Miksi niin monilla on ulosotossa velkaa?
Varsinkin alle 30v. miehillä sitä tuntuu olevan... Mitä on ostettu yli varojen? Ymmärrän autolainan ja asuntolainan, mutta miten joku ryssii asiansa niin, että luottotiedot menee?
Kommentit (11)
Peliongelma, hälläväliasenne... Kaikkea kivaa on kiva saada, muttei niitä ole kiva maksaa tai tulee yllätyksenä jotenkin, että eläminen maksaa ja pakollisten menojen jälkeen ei ole varaa enää ostella uusia vaatteita joka kuukausi... Jotkut ovat vaan tyhmempiä, kuin toiset.
Kaikki pitää saada heti,ei ole pitkäjänniteisyyttä säästää
Läheistäni on mitä ilmeisemmin huijattu heikkona hetkenä (pelkäsi tällöin henkensä puolesta) ottamaan toiselle velkaa omissa nimissään. Ja mitä ilmeisemmin tämä toinen henkilö ei sitten maksa tätä velkaa takaisin.
Syitä voi olla monia. Pakko myöntää, että en kyllä itse ymmärrä silti, miksi helkutissa kukaan ottaisi toiselle velkaa omiin nimiin. Mutta on tuollainen heikossa jamassa olevan huijaamunen täysin syvältä.
Livija kirjoitti:
Läheistäni on mitä ilmeisemmin huijattu heikkona hetkenä (pelkäsi tällöin henkensä puolesta) ottamaan toiselle velkaa omissa nimissään. Ja mitä ilmeisemmin tämä toinen henkilö ei sitten maksa tätä velkaa takaisin.
Syitä voi olla monia. Pakko myöntää, että en kyllä itse ymmärrä silti, miksi helkutissa kukaan ottaisi toiselle velkaa omiin nimiin. Mutta on tuollainen heikossa jamassa olevan huijaamunen täysin syvältä.
Mutta ei se velan ottaminen itsessään tarkoita luottotietojen menetystä, kuin vasta siinä vaiheessa, kun velkoja ei maksa.
Se on tämän ajan henki. Samalla, kun keskiluokka hiljalleen köyhtyy, vaatimustaso on suurempi. "Pitää olla" kaikenlaisia asioita, arki on kalliimpaa. Laitteet, ulkomaanmatkat, kodin laittaminen, kaikki maksavat. Ihmiset haluavat viestittää elämäntyylillään muille. Kyllähän täälläkin on paljon sitä mentaliteettia, että kytätään toisten valintoja, miltä autot, talot ja vaatteet näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Livija kirjoitti:
Mutta ei se velan ottaminen itsessään tarkoita luottotietojen menetystä, kuin vasta siinä vaiheessa, kun velkoja ei maksa.
Läheiseni ei siis pysty mitenkään maksamaan noita velkoja itse. Summa on järjettömän suuri suhteessa hänen tuloihin ja omaisuuteen. Eli kyllä ne luottotiedot menee, jos joku muu ei tuota lainaa nyt maksa.
Exälläni oli tapana heitellä laskut johonkin laatikon pohjalle ja ihmetteli miksi maksumuistutuksia tulee... En yhtään ihmettele miksi kyseisellä miehellä ei luottotietoja ollut. Baarissa oli kyllä varaa hyppiä joka viikonloppu ja osteli kaikkea tyhmää, kuten pelikonsoleita, uusia kelloja jne. Niihin hänellä muka oli varaa, mutta parin sadan euron sähkölasku tai puhelinlasku oli ihan kauhistus, että miksi pitää maksaa... Toivottavasti on parantanut tapansa ja kasvanut aikuiseksi.
Tiedän tapauksen, jossa pikavippejä on otettu, jotta pääsee ryyppäämään...
Olen tasan kerran elämässäni ottanut pikavipin, kun rahaa ei yksinkertaisesti enää ollut pakolliseen menoon. Maksoin sen kuitenkin samantien takaisin, kun palkka tuli. Ehkä jotkut ajattelee, että se on helppoa ja ilmaista rahaa ja sitä tulee sitten otettua vähän enemmän ja enemmän vanhojen velkojen päälle... Siinä on kyllä kyse tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää saada heti,ei ole pitkäjänniteisyyttä säästää
Lehde n j ak ajien jatkuvat, toistuvat, törkeät palk a n al ennukset. Astuivat voimaan heti. Vuosi oli?
2005?
Toivon samaa jokaiselle suomalaiselle, (ostovoima, asumisen hinta. Ehkä silloin devalvaatio syntyisi...)
Yhdistelmä tyhmyyttä ja luotonsaannin helppoutta.