Onko täällä jo keskusteltu, pitääkö arabialaiset numerot
poistaa Suomenkin kouluista? Usassa 56% kannattaa.
Kommentit (14)
Ei pidä poistaa, ne on hyvä osata, koska ovat niin kansainvälisiä.
Itse käytän roomalaisia numeroita. On ne vähän epäkäytännöllisiä pitemmissä laskutoimituksissa ja isommilla luvuilla kun merkkien määrä kasvaa niin suureksi, mutta mitäpä sitä ei kulttuurisen perimänsä suojelemiseksi tekisi.
Kyllä pitäisi poistaa, tilalle tukkimiehenkirjanpito tai korkeintaan roomalaiset numerot, ihan loogisia ovat, esim IX x VIII = LXXII
Vierailija kirjoitti:
Ihan Hesaria luin
Ja menet uskomaan mitä siellä lukee? Asenteellisempaa lehteä en tiedä, on kuin jotain fantasiaa prinsessoineen ja mörköineen punaviherkuplassa eläville.
Minusta roomalaisilla numeroilla on vaikea laskea, joten eiköhän pysytä näissä arabialaisissa :) 0123456789
Minusta numerot voidaan poistaa kokonaan, koska matikka on paskaa :D
Niitä on kahta sorttia ilmansuuntien mukaan nimettynä, en muista kumpia meidän käyttämät arabialaiset ovat.
Miksi Suomen kouluissa pitäisi opettaa jotain arabialaisia numeroita? Suomalaisilla numeroilla pärjää hyvin, minä ainakin olen pärjännyt.
Arabialaiset numerot pitää osata se on kulttuurin rikkautta.
no mutta kuule,lueppa se uudelleen,ei se ihan noin mennyt.
Minähän lasken ihan suomalaisilla numeroilla: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10. Se arabialaisten yksi on jotakin ihan muuta kuin 1 ja kaksi muuta kuin 2.
Jaha, sitä on käyty lukemassa feissarimokia.
https://www.feissarimokat.com/2019/05/arabialaiset-numerot/