Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua hammaskipuun

Vierailija
28.05.2019 |

Kärsin just nyt aivan hirveästä hammaskivusta, ikinä ei ole näin paljon sattunut mikään. Jokaista hammasta alhaalla ja ylhäällä särkee, eikä mikään särkylääke auta. Hammaspäivystyksessä ei näkynyt kuvassa reikiä, mutta hammaskiveä on ja kipu johtuu todennäköisesti siitä. Sain ohjeen varata ajan hammaskivenpoistoon. Koska budjetti ei nyt mitenkään riitä yksityiselle ja laskulla tuskin päästävät kun luottotiedot mennyt, ei auta kuin jonottaa julkisen apua. Tiedän, itse olen asiani sössinyt.

Kysymys kuuluukin, millä hitolla tätä hammaskipua voisi lievittää? Tekisi mieli repiä pihdeillä kaikki hampaat irti ja sen vielä teen varmaan jos ei kipu ala helpottaa. Etenkin ylähampaita särkee niin, että meinaa välillä silmät suveta kivusta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, tuskin se hammaskivestä johtuu. Narskutatko hampaita, eikö kuvassa näkynyt juurissa mitään ongelmaa?

Vierailija
2/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, tuskin se hammaskivestä johtuu. Narskutatko hampaita, eikö kuvassa näkynyt juurissa mitään ongelmaa?

Mulla meni osittain lääkärin puhe ohi, koska kipu oli niin järkyttävän kovaa. Hän kyllä kysyi narskutanko ja sitä teen paljon unissani, sekä puren tiukkaan hampaita stressatessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut flunssassa, voisko kipu säteillä poskionteloista tms

Vierailija
4/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene huomenna päivystykseen jos kipu jatkuu noin kovana.

Mulla oli lapsena joku tulehdus etuhampaassa ja hampaaseen oli kertynyt painetta. Oli tosi kipeä ja ylähuulikin turposi.

Reikää ei ollut, en enää muista mistä johtui...

Vierailija
5/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu kävi hammaslääkärissä, eka lääkäri ei havainnut mitään mikä selittäisi hammassäryn. Kävi uudelleen ja nyt toinen hammaslääkäri huomasi jonkin "hiusmurtuman" hampaassa, tämä aiheutti säryn.

Itse kerran kun en päässyt hammaslääkäriin nopeasti, ostin luontaistuotekaupasta neilikkaöljyä. En ole mikään luontaistuoteihminen yleensä ja suhtauduin öljyyn skeptisesti. Mutta se oikeasti auttoi, topsilla kipeän hampaan ympärille kun siveli, niin puudutti useammaksi tunniksi hammassäryn. Toki pidemmän päälle kannattaa mennä hammaslääkäriin

https://finherb.fi/neilikka-clavo-eteerinen-%C3%B6ljy-15-ml.prod

Vierailija
6/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut flunssassa viime viikolla, mutta se meni jo ohi. Voisin mennä uusiksi päivystykseen, jos huolivat sinne. En ole koskaan kokenut tällaista kipua, vaikka mitä olen sairastanut ja kokenut. Hulluksi tässä tulee jos jatkuu! Tuli mieleen narskuttelusta, että välillä olen herännyt siihen että hampaat ikään kuin lukossa ja kiskaisen purennan auki ja sattuu. En osaa oikein nyt paremmin selittää. Pitää varmaan tuokin ottaa puheeksi kunhan pääsen lääkäriin. 

Vierailija
7/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi olla myös lohkeama, joka ei näy kuvassa. Tai vaihtoehtoisesti hammaskivestä johtuva ientulehdus joka on levinnyt.

Jääpala tai kylmä juoma voi auttaa. Yritä etsiä mukava asento. Itsellä ainakin makuuasento vain pahensi kipua.

Soita kunnan hammashoitoon ja kerro tilanne. Yleensä hammaskivenpoistoa ei saa ennen tarkistuskäyntiä, mutta sinun tilanteessa voi olla toinen koska lääkäri näin sanoi. Hänen olisi pitänyt laittaa lähete, niin olisit päässyt nopeasti.

Pese hampaat erityisen huolella ja jos mahdollista, voisit kokeilla apteekista ostettavaa suuhuuhdetta joka antiseptinen. En muista nyt nimeä, mutta sitä hammaslääkäritkin suosittelee ientulehdustapauksissa. Auttaa nopeasti muutamassa päivässä.

Vierailija
8/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu kävi hammaslääkärissä, eka lääkäri ei havainnut mitään mikä selittäisi hammassäryn. Kävi uudelleen ja nyt toinen hammaslääkäri huomasi jonkin "hiusmurtuman" hampaassa, tämä aiheutti säryn.

Itse kerran kun en päässyt hammaslääkäriin nopeasti, ostin luontaistuotekaupasta neilikkaöljyä. En ole mikään luontaistuoteihminen yleensä ja suhtauduin öljyyn skeptisesti. Mutta se oikeasti auttoi, topsilla kipeän hampaan ympärille kun siveli, niin puudutti useammaksi tunniksi hammassäryn. Toki pidemmän päälle kannattaa mennä hammaslääkäriin

https://finherb.fi/neilikka-clavo-eteerinen-%C3%B6ljy-15-ml.prod

Kiitos vinkistä! Pitää käskeä mies hakemaan tuota. 

Hammaslääkäri oli vähän nihkeä enkä tiedä ymmärsikö miten kovat kivut ovat. Käski varata ajan tarkastukseen ja sitä kautta hammaskiven poistoon. Melkein tekisi mieli soittaa vanhemmille ja pyytää laitaa niin pääsisi heti huomenna poistattamaan noita hammaskiviä. Edellisestä kerrasta on vuosia, koska hammaslääkärpelon takia en ole hoitanut asiaa. Jokohan nyt oppis hoitamaan ajoissa :D 

Kiitos vielä kaikille vinkeistä, otan kokeiluun! Toivotaan, että olo helppaa.

Vierailija
9/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi olla myös lohkeama, joka ei näy kuvassa. Tai vaihtoehtoisesti hammaskivestä johtuva ientulehdus joka on levinnyt.

Jääpala tai kylmä juoma voi auttaa. Yritä etsiä mukava asento. Itsellä ainakin makuuasento vain pahensi kipua.

Soita kunnan hammashoitoon ja kerro tilanne. Yleensä hammaskivenpoistoa ei saa ennen tarkistuskäyntiä, mutta sinun tilanteessa voi olla toinen koska lääkäri näin sanoi. Hänen olisi pitänyt laittaa lähete, niin olisit päässyt nopeasti.

Pese hampaat erityisen huolella ja jos mahdollista, voisit kokeilla apteekista ostettavaa suuhuuhdetta joka antiseptinen. En muista nyt nimeä, mutta sitä hammaslääkäritkin suosittelee ientulehdustapauksissa. Auttaa nopeasti muutamassa päivässä.

Tähän vielä lisäys, että minulla kokemani mieletön hammaskipu johtui juuri narskuttelusta: hammas oli lohjennut kauttaaltaan, mutta oli erittäin vaikeasti havaittavissa. Lopulta näkyi kuvassa. Kipu katosi sillä sekunnilla kun hammas vedettiin pois. Toisen kerran kipu johtui ientulehduksesta ja lähti vain sitkeällä pesulla ja antiseptisellä hammashuuhteella.

Vierailija
10/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelon tulehdus. Flunssa meni ohi koska kaikki lima jää sisälle. Hae lekurista antibiootit niin helpottaa. Mulla on kroonisena tuo tauti. Eli vähänkin kun on flunssaa niin se iskee poskionteloihin. Eka oire että limaa valuu nieluun nukkuessa niin että herää yskimään ja jos ei lekuriin mene niin alkaa jäätävä särky sekä ylä että alaleuassa. Ekan kerran ramppasin hammaslääkärissä eivätkä löytäneet mitään. Sitten normi lekuri löysi kunnon eritteet poskionteloista röntgenin avulla

Vierailija
11/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poskiontelon tulehdus. Flunssa meni ohi koska kaikki lima jää sisälle. Hae lekurista antibiootit niin helpottaa. Mulla on kroonisena tuo tauti. Eli vähänkin kun on flunssaa niin se iskee poskionteloihin. Eka oire että limaa valuu nieluun nukkuessa niin että herää yskimään ja jos ei lekuriin mene niin alkaa jäätävä särky sekä ylä että alaleuassa. Ekan kerran ramppasin hammaslääkärissä eivätkä löytäneet mitään. Sitten normi lekuri löysi kunnon eritteet poskionteloista röntgenin avulla

Täytyy mennä työterkalle aausta katsomaan. Mulla tulee aika herkästi poskiontelontulehduksia, muttei kyllä koskaan oo tällaista kipua aiheuttanut. AP 

Vierailija
12/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikan alle voi olla myös kehittynyt niin syvä reikä että joudut juurihoitoon. Mulla oli kuvailemasi kaltaista kipua joka oli ensin aaltomaista useamman päivän, eli välillä meni vähäksi aikaa pois sitten kipu palasi 5-10minuutksi ja kipu säteili koko oikean puolen kaikkiin hampaisiin.

Lopulta kipu yltyi pysyväksi, ei laimentunut särkylääkkeilläkään, syyksi paljastui syvä reikä yhdessä hampaassa mikä oli aiemmin paikattu mutta silloin ei vielä tarvinnut aloittaa juurihoitoa. Vuosi hampaan paikkaamisen jälkeen hammas alkoi oireilemaan kyseisellä tavalla, en saanut yölläkään nukuttua ja koska oli viikonloppu, pakko oli mennä hammaslääkäripäivystykseen.

Hampaaseen aloitettiin juurihoito, ekan illan oli järkyttävän kipeä ja purenta-arka hammas, mietin että olikohan sittenkään oikea hammas joka paikattiin, koska kipu oli puudutuksen haihduttua vielä kovempi kuin päivystykseen mennessä. No oli se, koska kuukausi tämän jälkeen arkuus hävisi ja kipu hävisi myös eikä ole sen koommin takaisin palannut.

Vierailija
13/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana-Panadol-coctail on parasta, mitä voi ilman reseptiä ottaa.

Eli 2×Burana 400mg ja Panadol 1g. Yleisesti käytetty kovaan kipuun. Auttaa melko hyvin myös kovaan hammaskipuun.

Itse joskus kävin kipupiikillä terveyskeskuksessa, kun oli jäätävä hammassärky.

Mene huomenna hammaspäivystykseen! Ei tuo hammaskivestä johdu, jos alannut yhtäkkiä.

Vierailija
14/18 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjäät yön yli,niin het aamulla päivystykseen. Ellei lääkäri näe muuta ,kun hammaskiveä,on heti kuvattava ja ylä- sekä alapuoli. Kun ne kaikki ylä ja alahampaat särkee , ja jos se on tullut muutaman päivän sisällä ns yhtä-äkkiä , niin järkihän sen sanoo ,ettei se pellkästä hammaskivestä voi johtua.

Laita kiehuvaa vettä kahvikuppiin , sekoita siihen teelusikallinen hienoa suolaa. Sekoita ja anna jäähtyä. Purskuta tällä useaan otteeseen suutasi, turvotus vähenee, voi ehkä auttaa.

Kaikkea kannattaa kokeilla.

Siis sanoit , jokaista hammasta särkee ylä ja ala?

Vierailija
15/18 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnä pitäisi löytää oikea hammaslääkäri.Siis hammas asiantuntiasta kysymys.Noita pienreijjän paikkaajia kyllä löytyy ja hauskan puhujia.Minulla särkenyt 2v yläkalusto.Puhuessani valkotakkiselle hammas kivusta hän vain vähättelee ja pahoittelee kipuani joka oikeasti on olemassa.Raha kyllä kelpaa mutta apua en vielä saanut.Kysymyksessä on suuri lääkärikeskus.Mieleni tekee kysyä missäpäin maapalloa hän on suorittanut opintonsa.Rahalla saa papereita tarpeen mukaan.

Vierailija
16/18 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskivi tuskin aiheuttaa mitään kipua. Sen poistaminen voi vihloa. Hammassärky voi peilata suussa niin ettei osaa sanoa tarkasti mistä se tulee vaan koko suuta särkee mutta yleensä se on yksi hammas esim viisuri

Vierailija
17/18 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo hammaskivestä johdu.

Kokeie koputtaa hampaita yksi kerrallaan esim lusikan reunalla. Juureen asti mennyt reikä aiheuttaa koputuskipua. Näin voit itse paikallistaa kipeen hampaan. Hammaskivulla kun on tapana säteillä leukaluuta pitkin.

Varaat nyt ajan päivystykseen ja liioittelet oireet ja vaadit hoitoa. Sillä välin 2x400mg Buranaa + 1g Panadolia huiviin. Jos tuo ei auta, on jo tod juurihoidettavaa eli hermokipua johon ei tavan lääkkeet auta mitään.

Poskiontelon tulehdus kipeyttää kyllä hampaat, mutta se kipu ei ole kyllä noin kova.

Hoitoon nyt mars jo tänään!

Tsemppiä!

Vierailija
18/18 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta normaalilta kivulta. Hiushalkeama ei välttämättä näy kuvissa mutta sitä kautta voi päästä bakteereja hammasjuureen aiheuttaa hammasjuurentulehduksen, ja jos se on poskihampaassa, myös poskiontelotulehduksen (poskihampaiden juuren ja poskiontelon välillä on vain ohut luukalvo joka voi läpäistä bakteerit). Minulla tällainen tapahtumakulku kerran. Hiushalkeama oli niin syvä ettei hammasta voitu enää juurihoitaa vaan se piti poistaa, oli itselle hirveä järkytys kun hampaat olleet aivan terveet ennen tätä (luukunottamatta puremista johon öisin ollut kisko jo 15 vuotta). Kipu oli (erityisesti lämpimään syömiseen ja juomiseen reagoi) järkyttävän paha