edes muokkaamaton kuva ei aina vastaa todellisuutta, koska valotus ym. vaikuttaa lopputulokseen.
Joo, mutta väitätkö, ettei suurin osa ihmisistä ole muodostanut käsitystä omasta ulkonäöstään sen perusteella mitä peilistä näkevät?
Näytän peilissä paremmalta kuin valokuvassa. Oman peilikuvan on oppinut tunnistamaan ja se muuttuu aivoissa paremman näköiseksi kuin on oikeasti.
No tuo kyllä selittää paljon. Olen peilissä mielestäni oikein kivan näköinen ja valokuvissa aivan järkyttävän ryppyinen monsteri.
Ulkonäkömme ei ole peilissä ja livenä täysin sama.
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva ei näytä sinua siten miten muut sinut näkevät. Se on peilikuva. Katso tuo IS:n linkki. Siinä ammattivalokuvaaja kertoo että ihmiset inhoavat heistä otettuja valokuvia, mutta kun hän kääntää kuvat peilikuviksi, ihmiset ovat heti tyytyväisempiä niihin. Peilikuva ei ole yhtä kuin todellisuus.
Minä taas aina ihmettelen itsestäni otettuja valokuvia. Olen niin hyvännäköinen.
Eiköhän se selitys ole kylppärin valaistuksessa, ei itse peilissä. Jos kotona on armolliset valot, niin valokuvan armoton valo paljastaa totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkömme ei ole peilissä ja livenä täysin sama.
En näe mitään eroa...?
Kun minä menen ystäväni kanssa peilin eteen, näen hänet kyllä siellä ihan samanlaisena kuin miltä hän näyttää livenä. Samoin hän kuulemma minut.
Eli oon kamalan näköinen ihminen muiden silmissä, peilikuva hyi hyi ja valokuvat MIKÄ HELVETTI TUO ON.
ihmeekseni ihmiset ei kuitenkaan sinänsä ole haukkuneet, ehkä ne piirteet kuitenkin sellaisia ei silmiin ottavan rumia, eli sulautunut yhteen
Peilikuva liikkuu, valokuva on vain se pikselimössö sekunnista.
Peili ja peilikuva ei mitenkään liity juttuun kun kyse oli valokuvista ja kuvien muokkaamisesta
Ylen juttuja taas
EIköhän se luonne ole jo paljastunut. Puhuttu moottorisahooista jaa muista eikä mitään reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
EIköhän se luonne ole jo paljastunut. Puhuttu moottorisahooista jaa muista eikä mitään reaktiota.
Mä lähen ostaaan viinaa.
Ei ole Ylelläkään tuo taso kovin päätähuimaava kun tuollaista kirjoittelee. Nimittäin hyvin harva on tyytyväinen edes siihen peilikuvaansa, puhumattakaan että olisi liiallisia luuloja omasta ulkonäöstä.