Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimitte kiukuttelevan lapsen kanssa kaupassa?

Vierailija
31.05.2019 |

Kävin tänään kaupassa oman lapseni kanssa ja jo kauppaan tultaessa kuulin kauheaa huutoa. Huudon kohde tulikin vastaan vuodevaateosastolla, kun menin hakemaan uutta pussilakanaa.

Huutaja oli pieni poika, arviolta 2,5v. Hän istui kärryjen istuinosassa ja huusi kuin palosireeni. Lapsen äiti yritti rauhoittaa tätä puhumalla tälle, mutta lapsi kirkui puheen yli. Siirtyivät sivummalle kun tulin osastolle ja huuto jatkui vain toisella osastolla. Lapsen isä näytti aika epätoivoiselta ja kipitti lapsen ja äidin perässä.

Jatkoin ostoksiani ja jatkuvasti kuulin kun lapsi jatkoi raivoamista, tuli myös vähän väliä vastaan eri osastoilla, muutamiksi minuuteiksi lopetti huutamisen aina välillä. Minulla meni kaupassa n.1h ja koko ajan kuulin lapsen kirkuvan ja huutavan. Kaikista pahin raivari tuli varmaan ennen kassoja karkkihyllyllä, jossa lapsi veti itsensä kaarelle ja huusi niin paljon kuin keuhkoista lähti ja hyppi ja pomppi istuimessaan ja osotti jotakin hyllystä.

Muuten en olisi jäänyt asiaa miettimään, mutta lapsen isä oli myös mukana, miksei jompikumpi mennyt autoon lapsen kanssa? Minä olen kerran joutunut kiukuttelevan lapsen kanssa lähtemään kaupasta autoon, kun mies on hoitanut ostokset loppuun. Ymmärrän, että joskus vain pitää saada ne ostokset, eikä pois lähteminen ole vaihtoehto, mutten oikein käsitä silloin, jos mukana on kaksi ihmistä. Kun oman lapseni kanssa kerran jouduin lähtemään autoon kesken kauppareissun, ei hän sen jälkeen enää ole kiukutellut kaupassa niin pahasti että pois pitäisi lähteä.

Miten te toimitte jos lapsenne alkaa kiukuttelemaan kaupassa? Miten toimitte, jos olette yksin tai teillä on joku mukana?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on asia mitä ei vielä 40 vuotta sitten juurikaan ollut olemassa.

Kiitos jälleen vapaan (mielipuolisen) kasvatuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että meillä kumpikaan lapsista olisi mitään mahdottomia raivareita kaupassa vetänyt. Yleensä kun kauppakäynnit on järjestetty sellaiseen aikaan, ettei lapsella ole nälkä eikä väsy. Sen kerran, kun on joku kiukkukohtaus tullut, on hoidettu nopeasti se pakollinen osuus, ei mitään ylimääräisiä hypistelyjä. Mutta en minä kyllä lähtisi huutavan lapsen kanssa autoon istumaan, vaikka toinenkin vanhemmista olisi mukana. Jotku asiat vaan hoidetaan, vaikka lapsi kuinka kiukuttelisi.

Vierailija
4/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan, että kotona on tiedossa rangaistus jos ei ole ihmisiksi.

Vierailija
5/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, että meillä kumpikaan lapsista olisi mitään mahdottomia raivareita kaupassa vetänyt. Yleensä kun kauppakäynnit on järjestetty sellaiseen aikaan, ettei lapsella ole nälkä eikä väsy. Sen kerran, kun on joku kiukkukohtaus tullut, on hoidettu nopeasti se pakollinen osuus, ei mitään ylimääräisiä hypistelyjä. Mutta en minä kyllä lähtisi huutavan lapsen kanssa autoon istumaan, vaikka toinenkin vanhemmista olisi mukana. Jotku asiat vaan hoidetaan, vaikka lapsi kuinka kiukuttelisi.

Ah, ihanaa! Taas yksi maailmannapa-mamma! 

Vierailija
6/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä vähän yli 1-vuotias inhoaa yli kaiken kaikki paikkoja, joissa ei pääse itse juoksemaan kaikkialle ja häiriköimään muita ihmisiä. Tähän sisältyy yllättäen sekä ruokakauppa että auto. Jos lapsi saisi täydellisen raivarin kaupassa ja olisimme molemmat vanhemmat paikalla, voisin mennä autoon lapsen kanssa, mutta ei se huuto loppuisi siihen, vaan jatkuisi kahta kauheampana autossa.

Minulle on jo nyt tähän mennessä tultu ”ystävällisesti” kertomaan, että lapseni rääkyminen ei ole normaalia, ja luultavasti tämän tekisi siellä parkkipaikalla/hallissakin lopulta joku. Joten en sinänsä näe lisäarvoa ainakaan meidän tapauksessa kaupasta poistumiselle, kun tulos on sama joka tapauksessa.

Vierailija
7/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei kiukuttele kaupassa eikä juuri muutenkaan, koska ei ole oppinut sillä saamaan haluamaansa läpi.

Vierailija
8/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai raivoava lapsi viedään pois kaupasta, jos on kaksi aikuista mukana. Jos lapsi ei siis rauhoitu millään, sitten kerrotaan lapselle että hänen käytöksensä takia joutuu istumaan autossa toisen aikuisen kanssa. Se kertoo lapselle, että huonolla käytöksellä on seurauksensa, kaupassa ei raivota.

Vierailija
9/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ei kiukuttele kaupassa eikä juuri muutenkaan, koska ei ole oppinut sillä saamaan haluamaansa läpi.

Siis toki kiukuttelee, mutta ei saa mitään raivareita ja huutokohtauksia.

Vierailija
10/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta meilläkään lapsi ei koskaan saa tahtoaan läpi kiukuttelemalla. Silti saa välillä raivareita, uhmaikäinen kun on. Jaksaa silti aina yrittää raivoamalla jos oikeasti tahtoo jotakin, vaikkei koskaan saa. On muutenkin ollut vauvasta asti aika temperamenttinen.

Vierailija
11/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä vähän yli 1-vuotias inhoaa yli kaiken kaikki paikkoja, joissa ei pääse itse juoksemaan kaikkialle ja häiriköimään muita ihmisiä. Tähän sisältyy yllättäen sekä ruokakauppa että auto. Jos lapsi saisi täydellisen raivarin kaupassa ja olisimme molemmat vanhemmat paikalla, voisin mennä autoon lapsen kanssa, mutta ei se huuto loppuisi siihen, vaan jatkuisi kahta kauheampana autossa.

Minulle on jo nyt tähän mennessä tultu ”ystävällisesti” kertomaan, että lapseni rääkyminen ei ole normaalia, ja luultavasti tämän tekisi siellä parkkipaikalla/hallissakin lopulta joku. Joten en sinänsä näe lisäarvoa ainakaan meidän tapauksessa kaupasta poistumiselle, kun tulos on sama joka tapauksessa.

Kaupassa sitä maailmanlopun mekkalaa joutuu kuuntelemaan reilusti pidempään ja useampi ihminen kerralla kuin parkkipaikalla/hallissa. Parkkialueella kun usein ei ole tapana viettää kovin pitkää aikaa. Valoja, valoja.

Autossa voi sitäpaitsi helpommin kiinnittää lapsen huomion muualle kuin kaupassa, jossa ärsykkeitä on enemmän.

Vierailija
12/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jatkaisi autossa huutamista, sehän on se idea että lapsi oppii, että sitten joutuu istumaan ja tylsistymään autossa, jos käyttäytyy huonosti kaupassa.

Vierailija
13/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat, jotka eivät saa pilttejään kuriin, voisi laittaa jonkinlaiseen "Opipa nyt, hyvänen aika, olemaan vanhempi!" -kouluun.

Vierailija
14/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppareissut ovat olleet pahimpia. Autoa ei ole eikä oikeastaan mitää paikkaa jonne voisi lapsen kanssa mennä rauhoittumaan. Yhden lapsen kanssa kaupassa menee vielä ihan hyvin, mutta kahden kanssa voi olla todellisia vaikeuksia. Mikäli olen tehnyt niin kuin olen päättänyt itse ja se ei ole lapsia miellyttänyt, lapset ovat vain riehuneet entistä enemmän ja aina ollut joku ihmettelijä tai kommentoija. En ole keksinyt muuta kuin että olen vain yrittänyt jotenkin selviytyä. Tosin kyse on ollut vain ruokakaupasta.

Vierailija
15/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupassa on kylmäkaappi johon kakru mahtuu, laitan sen sinne istumaan siksi aikaan kun poimin ostokset. Yleensä se on jo hiljaa kun tuun takaisin.

Toinen keino on jättää se  sinn ekoukkuun missä koiratkin pidetään. Kyllä siinä pysyy sen kolme varttia ihan hyvin.

Vierailija
16/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tuohan on hyvä juttu että vanhemmat eivät lahjoneet raivoavaa lasta vaan hoitivat asiat loppuun raivosta huolimatta. Ehkä seuraavalla kerralla lapsi ei jaksa lähteä tuolle linjalle. Toisin kun se joka sai erityiskohtelua, karkkia, autossa lepertelyä ja harhautuksia. Kyllä meilläkin olisi toimittu noin, muina miehinä vaan. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Mua etoo enemmän se että lapsen huutaessa alkaa armoton sirkus ja hyssyttely. Siitäkös lapsi vaan innostuu.

Vierailija
17/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin autoon, jos kiukuttelivat. Mutta näin tekivät varmaan kaikki silloin, kun omat lapsemme olivat pieniä, toisin kuin nykyään. Eikä tarvinnut monta kertaa näin tehdä, niin alkoivat oppia olemaan ihmisiksi kaupoissa. 

Vierailija
18/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon on lähdetty monen monta kertaa. Myös sellaisesta päättömästä säntäilystä, mitä välillä harrastaa. Jos ollaan kaupassa niin, että on vain yksi aikuinen, jutellaan hetki rauhassa ja tehdään vain ne tärkeimmät ostokset. Ollaan joskus ulkonakin käyty rauhoittumassa, ja menty sitten takaisin.

Vierailija
19/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat, jotka eivät saa pilttejään kuriin, voisi laittaa jonkinlaiseen "Opipa nyt, hyvänen aika, olemaan vanhempi!" -kouluun.

Ei nykyään voi paljoa painostaa pentua julkisella paikalla, kun pitää ottaa lasuriski huomioon. Eli jos kukkaiskieli tyyliin "olepas nyt Nico-Petteri kulta nätisti, niin äidille ei tule paha mieli" ei tehoa, niin aika voimaton sitä on.

Vierailija
20/33 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin tänään kaupassa ja hiukan samanlainen tilanne kävi. Koko kauppareissun (n.1,5h) joku lapsi raivosi kaupassa ja tuli koko ajan vastaan ja korvat meinasi haljeta siitä metelistä. Joka kerta myös lapsi oli pitkin pituuttaan lattialla ja potki ja hakkasi kaikkea ja kaikkia. Äiti yritti lässyttää jotakin, että "äläs nyt viitsi Nico-Jasmiina, tulepas nyt niin saat sitten karkkihyllystä jotakin. Mitäs jos ostettaisiin joku kiva lelu?" jne.

Osuivat kassalle eteeni ja kun pääsin pakkaamaan omia tavaroitani, lapsi makasi pakkausalustan edessä lattialla ja hakkasi minua jatkuvasti jalkoihin, kun yritin päästä pakkaamaan tavaroitani. Lapsi repi jaloistani raivotessaan, eikä äiti tehnyt elettäkään nostaakseen lapsen pois lattialta, vaikka sanoinkin hänelle asiasta. Myyjä joutui puuttumaan asiaan, eikä silti ollut mitään vaikutusta.

Onneksi minulla oli pienet ostokset ja sain ne pakattua nopeasti ja pääsin pois. Mietin vain, miten pärjäävät kotona ja jos asuvat kerrostalossa, säälin naapureita.