Miksi busseissa on erikseen paikat raskaana oleville?
Ja monennellako kuulla pitää olla, että niihin saa istua? Entä jos olen vaikkapa viikko sitten tullut raskaaksi? Täytyykö esittää jokin todiste siitä, jos joku tarkastaja tulee?
Kommentit (18)
Siksi, että tollot eivät muuten ymmärrä...
Normaalit käytöstavat taitaa olla ap:lla hakusessa?
Bussissa on syytä antaa istumapaikka kelle tahansa kuka kaatuessaan voi loukata itsensä pahasti, mm. raskaana olevat naiset, vanhukset, pikkulapset.
Se on tyhmille ihmisille tarkoitettu ohje, että pitää antaa juuri se merkitty istumapaikka sellaiselle joka sitä aidosti tarvitsee (vanhus, invalidi, viimeisillään raskaana oleva). Paikat on valittu niin että niihin on helpointa päästä. Tarkastaja ei puutu paikkojen käyttöön, vaikka ehkä pitäisi. Nykyään kun ihmiset liimaavat naamansa ruutuun eivätkä ”huomaa” miten vieressä heittelehtii seisten huterajalkainen vanhus.
Paikka on sitä varten, että seisominen liikkuvassa bussissa on riski sikiölle etenkin edessä olevan istukan kanssa. Jos odottaja horjahtaa niin, että vatsa osuu penkin selkänojaan tai muuhun rakenteeseen, saattaa tulla sairaalareissu. Ihan alussa alkio on paremmassa turvassa. Istukkakin on vasta kehittymässä ja verrattain pieni. Pääasia on istua alas. Ihan sama minne istut. Jos tilaa ei ole, voi invapaikalla istuvaa pyytää tekemään tilaa, jos tällä ei ole omaa tarvetta kyseiselle paikalle.
Kokemukseni mukaan nuo merkit ovat yhtä tyhjän kanssa. Ainoastaan YKSI ULKOMAALAINEN NAINEN KERRAN METROSSA tarjosi minulle istumapaikkaansa kun liikuin ison mahan kanssa.
Ehkä ne on enemmän tarkoitettu loppupuolella raskautta oleville ison vauvamasun kanssa kulkeville. Koska masu on bussissa vaarassa, ihmiset eivät älyä antaa tilaa jos sitä ei ole erikseen merkitty. Mutta raskaudet on tosi yksilöllisiä, jollain voi jo alkuraskaudesta olla esim pahoja liitoskipuja, jolloin erityisistumapaikka voi tulla tarpeeseen.
Siksi että tollot matkustajat eivät täydessä bussissa muuten ymmärrä antaa paikkaansa vatsan kanssa matkustaville. Itse ryhdyin näiden paikkojen käyttäjiksi siinä vaiheessa, kun vatsa selvästi erottui takinkin alta (ehkä raskauden puolivälistä eteenpäin, en muista tarkasti).
Saako noihin istua myös pömppövatsainen?
Vierailija kirjoitti:
Saako noihin istua myös pömppövatsainen?
Kyllä niille paikoille saa istua ihan kuka vaan. Kukaan ei valvo eikä tule käskemään pois.
Raskaana ollessa aina ihmettelin, mikseivät ihmiset tarjonneet paikkaa. Jouduin silloin tällöin karjahtelemaan asiasta erityispaikoilla lorvailijoille ja etenkin ERITYISPAIKAN LAUKULLEEN TAI REPULLEEN VARANNEILLE. Nyt kun en enää ole raskaana, tajuan, että itsekin tulee oltua omassa kuplassa katsomatta bussissa yhtään ympärilleen. Eli kannattaa tarvittaessa reippaasti komentaa ihmisiä antamaan tila, jonka tarvitset.
Minä käskytin ihan surutta teinit ja sedät ja tädit pois siitä paikalta ollessani viimeisilläni raskaana. Ihan turha siinä on hiljaa seistä vieressä paheksumassa ja odottamassa muilta hyvää käytöstä tai huomaavaisuutta. "Ole hyvä ja siirry, en jaksa seistä." Jokainen siirtyi. Ärsyttävää, että pitää komennella aikuisia ihmisiä, mutta muutoin mitään ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan nuo merkit ovat yhtä tyhjän kanssa. Ainoastaan YKSI ULKOMAALAINEN NAINEN KERRAN METROSSA tarjosi minulle istumapaikkaansa kun liikuin ison mahan kanssa.
Sama täällä, aikanaan iski parinkymmenen minuutin bussimatkalla täpötäydessä bussissa kovat supistukset riskiraskaudessa (istukassa repeämä) ja yksi 50v venäläinen rouva valtasi kaksi istuinta tavaroillaan jonka kohdalla oli merkintä vanhuksille ja raskaana oleville. Pyysin antamaan tilaa että mahtuisin viereen istumaan ja hän hätisti huitoen venäjää puhuen pois kieltäytyen ottamasta tavaroitaan istuimelta. Sanoin pyyntöni niin suomeksi kuin englanniksi ja osoitin merkkiä jossa raskaana olevan kuva. Ei suostunut antamaan tilaa viereensä. Vastapäätä bussinkäytävää oli toiset raskaana oleville-merkinnällä olevat istuinpaikat jotka teinitytöt oli vallanneet mutta hekin vain tuijottivat naureskellen. Tuskastuneena supistuksissa meni heiluvassa bussissa seisoskeluksi tuntuen samalla että vauva syntyy tätä menoa. Lopulta yksi matkustaja nousi ylös ja tarjosi istumapaikkaansa joka sattumoisin oli myös viimeisillään raskaana oleva nainen! Kiitin häntä liikuttuneena
Vierailija kirjoitti:
Minä käskytin ihan surutta teinit ja sedät ja tädit pois siitä paikalta ollessani viimeisilläni raskaana. Ihan turha siinä on hiljaa seistä vieressä paheksumassa ja odottamassa muilta hyvää käytöstä tai huomaavaisuutta. "Ole hyvä ja siirry, en jaksa seistä." Jokainen siirtyi. Ärsyttävää, että pitää komennella aikuisia ihmisiä, mutta muutoin mitään ei tapahdu.
Vastaaja 11 ja 12 ovat oikeassa. Hiljainen vieressä seisominen ja paheksuminen eivät auta. Mutta toisaalta, olen sitä mieltä, että itse kunkin kannattaa pitää silmät ja korvat myös auki ja huomioida ympärillä olevia ihmisiä. Esim. tässä vähän aikaa sitten olimme menossa isommalla porukalla ratikkaan. Mieheni oli istumassa senioripaikalle, vaikka samalta pysäkiltä oli tulossa myös ikääntynyt pariskunta. Mä huomautin miehelleni, että hei, se on senioripaikka, tuossakin on vapaata, ja toinen vanhuksista kiitti mua kauniisti huomioimisesta. Eivät he olisi varmaankaan sanoneet miehelleni (tai jollekulle muulle), että voisitteko väistyä, tämä on vanhuksille tarkoitettu, vaan olisivat menneet toiselle paikalle, joka sitten kuitenkin olisi ollut hankalakulkuisempi.
Minä kerran pyörryin loppuraskaudessa bussin kuumalla käytävällä kun oli ihan täyttä ja piti seisoa. Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja nykyään viisastuneena kehtaan pyytää istumapaikkaa jos heikottaa...
Kolme raskautta takana, enkä kertaakaan istunut ko.paikoilla. Enkä ollut sitä vaillakaan, ei ole pyörtyilytaipumusta tms.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että tollot eivät muuten ymmärrä...
Annoin kerran tilaa naiselle jonka luulin olevan raskaana. Olikin vai hyvin syönyt ja suuttui verisesti. En ole sen jälkeen antanut tilaa.
Todistin tilannetta, jossa humalainen mies luuli naisen olevan raskaana ja antoi hänelle istumapaikkansa. Alkoi vielä rupatella vauvajuttuja naiselle 🥴
Pitääkö vanhusten todistaa ikänsä ja liikuntarajoitteisten lääkärintodistus? Surkea yritys, ap.