Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 60-vuotiaalla olla (alkava) muistisairaus?

Vierailija
01.06.2019 |

Kysyisin sellaista, voiko 60-vuotiaalla olla alkava muistisairaus? Kyseessä on äitini, jonka käytös on outoa ja se on pahentunut ehkä vuoden-parin aikana. En ole ollut huolissani aikaisemmin, koska äitini on aina ollut vähän "omalaatuinen", jotenkin estynyt ja sulkeutunut. Olen joskus miettinyt, voisiko äidilläni olla lievä autismi tai Asperger, mutta tuo estyneisyys ja sulkeutuneisuus on vaan pahentunut. Hän muistaa kyllä asioita, mutta muuten käytös on outoa. En osaa oikein kuvailla sitä enkä tiedä, miten paljon voin kertoa netissä. Äitini isä kuoli Alzheimerin tautiin ja äidin käytös on aika samanlaista kuin ukillani taudin alkuaikoina.

Mitä voin tehdä tai voinko tehdä mitään? Kumpikaan vanhemmistani ei mene lääkäriin mistään syystä ja jopa ihan perus nuha on heidän mielestään heikkoutta ja häpeällistä. En tiedä, mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä asiaa. Oman 60-v äitini "muistisairaus" johtui huonosta kuulosta. Hänen tapansa kysellä hetken päästä, että mitä puhuimmekaan ja se epävarmuus ja vaikutelma "pihalla olemisesta" olivat niiin selvästi muistiongelmia... Kunnes hän kävi kuulotestissä.

Hän myös eristäytyi sosiaalisista suhteista tämän takia. Kaiketi siksi, että väsyi kokemaan itsensä tyhmäksi ja taakaksi, kun ei pysynyt kärryillä perus keskusteluissa :(

Vierailija
22/26 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku työterveyshuollosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin noista rappeutumista alkavat 25-30v vuotta aikaisemmin kuin näkyvät ulospäin.

Vierailija
24/26 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä asiaa. Oman 60-v äitini "muistisairaus" johtui huonosta kuulosta. Hänen tapansa kysellä hetken päästä, että mitä puhuimmekaan ja se epävarmuus ja vaikutelma "pihalla olemisesta" olivat niiin selvästi muistiongelmia... Kunnes hän kävi kuulotestissä.

Hän myös eristäytyi sosiaalisista suhteista tämän takia. Kaiketi siksi, että väsyi kokemaan itsensä tyhmäksi ja taakaksi, kun ei pysynyt kärryillä perus keskusteluissa :(

Minun äidillä sama, lisäksi pitkäaikainen unettomuus ja huoli läheisestä ihmisestä saivat äitini vaikuttamaan vähän oudolta. Nyt kuitenkin ongelmat korjaantuneet niin on taas ihan normaali

Vierailija
25/26 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään. Kollegalla on seuraavia ongelmia: ei kuuntele tai ei keskity. Juuri sanottu asia on minuutin päästä unohtunut tai muuttunut muuksi. Ei hahmota kokonaisuuksia, Todella paha aloitekyvyttömyys! Saa muistuttaa ja potkia ja kysyä ja muistuttaa uudelleen. Kertoilee asioita jotka ei ole kokonaisuutena totta eli yhdistelee eri asioita yhdeksi kokonaisuudeksi. (Mä luulin/mä aattelin) Hukkaa tavaroita aivan älyttömästi. Panikoituu, on impulsiivinen. Vetäytyy, ei tile porukkaan. Sosiaalinen koodisto hukassa, kyselee saikuista ja katsoo tietokoneen näyttöä kun toinen kirjoittaa esim sähköpostia. Ja pomon mielestä hän on erilainen. Hänen perään pitää katsoa, paikata hänen mokia ja hävetä työ jälkeä. Hyvin raskasta muulle tiimille. Hän on pomon silmäterä ja lempilapsi, 60 vuotias tosin. Ja minä olen se hankala ja ahdasmielinen ku. Väsyn tähän sekoiluun. Ai niin, ja kalenterin ja kellon kanssa on hänellä kovia haasteita myös. No se kalenterikin on yleensä hukassa. Tilanne on harmillinen.

Vierailija
26/26 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaus voi alkaa jo jopa yli 40-vuotiaana. Tiedän muutaman tällaisen tapauksen. Ei ole aina iästä kiinni, joillakin taas muisti pelaa, vaikka on lähemmäs 90.

Muistisairaus voi alkaa jo jopa ALLE 40-vuotiaana.

Nimim. Pikkusiskoni sai Alzheimer-diagnoosin 38-vuotiaana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän