Vanhan lemmikin sairastuminen
Valitsisitko lääkitykset ja mahdollisen leikkauksen vai eutanasian? Miten vanha eläin kestää mahdollista leikkausta ja jokapäiväistä lääkitystä? Onko tuo eläimen kituuttamista?Jos puhutaan vaikka yli 15 v kissasta.
Kommentit (31)
Kyllähän vanha eläin lääkitystä kestää, mutta isoon leikkaukseen en enää lähtisi.
Eutanasia. Itse päästin 8v rotukissan pois kivuista koska kyseessä olisi ollut erittäin iso leikkaus ja siitä toipuminen huomattavasti vaikeampaa tai kivuliaampaa kuin viettää pari viimeistä kuukautta "rauhassa". Lääkäri hyväksyi valintani.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 16 v koira jonka kohdalla eläinlääkäri ehdotti eutanasiaa leikkauksen sijaan. Sitä ennen koira oli vetänyt useamman vuoden särkylääkkeitä ja juuri ennen lopetusta söi antibioottikuurin juuri siihen vaivaan miksi lopetettiin.
Mikä vaiva koiralla oli? Meillä on 13v lapinkoira ja söi juuri kuurin virtsatietulehdukseen. On mennyt myös kuulo hiljan. Pissaa välillä alleen :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 16 v koira jonka kohdalla eläinlääkäri ehdotti eutanasiaa leikkauksen sijaan. Sitä ennen koira oli vetänyt useamman vuoden särkylääkkeitä ja juuri ennen lopetusta söi antibioottikuurin juuri siihen vaivaan miksi lopetettiin.
Mikä vaiva koiralla oli? Meillä on 13v lapinkoira ja söi juuri kuurin virtsatietulehdukseen. On mennyt myös kuulo hiljan. Pissaa välillä alleen :(
Kohtutulehdus. Koira tuli mun lapsuudenkodista ja mun vanhemmat ei ollut leikkauttanut sitä. Kukaan eläinlääkäri ei puhunut mulle leikkauttamisen puolesta. En tiedä pidettiinkin sitä sitten niin tärkeänä siihen aikaan. Koira syntyi v. 94.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toista. Kannattaa miettiä, onko koiran elämä enää hyvää. Meilläkin 13v koira pissaili välillä alleen ja sitten kunto romahtikin hetkessä. Liian kauan pitkitin koiran elämää.
Se pitää miettiä onko elämä laadukasta lääkittynä ja mikä ennuste on.
Oman iäkkäällä lemmikillä todettiin kasvain, joka oli leviävää sorttia. Eläinlääkäri antoi vaihtoehdoiksi lopetuksen tai tuon alueen amputoinnin, jolla olisi ehkä voinut lisätä elinikää puoli vuotta (tietty sekin kipulääkittynä). Tietenkään amputointi ei ollut vaihtoehto, mutta kannattaa pitää pää kylmänä, jos eläinlääkäri ehdottelee noin älyttömiä, vaikka kuinka haluaisi ostaa vähän lisäaikaa.
Lemmikki ei kärsi asiallisesta lopetuksesta ja parempi se on tehdä vähän liian aikaisin, kuin päivääkään liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toista. Kannattaa miettiä, onko koiran elämä enää hyvää. Meilläkin 13v koira pissaili välillä alleen ja sitten kunto romahtikin hetkessä. Liian kauan pitkitin koiran elämää.
Niin. 13 v on paljon koiralle. Meidän koira eli sen 16 vuotta mutta eläinlääkärin mukaan sekarotuisuudella saattoi olla iso osa siinä. Kuulemma myös koirasudet elää pitkään. Särkylääkkeitä päädyttiin antamaan lonkkanivel kipuun koska eläinlääkärin mukaan koira oli muuten hyväkuntoinen. Samalla eläinlääkäri opetti meitä näkemään koirasta että milloin sillä on kipuja.
Minulla on 17v kissa, joka on jokapäiväisellä lääkityksellä (korkea verenpaine ja munuaisten vajaatoiminta) ja ihan hyvin menee, vointia pitää tietysti seurata tarkasti. Talvella siltä poistettiin hampaita nukutuksessa, siihä toipumisessa kesti jonkin aikaa, mutta kyllä se palautui omaksi itsekseen melko pian.
Mikä vaiva kissallasi on, ap?
Meillä kissa eli 21v, lopulta lakkasi syömästä ja sitten kohta huononi niin paljon että vietiin eläinlääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissa eli 21v, lopulta lakkasi syömästä ja sitten kohta huononi niin paljon että vietiin eläinlääkäriin.
Tämä kissa oli siis aika hyvässä kunnossa, ikä näkyi vain siinä että kuulo meni ja nukkui paljon. Pari kuukautta ennen kuolemaa lakkasi peseytymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin. Syö kuitenkin ja haluaa mennä pitkiäkin lenkkejä, haistelee paljon. On tämä vaikeaa toki.
Nämä ovat hirveän raskaita päätöksiä. Mutta olen itsekin sitä mieltä, että mieluummin lopetus vähän ajoissa kuin elämän pitkitys yhtään liian pitkään. Eläimet eroavat ihmisistä siinä, että ne elävät aina tässä hetkessä, eivätkä osaa ajatella mennyttä tai tulevaa. Tämä tarkoittaa siis myös sitä, että jos eläimellä on vaikka kipuja, niin se on kaikki mitä se tietää. Eläin ei osaa ajatella tulevaan esim. "nyt sattuu, mutta ehkä huomenna helpottaa". Sille ainoastaan tämä hetki on olemassa. Esimerkiksi kipeällä eläimellä ei siis ikäänkuin ole "toivoa" helpotuksesta. Tämän takia ajattelen että vanhan eläimen elämää ei tulisi yhtään pitkittää, jos se ei enää ole hyvää. Voimia kaikille näiden päätösten äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat hirveän raskaita päätöksiä. Mutta olen itsekin sitä mieltä, että mieluummin lopetus vähän ajoissa kuin elämän pitkitys yhtään liian pitkään. Eläimet eroavat ihmisistä siinä, että ne elävät aina tässä hetkessä, eivätkä osaa ajatella mennyttä tai tulevaa. Tämä tarkoittaa siis myös sitä, että jos eläimellä on vaikka kipuja, niin se on kaikki mitä se tietää. Eläin ei osaa ajatella tulevaan esim. "nyt sattuu, mutta ehkä huomenna helpottaa". Sille ainoastaan tämä hetki on olemassa. Esimerkiksi kipeällä eläimellä ei siis ikäänkuin ole "toivoa" helpotuksesta. Tämän takia ajattelen että vanhan eläimen elämää ei tulisi yhtään pitkittää, jos se ei enää ole hyvää. Voimia kaikille näiden päätösten äärellä.
Lämmin kiitos näistä fiksuista sanoista. Laitan tämän talteen tulevaisuuden varalle. Tällä hetkellä ei onneksi ajankohtaista, mutta meillä on kaksi kissaa jotka täyttävät seuraavaksi 13. Toisella on munuaissairaus eli jossain vaiheessa pitää tehdä juuri noita raskaita päätöksiä. Olemme jo puhuneet keskenämme että silloin pitää ainakin toisen yrittää olla aikuinen ja pitää kissan puolta, jos toinen ei pysty päästämään irti.
Menkää myös itse mukaan saattamaan, vaikka tuntuisi kuinka vaikealta. Kyllä ystävä on sen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Menkää myös itse mukaan saattamaan, vaikka tuntuisi kuinka vaikealta. Kyllä ystävä on sen ansainnut.
Tämäkin tärkeää. Moni eläin jännittää eläinlääkäriä, joten vaikka se tuntuisi itselle kuinka raskaalta, niin mene mukaan. Lemmikki on ansainnut sen ettei se joudu olemaan yksin lopetuksen hetkellä, vaan saa nukahtaa tutun ihmisen syliin/viereen.
Itse ei varmaan omistajana osaa ajatella tuossa tilanteessa selkeästi kun rakkaus lemmikkiä.kohtaan on niin suuri.Itse olen ajatellut, että kun aika tulee, niin kysyn suoraan eläinlääkäriltä, että a)Mikä on lemmikille paras vaihtoehto ja b)Miten hän itse tekisi vastaavassa tilanteessa.
Ap, mikä kissallasi on ja minkä ikäinen se on? Nuo tiedot auttaisivat.
Kuitenkin, jos nyt ilman tarkempia tietoja kuulen vain tuon yhdistelmän että yli 15v. kissa ja iso leikkaus, niin sanoisin että mieluummin eutanasia.
Itselläni oli huonoista oloista tullut rotukissa, jonka elinajanennuste rotutietojen mukaan oli 17 vuotta. Tullessaan oli leikkaamaton 15-vuotias. Leikkautin sen. Kissa eli reippaana ilman kiimoja kaksi vuotta.
Toinen kissa sairastui 14-vuotiaana kilpirauhasen liikatoimintaan ja sydänlihas kasvoi sen seurauksena ja osaamattoman eläinlääkärin toimesta sai akuutin munuaisten vajaatoiminnan, mikä vuosien saatossa oikealla ruokavaliolla korjaantui. Söi lopun ikänsä verenpainelääkettä ja kilpirauhasen liikatoimintaan lääkettä. Kuoli 19-vuotiaana ja oli siihen asti reipas tyttö.
Kaiken tein niin kuin sen parhaaksi kissoilleni näin ja uskon, että se myös niille sitä oli. Samassa tilanteessa nyt toimisin täysin samalla tavalla.