Voiko lapselle tulla kokonaan ruskeat silmät tai edes osittain, jos äidillä on silmissä vähän ruskeaa mustuaisten ympärillä?
Meille on vauva tulossa ja mietin silmien väriä. Minulla on molemmissa silmissä vaalean ruskeaa sinisen lisäksi, ja mietin voiko se periytyä lapselle, vaikka ei ole kokonaan ruskeat? Isällä siniset silmät. Tietysti silmien värillä ei ole mitään väliä, mutta tuli vain tälläinen mieleen. :)
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoista, ja minusta todella hankala ennustaa. Itse luulin aina saavani (peruskoulun biologian tunnit käyneenä), että minä viher/ruskeasilmäinen ja ruskeasilmäinen mieheni saisimme ruskeasilmäisiä lapsia. Toisin kävi. Esikoisella minun silmieni väri. Kuopuksella siniharmaat edelleen 2-vuotiaana. Kävikin sitten ilmi, että isän isovanhemmilla ollut sen väriset silmät, vaikka hänen omilla vanhemmillaan onkin myös ruskeat. Mysteerejä nämä.
Pointti tuossa yksinkertaistetussa ja vanhassa (?) käsityksessä on että ruskeasilmäinen voi saada sinisilmäisen lapsen mutta ei päinvastoin.
Eli jos s=sininen alleeli ja S=ruskea alleeli ja sinisilmäiset vanhemmat ovat ss ja ss voi tulla vain ss, mutta jos ruskeasilmäiset vanhemmat ovat sS ja sS hyvinhän sieltä voi taas tulla ss eli sinisilmäinen.
No tuo on ihan perus perinnöllisyystiedettä, jota opetetaan koulussa, mutta se ei mene silmien värin kanssa noin, joten älkää jaksako jankata tuosta.
Minkähän vuoksi täällä alapeukutetaan sille, että sinisilmäisyys on peittyvä ominaisuus ja ruskeasilmäisyys dominoiva? Vaikka silmän värin periytyvyys on monimutkaisempaa kuin koulussa opetettu yksinkertaistus, nämä perusjutut ei ole mihinkään muuttuneet. Poikkeuksia on ja silmän väriin vaikuttaa useampi kuin kaksi geeniä. Koulun malli ei myöskään selitä vihreäsilmäisyyttä.
Pääsääntöisesti sinisilmäisillä vanhemmilla on vain sinisilmäisiä lapsia ja hyvin harvoin ruskeasilmäisiä. Ruskeasilmäisillä taas voi hyvinkin olla sinisilmäisiä lapsia, jos molemmilla vanhemmilla on myös sinisimäisyyden geeni perittynä toiselta vanhemmaltaan.
Pointti tuossa yksinkertaistetussa ja vanhassa (?) käsityksessä on että ruskeasilmäinen voi saada sinisilmäisen lapsen mutta ei päinvastoin.
Eli jos s=sininen alleeli ja S=ruskea alleeli ja sinisilmäiset vanhemmat ovat ss ja ss voi tulla vain ss, mutta jos ruskeasilmäiset vanhemmat ovat sS ja sS hyvinhän sieltä voi taas tulla ss eli sinisilmäinen.