Tuttipullosta syöttäminen ei onnistu
Minulla on pian 5 kuukauden ikäinen tyttö-vauva. Vastasyntyneenä hän sai rintamaidon lisäksi korviketta. Sitten yht`äkkiä nyt ystävänpäivänä vauva teki pullolakon eikä suostunut enää syömään pullosta vaan pelkästä rinnasta. Olen siis ollut täysimetyksellä yli 3 kuukautta. Nyt ongelmana on se, että rintamaidon tulo on reilusti vähentynyt ja on vain ajan kysymys koska se loppuu kokonaan. Eli ongelman ydin on se, että vauva ei suostu juomaan tuttipullosta. Tökkii tuttia kielellä, puree ja välillä saattaa yökkiä. Tavallista huvituttia ei ole koskaan syönyt. Olen yrittänyt erilaisilla tuteilla antaa maitoa, mutta sama tulos aina: ei syö tai huutaa, kun yrittää tyrkyttää pulloa. Olisiko kenelläkään ideoita miten saan vauvan syömään pullosta??? Ensikuun alussa olen koko yön pois, kun olen siskoni polttareista. Miten isä syöttää vauvaa jos ei tuttipullo kelpaa? Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille :)
Kommentit (11)
tai sitten juota suoraan nokkamukista,niitäkin niin monenlaisia jo nykypäivänä saatavilla...
esikoisen kanssa. Ei siis kertakaikkiaan suostunut minkäänlaisesta pullosta juomaan, eikä varsinkaan korviketta. Itsekin olin neidin ollessa n. 6kk koko yön poissa ja tyttö oli isänsä kanssa. Eipä ollut maistunut neidille pullosta vaikka kuinka nälissään oli!
Sitten rupesi vasta tytölle maito maistumaan, kun sai tavallista lehmänmaitoa nokkamukista...
Eli valitettavasti en osaa auttaa, mutta ainakaan et ole yksin ongelman kanssa:) Nokkamukia kannattaa tosiaan kokeilla ja ei se vauva kyllä yhden yön aikana nälkään kuole!
Meillä tyttö kohta 4 kk ja ollut täysimetyksellä. Ekan kuukauden aikana tyttö sai pari kertaa maitoa pullosta ja hyvin upposi. Nyt tuttipullo ei kelpaa laisinkaan. :/
Minä samoin olen ensi kuussa menossa polttareihin (kaverini kekkerit) toiselle paikkakunnalle ja tyttö taitaa itse asiassa olla 1 vrk ilman minua (pitkät välimatkat) eli pakko olisi syödä siihen mennessä jotain muutakin kuin tissiä.
Me on treenattu tuttipulloa siten, että tarjotaan sitä pari kertaa päivässä. Välillä pidämme välipäiviä treenissä, ettei ihan koko ajan tyrkytetä pulloa, koska alussa ainakin siitä seurasi aikamoista huutoa. Hommaa on siis tehty jo pari viikkoa.
Kokeilimme alussa ihan huudatustaktiikkaa eli tarjosimme pulloa kun tyttö oli selvästi nälkäinen. Pari kertaa tyttö vaan huusi ja simahti lopulta nälkäisenä. Kerran saimme maitoa menemään. Totesimme, että tämä ei ehkä ole tempperamenttisen neitimme kohdalla hedelmällisin tie.
Nyt olemme yrittäneet tarjota pulloa siten, että kunhan suostuu tuttia edes suussaan vähän myklyttelemään, niin hyvä. Välillä ihan vaan koskemme tutilla tytön suuta, mutta emme jätä tuttia suuhun. Koitamme kovasti tarkkailla, että millaisen " pullokontaktin" tyttö kullakin kerralla kestää hyväntuulisena / ilman huutoa.
Nyt olemme siinä vaiheessa, että parhaimmillaan tyttö jo imee laiskanlaisesti tuttia, mutta valuttaa toisesta suupielestä maidon ulos ;) Ja kauaa hän ei tätä hermostumatta tee eli edelleenkään hän ei pullosta tykkää.
Tämän enempää en osaa olla avuksi jos tätä nyt avuksi edes voi kutsua. Tsemppiä teille pullon kanssa! Ja jos keksitte jonkun hyvän keinon tähän ongelmaan tai teillä joku kikka tepsii, niin tule ihmeessä tänne kertomaan se!
Meillä oli sama tilanne, ei kelvannut tutti eikä pullo. Mutta nyt on jo yli kuukauden maistunut sekä vesi että velli tuttipullosta, johon tutin tilalle vaihdettu pehmeä nokka (ainakin Prismassa myynnissä, taisi olla Ainu-merkkinen). Ja neiti on ihan innoissaan, kun saa juoda nokkapullosta. Tosin meillä tarjoillaan edelleen isommat maitomäärät vain tissistä, mutta tuota voisi kokeilla?
... on nyt 6 kk eli ainakin viisikuukautiselle maistui hyvin nokkapullo:)
Esikoisen ollessa 3kk:n mulla todettiin sappikiviä,joiden takia olin sairaalassa muutamaan otteeseen tiputuksessa, poika tietysti oli mukana, koska sai vain rintaa. Poika oli 4kk:n, kun mulle tuli leikkausaika. Me yritettiin miehen kanssa opettaa pojalle tuttipulloa. Jos olin kotona, vaikka toisessa huoneessakin niin poika ei alkanut syömään pullosta(kokeiltiin kaikkia mahdollisia asentoja ja huoneita), mutta kun leikkauspäivänä joutui olemaan isänsä kanssa kahden kotona niin jopas oli pullosta maistunu. Illalla sairaalassa yksi lastenhoitaja syötti poikaa tuttipullosta, kun en itse vielä kyennyt antamaan rintaa, jos olisin yrittänyt poikaa syöttää pullolla niin siitä olisi karjunta alkanut.
Oletteko syöttäneet millaisella tuttipullolla? Voisko tutissa olla jotain " vikaa" vauvan mielestä, esim. liian pieni, suuri tai maitoa tulee liian hitaasti?
annriika
Olen yrittänyt syöttää neljällä erilaisella tutilla tuttipullosta: leveä silikoninen tutti, leveä luonnonkuminen tutti, kapea tutti ja leveä vellitutti (maito tulee lujempaa kuin rinnasta). Kaikissa sama tulos, huutaa, puree tuttia eikä alakaan imeä.
Meillä vauva 3kk ja osaa syödä pullosta. Tosin joutui jo sairaalassa oppimaan ensin pullon. Sairaalassa oli aina pikkurätti leuan alla ettei vaatteet likaannu jos maitoa tippuu tai pulauttaa. Niinpä minulle jäi tavaksi pitää harsoa kun pääsimme rintaa syömään. Myöhemmin kun vauvalle on annettu satunnaisesti pullosta, tämä onnistuu jos harso on leuan alla. Eli harso toimii " tunnuksena" että nyt syödään! Ja sen kyllä huomaa. Kun laitan harson vauvan kasvojen lähelle hän alkaa hamuamaan...ja näin meillä opittiin myös syömään tuttia!
Eli mulla 2,5 kk vanha tyttö, joka yhtäkkiä lopetti pullosta juomisen, vaikka oli alusta alkaen saanut pulloa ja rintaa. Kokeilin kans eri tutteja ym. Nyt sitten " huijaan" tyttöä ensin rinnalla ja sitten vaihdan rinnan tilalle maitopullon. Joskus tätä toistetaan muutamaan otteeseen, mutta pikku hiljaa maitopullo kelpaa paremmin ja hyvillä mielin juo sitten sen maitomäärän mitä aiemminkin. Että näin meillä...
Meillä ei tuon tuttipullon kanssa ole ollut ongelmia, mutta huvitutin kanssa kylläkin. Yritin kovasti opettaa poikaa syömään tuttia koska piti minua huvituttina ja mitkään silikoniset tavalliset tutit ei kelvanneet, poika vain järsi niitä, ei imenyt. Kokelitiin sitten luonnonkumista tuttia, ja se kelpasi. Sittemmin jouduttiin niistä luopumaan kun epäiltiin pojalla luonnonkumiallergiaa, ja löysimme sitten mam soft tutin jonka poika hyväksyy. Eli ilmeisesti pehmeä tutti muistutti enemmän rintaa ja kelpasi siksi paremmin.
Meillä ainakin on lapsille kelvannut tuttipullo,nälän tullessa kunnolla..Jos yrität antaa pulloa jos lapsi kamalan väsynen tai ei kunnolla nälkä niin ei varmasti otakaan..Yritä ahkerasti,ja erilaisilla tuteilla,niin eiköhän luonnistu..Ainakin näin meillä ja nyt 6 lasta...