Kokemuksia mammografiasta
Koska olet käynyt? Mitä todettiin? Tehtiinkö ultra? Oliko oireita vai menitkö iän perusteella tarkastukseen?
Pääseekö mammoon ilman lääkärin lähetettä?
Kommentit (7)
Minkäikäinen olet ja onko pitkä aika syövästä ja sen hoidosta?
Kävin keväällä. Ultrattiin myös. Todettiin tasainen kudos.
Menin oireen perusteella, yhdessä rinnassa oli toisinaan kihelmöintiä/"kuin sähköiskuja" ja "kipua", joskin erittäin lievästi.
Mammoon tarvitaan aina lääkärin lähete. Lääkäri tutkii rinnat, ja vaikka mitään kyhmyä ei tuntuisi, voit silti saada lähetteen jos on muita perusteita (kuten minulla oli huoli).
Eri lääkäri (kuin lähetteen kirjoittanut) katsoo mammografia-kuvat ja tekee ultran, jos palvelu on ulkoistettu. Turussa palvelu oli hieman... outoa. Mutta kannattaa tutkituttaa, jos tunnet kyhmyn rinnassa se voi olla rustomöykky tai kysta, jos on kasvain niin täytyy olla jo aika iso, että tuntee. Mammosta näkee heti puolen senttimetrin poikkeaman mutta sekin on jo aika iso.
Kävin mammografiassa ja ultrassa 45-vuotiaana, rintakivun takia. Mitään ei onneksi löytynyt. Molemmat kivuttomia toimenpiteitä. Ainakin röntgeniin tarvitaan lääkärin lähete. Todettiin rinnat erittäin hankaliksi tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Minkäikäinen olet ja onko pitkä aika syövästä ja sen hoidosta?
Olen 53, syövästä on 13 vuotta.
Kävin rinnassa olleen patin takia joskus alle 30-vuotiaana. Sain lähetteen sekä ultraan että mammografiaan. Röntgenlääkäri arvioi patin vaarattomaksi, mutta laittoi lähetteen vielä magneettikuvaukseen. Magneettikuvauksen yhteydessä otettiin koepala. Lääkäri osasi sanoa magneetin perusteella, että kyseessä on todennäköisesti fibroadenooma.
Julkisella puolella tarvitaan lääkärin lähete. Yksityisellekin voi mennä kuvauksiin. En ole ihan varma, tarvitaanko sielläkin lähete.
Olen käynyt noin parikymmentä kertaa. Ekalla kerralla syöpäepäilyn takia (oli), ja sen jälkeen tarkastuksissa.