Miksi bodypositiivisuus on vain isoille naisille
Miksi usein ylipainoiset haukkuvat laihempia ja alipainoisia vaikka ovat itse ikuisuusdieetillä? Ja että laihojen pitäisi syödä ja saada lihaa luitten päälle ollakseen oikeita naisia?
Kommentit (20)
Olen niin kurkkua myöten äärikehojen suorastaan tasa-arvomaismaisesta väännöstä. Ja taas kun kirjoitan tämän seuraavan, mielensäpahoittajat kiirehtivät alapeukkuilemaan. Eli mitä enempi on sitä massaa hankittu luiden ympärille on se hyvin sopimatonta, että sitä kukaan siis mitenkään julkisesti arvostelee. Mutta annas olla kun olet ohempi, se on aivan vapaata mässättävää spekulointia, kuin olet ja miten olet, oletko terve ? etc etc... koskahan tähänkin saataisiin terve muutos.
Kyllä tähän törmää arjessakin, vaikka työpaikan kahvihuoneessa.
"Ota nyt, ota nyt kakkua, kun oot tommonen vinkuheinä. Ihan hyvin voi ottaa, vai pelkäätkö lihovas?"
Miksi lihavat saavat olla lihavia mutta laihat eivät saisi olla laihoja, eikö kaikkia vartaloita pidä pitää saman arvoisina
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän törmää arjessakin, vaikka työpaikan kahvihuoneessa.
"Ota nyt, ota nyt kakkua, kun oot tommonen vinkuheinä. Ihan hyvin voi ottaa, vai pelkäätkö lihovas?"
Minä en ole ainakaan koskaan törmännyt tuollaiseen kahvihuoneessa. Piirejä on tietysti monenlaisia. Mielestäni ei kuitenkaan voida yleistää, että ylipainoiset toimisivat USEIN näin, vaikka jokunen kajahtanut olisikin ylipainoisten joukossa. Ihan yhtä lailla laihoissa on niitä, jotka vtttuilevat toisten painosta.
Ei herranjestas. Ilmankos muhun suhtaudutaan niin nihkeästi kun ilmeisesti aika suuri osa ajattelee noin meistä lihavista kuin ap. En ole koskaan, en KOSKAAN arvostellut hoikkia, päinvastoin. Olen erittäin ylpeä ihmisistä, joilla on niin hyvä itsekuri. Toivottavasti ette nyt oikeasti oleta jokasesta lihavasta ihmisestä, että me ollaan kateellisia, katkeria ja tuomitsevia hoikkia kohtaan vaan sen takia, koska muutama ylipainonen sattuu olemaan k*sipää.
Samaa oon miettinyt. Sen pitäisi ennemmin koskea esim. raajojensa menettäneitä
Äidilläni oli pakkomielle omasta ja muiden painosta. Voi olla monella muullakin, mutta henkisesti normaalihan ei tuollaisista höpinöistä piittaa.
Eivät ihmisten puheet kovin järkeviä aina ole, joten voi pitää vaikka kuulokkeita tai korvatulppia tai jättää horinat omaan arvoonsa.
Juurikin näin! Anorektikko ei häpeile esitellä niveliä, lapa- ja kylkiluitaan eikä jänteitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjestas. Ilmankos muhun suhtaudutaan niin nihkeästi kun ilmeisesti aika suuri osa ajattelee noin meistä lihavista kuin ap. En ole koskaan, en KOSKAAN arvostellut hoikkia, päinvastoin. Olen erittäin ylpeä ihmisistä, joilla on niin hyvä itsekuri. Toivottavasti ette nyt oikeasti oleta jokasesta lihavasta ihmisestä, että me ollaan kateellisia, katkeria ja tuomitsevia hoikkia kohtaan vaan sen takia, koska muutama ylipainonen sattuu olemaan k*sipää.
Sama! Mutta sekin on fakta, että muutama laiha ei osaa tukkia turpaansa MUIDEN painosta.
Käytöstavat kunniaan, ihmiset. Itte kukin kilonsa kantaa, eikä laihuus estä nivelrikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Moni kai kuvittelee sen olevan kohteliaisuus, kun kauhistellaan että 'hui kun sä oot laiha' ja 'kato nyt mikä luikku sä oot!'
Ei ole kohteliaisuus, ei todellakaan. Jos jutun kääntäisi toisin päin ja sanoisi jotain samantapaista jonkun muun ylipainosta niin johan se olisi kiusaamista ja törkeää.
Musta tuo homma on mennyt ylipäätään pieleen, koska kyse ei ole enää kehopositiivisuudesta jossa hyväksytään vartalot sellaisena kuin ovat, vaan se on alkanut tarkoittaa nimenomaan ”läskipositiivisuutta”.
Lihavat katsovat oikeudekseen valistaa anorexian ja syömishäiriöiden vaaroista. Ihan kuin heillä itsellään ei olisi ahmishäiriötä tai luottoa huomautella toisten syömisistä. Lihavuus on mielenterveyden ongelma, joten lihavien jutut ovat sitä tasoa. Aivan joka työpaikassa on ihminen, joka haukkuu laihoja.
Monille lihaville ei tunnu menevän jakeluun, että geneettisesti hoikka voi syödä ihan mitä tahansa, ei tarvitse koskaan laihduttaa tai edes harrastaa liikuntaa. Sen kun itse pihtailevat leivoksiaan, hoikka voi vetää vaikka viisi kerralla, JOS niin haluaa.
Missä tässä ketjussa esiintyy se hoettu 'lihavia ei saisi haukkua', kun mä en sellaista haukkumattomuutta löydä?
Miten musta tuntuu, että se on nimenomaan niin ettei lihavat saisi olla kehopositiivisia? Jos joku lihava on tyytyväinen kehoonsa niin se tuntuu aiheuttavan ihmisissä sielutonta vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tuollaiseen oikeassa elämässä törmännyt. Netissä tietysti on aina suunsoittajia, läskejä jotka haukkuvat laihoja ja laihoja jotka haukkuvat läskejä.
Törmäsin usein tuohon kun olin laiha. Pahimmillaan jopa fyysistä tönimistä. Joka ikinen kerta solvaaja tai tuuppija oli joku keski-iän ylittänyt, huomattavan lihava eukko.
Tämä juuri.
Minä olen saanut töissä anoreksialeiman, vaikka BMI mulla on 20. Olen kyllä pieni ja sirorakenteinen, mutta alipainoinen en ole. Siinä missä muut saavat valita, että ottaako pullaa vai ei, mun pullan pupellusta kytätään. Ota yksi, ota nyt toinen. Mitä jos oikeasti makea yökättää, ei vain tee mieli? Jos joku ei tykkää tillilihasta, niin siitä ei kukaan lähde meuhkamaan, mutta auta armias jos ei halua syödä loputtomasti pullaa.
Painoni jojotaa pienesti edestakaisin ja nyt heilahdus on työstressin takia mennyt alaspäin. Mulla olisi juhlia tiedossa nyt viikonloppuna ja kokeilin juhlavaatteita ylle tänään. Roikkuvat surullisesti päälläni. Pitäisikö tästä muka olla jotenkin iloinen, kun vaatteet roikkuu rumasti ja kaippa tästä täytyy ostoksille raahautua - ja ostaa vaatteita, jotka sitten taas toiseen suuntaan heilahtaessa ovat taas sitten pienet. Lihonnut saa helpommin sympatioita, mutta laihtunut ei. Kyllä tässä aika mieli maassa saa lähteä katselemaan uusia kolttuja.
Ja kyllä, söin suklaata lihotusmielessä, mutta ei sitäkään voi vetää loputtomiin, koska ei tee niin paljoa mieli ja seuraavaksi pärstä kukkii. Stressi tässä syyllinen on, ei se, että mitä suusta lappaan sisään. Mutta yritän silti.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu, että se on nimenomaan niin ettei lihavat saisi olla kehopositiivisia? Jos joku lihava on tyytyväinen kehoonsa niin se tuntuu aiheuttavan ihmisissä sielutonta vihaa.
Toki saa olla jos se onnistuu ilman laihempien haukkumista, tyyliin luut on koirille ja oikeassa naisessa on mistä ottaa kiinni jne. Vai onko se pakollinen osa omaa tyytyväisyyttä, painaa muita alas?
Enpä ole tuollaiseen oikeassa elämässä törmännyt. Netissä tietysti on aina suunsoittajia, läskejä jotka haukkuvat laihoja ja laihoja jotka haukkuvat läskejä.