APUA KAIVATAAN!
Meillä 1,5-vuotias lapsi valvottaa öisin. Ilmeisesti näkee painajaisia kun huutaa eikä mikään tunnu auttavan! Kesällä tulossa vauva taloon ja mietinkin miten sitten kahden kanssa jaksaa valvoa jos tuo ei rauhoitu? Mitäpä siis voisin tehdä että saisin pojan nukkumaan yönsä?
Nukkuu omassa huoneessa pinniksessä, tähän asti mennyt hyvin. Nyt yritetty olla ilman tuttia pari vko ja muutamana yönä olen joutunut tutin antamaan mutta siis yöhuudot alkoi jo ennen tätä tutin poisotto vaihetta.
Miehellä menee hermot huutoon. Huutaa ja kiukuttelee siitä minulle enklä enää jaksa...Mies menee pojan huoneeseen ja alkaa yöllä välillä karjumaan sille: turpa kiinni yms. Mitä mä voin tehdä?
Kommentit (21)
anna miehellisi korvatulpat ja heitä se sohvalle nukkumaan. Sanot että lapselle ei huudeta ja jos et pysty auttamaan niin nukut sohvalla.
onko teillä iltaisin jotain turhaa riehumista, telkkarin katsomista? Tuon ikäisella alkavat päivätouhut tulla uniin.
Illalla vaan rauhallista leikkiä ja kirjojen katselua. Iltakylpy voi myös rauhoittaa.
Voiko kyseessä olla ilmavaivoja tai muita kipuja?
Rakastan poikaani ja miestäni yli kaiken ja haluaisin vain saada jonkun rataisun tilanteelle. Ehtisikö ennen vauvan tuloa vielä jotain? Laakettu-aika heinäkuun puolessa välissä.
antaako lapsi koskea itseensä/ottaa syliin kun huutaa? kyseessä voi olla kauhukohtaukset jotka alkavat suunnilleen tuon ikäisillä.
Menevät ajan kanssa ohi.
Me emme katso ollenkaan tv:tä lapsen kanssa. Korvatulpat ei kuulemma auta. Eikä mies voi ssohvallekaan mennä, sinne kuuluu huuto yhtä lailla.
Unilelu on, huone aina ollut pimeä öisin.
Pelottaa m iten lapsi reagoi tuohon miehen karjumiseen. Telkeää myös laapsen omaan huoneeseensa päivällä jos hän kiukuttelee. Mietityttää miten sairaalaoloaika menee kun mies kahden pojan kanssa?!
poikaa ja aiheuttaa vain lisää huutoa ja painajaisia. Ensiksi pitäisi saada mies tolkkuihinsa, hänhän se on aikuinen, ja sitten jotenkin auttaa poikaa nukkumisen kanssa. Asutko Helsingissä? MAunulan terveysasemalla on hyvä unipsykologi, katja rantala, jonka univinkkejä löytyy netistäkin HUS:n sivuilta, suosittelen.
esim. jos herää painajaisesta voi pimeä olla pelottavaa.
onko seinillä jotain julisteita tai isoja kuvia? esim. kauhukohtauksessa vaikka nallepuhin kuva seinällä voi pelottaa.
- hento yövalo
- tärkeä unilelu / riepu (miel. äidiltä tuoksuva, voi olla vaikka sinun vähän käytetty yöpaitasi)
- HULLULLE MIEHELLESI korvatulpat ja eri huoneeseen, kunnes rauhoittuu. Poikanne saattaa pelätä alitajuisesti nimenomaan keskellä yötä tapahtuvaa huutoa.
Asutaan vaasassa. Pienessä kerrostalo kaksiossa että toiseen huoneeseen meneminen ei auta! Mies on normaalisti rauhallinen.
ap
menee ohi ajan kans. tuon ikäinen alkaa nähdä unia ja samalla vielä " elää" päivän touhuja.. rasittavaa kyllä
Leikit illalla pitää olla tosi rauhallisia. Lapsella ei saa olla liian kuuma! Mitään liian täyttävää ruokaa ei saa antaa ennen nukkumaan menemistä. Mutta se voi olla että lapsi on vaan sellanen huutaja :( Tulee kausia jolloin ei huuda ja sitten taas yöt on yhtä itkemistä.
ja itse asiassa ymmärrän miestäsi. Itsellänikin meinaa mennä välillä yöllä hermo. Päivällä jaksaa ihan eri lailla. Huutaminen ei vaan todellakaan auta yhtään mitään. Voisitteko keskustella päiväsaikaan rauhassa miehesi kanssa jo valmiiksi, että miten voisitte toimia yöllä? On helmpompaa toimia väsyneenä kun on perustellut asian virkeänä itselleen ja toiselle; toimitaan ikään kuin valmiin kaavan mukaan.
Ehkä mies tuntee itsensä avuttomaksi lapsen huudon edessä ja ei keksi muuta ratkaisua kuin huutaminen. Tai sitten on valmis vahva malli kotoa.
paha juttu, jos miehesi hemot ei ollenkaan kestä oman lapsen kiukuttelua. Siitä voi jatkossa seurata läpsimistä jne. Mieti jo valmiiksi missä rajat sellaisen suhteen menee. Lapsen pelottelu on pahinta, mitä yöpelkoiselle voi tehdä.
Voisiko miehesi kerätä voimia, nukkua vaikka jossain sukulaisilla pari yötä? Entä sinä?
Kiitokset vinkeistä! Mulla menee vaan itsellä hermo mieheen kun se alkaa huutamaan ja raivoamaan ja sitten en itsekään jaksa lapsen kanssa...Kun hyssyttely jne ei auta ni kannattaako muksun vaan antaa huutaa? Vai mikä ois järkevintä?
ap
Voisiko miehesi kerätä voimia, nukkua vaikka jossain sukulaisilla pari yötä? Entä sinä?
Sukulaiset asuu kaukana. Ja mua pelottaa jo sekin että lapsen kahdestaan miehen kanssa kun olen vauvan kanssa sairaalassa! Mies ei lyö, ei ole sen tyylinen. Mutta uhkailee öisin että heittää pojan ulos yms.
ap
Ja ota miehes kans! Mukulallas päässä vikaa.
Jossain määrin kyllä ymmärrän miestäsikin. Mulle ainakin on kans tosi inhottavaa herätä kesken unen monta monta kertaa yössä pojan todella kovaan huuto- ja itkuääneen. Sydän hakkaa aina monta minsaa sen jälkeen enkä kunnolla saa unta. Poika siis nukkuu samassa huoneessa.
Uskon ja tiedän, että nämä ovat yöllisiä kauhukohtauksia ja menevät ajan myötä ohi. Ja tosiaan myös päivän ja illan tapahtumat vaikuttavat pienen uniin. Meillä vanhempi poika pian neljä ja hänellä oli samanlainen vaihe. Muistaakseni kyse oli viikoista, korkeintaan parista kuukaudesta, kun alkoi taas nukkua paremmin. Voimia teille kaikille!
meidän esikko oli 1v7kk kun nuorempi syntyi. Tottahan toki kun toista yritettiin ja alulleen saatiin katselin sitä tulevaisuutta vähän suppeasti " kyllähän sen ikäinen jo nukkuu yönsä" . Mutta eipä nukkunut ei, koko pienen elämänsä on valvottanut.
Kun sitten vauva syntyi niin menihän siinä viikkokin niin, että olin itse nukkunut 2 tuntia vuorokaudessa. Eikä lapset nukkuneet pivällä hetkeäkään samaan aikaan. Olin niin väsynyt niin loppu, että tuntui ettei siitä sopasta tule mitään.
Esikko alkoi nukkumaan paremmin vasta kun täytti 3v ja nuorempi valvoskelee ja itkeskelee kaiken sorttisten allergioiden takia. Nyt sitten olen valvonut viimeiset 3,5v.