Voiko kierukan kanssa käyttää tamponia! en uskalla, pelkäänkö turhaan?
Kommentit (3)
Yleinen suositus on kai että ei, mutta mulle kierukan laittanut lääkäri sanoi että voi käyttää runsaamman vuodon aikana. Jos vuoto on niukkaa, on riski et langat takertuu tampooniin.
Eli itse olen käyttänyt tamponia ja ei ole kierukan narut tarttuneet tamponiin. Tosiaan kannattaa valita vuotoonsa sopiva tamponi eli että siinä vaiheessa kun sen vaihtaa se on imenyt itseensä sitä vuotoa ts, ei ole ns. " kuiva" . Tosin on mulla joskus ollut vuotoon nähden liian imeväkin tamponi, mikä ei tietenkään ole mitenkään suositeltavaa, muttei siitäkään ole ollut mitään negatiivisia seuraamuksia. Mulla on sopivan pituiset langat kierukassa ja langat ovat taipuneena kohdunapukan päällä joten epätodennäköistä, että ne sotkeutuisivat tamponiin.
Hygienian kanssa kannatta olla tarkkana tamponien ja kierukan kanssa, kun kierukka tarjoaa avoimen reitin sinne kohtuun asti jos emättimeen pääsee joku pöpö.
merineito
Kysyin tätä lääkäriltä asennuksen yhteydessä ja hän sanoi, että voi käyttää. Mitä olen lukenut aiheesta, niin tamponin käyttöä kannattaa välttää niinä niukkoina vuotopäivinä, ettei se tamponi tartu kierukan lankoihin.
Tästä huolimatta en ole uskaltanut käyttää, tosin tällä h-tinmoisella vuotomäärällä ei mikään tamponi riitä *argh*