Pyydetäänkö kummiksi yleensä pariskuntaa, jos molemmat läheisiä?
Miten te olette tehneet? Jos vaikka pyydän veljeä kummiksi, niin onko korrektia kysyä myös veljen vaimoa? Hän todennäköisesti kuitenkin ostaisi lahjat jne..
Kommentit (40)
Ai onkos se kummin tehtävä vaan ostella lahjoja?
No siis tee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Ja jos vaimon kanssa kerta tullaan toimeen ja osallistuisi muutenkin kummin toimiin niin miksi ei? Vai onko tässä kuitenkin jotain taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Ai onkos se kummin tehtävä vaan ostella lahjoja?
Kummi saa itse päättää, mikä tehtävänsä on. Mutta yksi osa-alue on juurikin kummilapsen muistaminen.
Mun miehen veli ja sen vaimo pyysivät juuri miestäni lapsensa kummiksi, vaikka olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta ja olemme kaikki tekemisissä. Kyllä hieman ihmettelin sitä, en osaa sanoa miksi minua ei pyydetty. Kieltämättä tuli mieleen ajatus, että eivät vain pidä minusta.
On ehkä vähän hyvien tapojen vastaista pyytää vaan toista?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tykkää toisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tykkää toisesta?
no sit ei pyydetä kumpaakaan
Kyllä mä kanssa pidän oikeana, että pyydetään kummiksi molemmat, jos on naimisissa tai muuten vakiintunut parisuhde. Miksi kaivaa turhaa draamaa? Pyytäessä on mielestäni kohteliasta myös mainita, että a) kieltäytyminen on ok, jos se vaikka vakaumuksellisista syistä ei tunnu oikealta ja b) kummin ei odoteta olevan lahja-automaatti vaan tarkoitus olisi olla kiva ja turvallinen aikuinen lapsen elämässä.
Meille kävi niin, että pyydettiin parasta ystävää ja tämän puolisoa kummeiksi. Kas kummaa, niin puolen vuoden sisään erosivat ja niin vain yks kaks toinen kummeista katosi kuin tuhka tuuleen lapsen elämästä. Nämäkik olivat siis naimisissa. Siksi ajattelen nykyään, että kummiksi pyydetään nimenomaan sellaisia ihmisiä, jotka oman itsensä vuoksi halutaan kummeiksi. Ei parisuhteen perusteella tai muustakaan epäolennaisesta syystä, koska muuten vaarana on tuo, että kummin elämäntilanteen muuttuessa lapsi unohtuu kokonaan.
Kyllä yleensä pyydetään varmaan pariskuntia.
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi niin, että pyydettiin parasta ystävää ja tämän puolisoa kummeiksi. Kas kummaa, niin puolen vuoden sisään erosivat ja niin vain yks kaks toinen kummeista katosi kuin tuhka tuuleen lapsen elämästä. Nämäkik olivat siis naimisissa. Siksi ajattelen nykyään, että kummiksi pyydetään nimenomaan sellaisia ihmisiä, jotka oman itsensä vuoksi halutaan kummeiksi. Ei parisuhteen perusteella tai muustakaan epäolennaisesta syystä, koska muuten vaarana on tuo, että kummin elämäntilanteen muuttuessa lapsi unohtuu kokonaan.
Niin, mutta yleensä kai kuitenkin pyydetään pariskuntia. Voihan sitä pyytää sitten kaksi kummia ja heidän puolisonsa, eli yhteensä neljä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
No jos vain toinen kuuluu kirkkoon niin on vähän pakko pyytää vain toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vain toinen kuuluu kirkkoon niin on vähän pakko pyytää vain toista.
Kyllähän kirkkoon kuulumattomia voi pyytää lisäksi niin monta kuin haluaa. Eri asia jos ei halua pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen poikani kanssa kummi. Veljeni kahden pojan kummit erosivat. Joten, kun tytär vihdoin syntyi, pyysivät poikaani ja minua.
Vetosivat siihen, että äiti ja poika eivät eroa.
Poikien kummit osallistuivat muutaman vuoden jälkeen molemmat rippi- ja ylioppilasjuhliin
Esimerkiksi Ruotsin kuninkaan lastenlapsien kummit eivät ole aviopareja.
Ei ole mitään järkeä pyytää pariskuntaa kummiksi. Jos ovat yhdessä, tulevat joka tapauksessa osaksi lapsen elämää yhdessä. Jos eroavat, lapsen ei tarvitse erosta kärsiä.
Minulla ja miehelläni on molemmilla omia kummilapsia ja muistamme heitä yleensä yhdessä, mutta ihan yhtä lailla OK on, jos vaikka vain mieheni menee oman kummilapsensa konfirmaatioon jos minulla on silloin muuta menoa.
Jos haluaa olla tiiviisti tekemisissä myös puolison kanssa ja tulee hyvin toimeen, silloin pyytää myös puolisoa.
Veljeni on lapseni kummi, mutta hänen silloinen tyttöystävänsä ei ole. Olivat olleet yhdessä tuossa vaiheessa noin pari vuotta, eivät asuneet yhdessä. Asuimme kaukana toisistamme ja olin nähnyt tyttöä vain muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa olla tiiviisti tekemisissä myös puolison kanssa ja tulee hyvin toimeen, silloin pyytää myös puolisoa.
Eli voin siis päätellä niin, että koska minua ei pyydetty niin minun kanssa ei haluta olla tekemisissä? Enpä tiedä. Mutta ristiäisiinkin minä ostin lahjan, samoin kyselin kuulumisia aktiivisemmin syntymän jälkeen jne. T.5
On