IS: Pitkäaikaistyöttömyys väheni viime vuonna - Propsit siitä työministeri Lindströmille
Yli vuoden työttömänä olleiden määrä oli 66 200, kun esimerkiksi vuonna 2016 heitä oli 121 700.
Kommentit (4)
Työttömyys johtuu kuulemma aina joko työttömän laiskuudesta tai tämän huonoista elämänvalinnoista. Miten ihmeessä työttömyyden väheneminen voikin sitten olla poliitikkojen ansiota?
Haen koulutustani vastaamattomia paikkoja joissa vaatimuksena on sellaisten tietokoneohjelmien osaaminen, jotka jokainen oppii päivässä parissa. Koulutusvaatimus on alempi kuin minulla. Pitäähän rekrytoijalla olla jokin syy voida sorsia hakijaa.
Minussa ei ole mitään vikaa.
Pitkäaikaistyöttömyyden väheneminen johtuu todennäköisesti työttömien kurssittamisesta.
Suurin osa taitaa olla jossain "toimenpiteessä", joten eivät näy tilastoissa. Kunnat ovat aktiivisesti järjestäneet näitä, koska muuten Kela laskuttaa kuntia kovalla kädellä pitkäaikaistyöttömistä. Vähänkään vajaakuntoiselle saattaa riittää neljä tuntia viikossa sellaista toimintaa, mikä ei edes varsinaisesti edistä työllistymistä, joten tokihan kuntien sellaista kannattaa järjestää. Eipä silti, minä yhtenä näistä sain uutta tietoa ja tukea ja nyt olen aloittamassa aivan uuden alan työkokeilua. Jos hyvin menee niin lähden vielä koulutukseen, 55-vuotiaana!
-