Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksan GT-arvo

Vierailija
23.05.2019 |

Katselin äsken omaterveydestä labra-arvojani ja säikähdin. Kolesteroli oli koholla, mutta sen tiesinkin, sukurasite. Mutta maksan gt-arvo oli 60, aikalailla yli viitearvon, joka on 40. Olen ylipainoinen, vyötärölihava keski-ikäinen nainen. Alkoholia käytän, mutta mielestäni (??) pysyn kohtuullisissa rajoissa, kerran viikossa tosin pari-kolme lasillista viiniä. Voiko arvo nousta tuon tissuttelun takia noin paljon, vai onko ehkä tuo ylipaino yksi tekijä? Lisäksi joudun tuki- ja liikuntaelinten sairauden vuoksi käyttämään särkylääkkeitä ja lihasrelaksanttia päivittäin. Burana kiellettiin aiemmin juurikin vatsaa ja maksaa rasittavana, mutta onko Voltaren Rabidilla sama vaikutus? Lääkkeen määränneen lääkärin mukaan piti olla turvallisempi vaihtoehto. En siis ole vielä näiden tulosten vuoksi jutellut lääkärin kanssa, soittoaan odottelen..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voltaren Rapidin lääkeinfossa kerrotaan, että yhden tai useamman maksa-arvon kohoaminen on mahdollista.

Vierailija
2/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loivaa, mulla ollut maksa-arvot tapissa jo vuosia, viimeeksi gt taisi olla 160 enkä käytä alkoa oikeastaan ollenkaan enkä ole lihava.

En tiedä miten nyt on koska olin 2kk sitten sappirakon poistoleikkauksessa, järjettömän kovat vatsa kivut alkoi yhtäkkiä ja olin vajaan viikon letkuissa, laihduin 7kg tuossa ajassa ja sitten leikkaus.

Sappikivitauti ja krooninen sappirakon tulehdus.

Sairaalassa sanoivat että kaikki muut arvot ovat hyviä tai normaaleja paitsi maksa-arvot, maksassa ei kuitenkaan havaittavaa vikaa.

Ultra, varjoaine ja magneettikuva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista suurella osalla on rasvamkasalle altistava geeni ja silloin voi sairastua jo pelkällä ylipainolla ja ilmeisesti jopa ilman ylipainoa ja alkoholia.

Vierailija
4/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yhtäkkiä Alat arvo kohonnut. Se oli vuosia noin 15 luokkaa vaikka erosin ja siinä jälkimainingeissa nautin alkoholiakin säännöllisemmin. Aina 15-16.

Kunnes yhtäkkiä huomasin että arvo oli edellisellä random näytteenottokerralla ollut lähes tapissa luokkaa 34. Pelästyin ja soitin terveyskeskukseen, hoitaja! laittoi labrat ja sain ajankin että ne katsotaan läpi.

En ollut enää vuosiin käyttänyt alkoholia, joten olin huolissani.

Ja kas, arvo oli taas 16. Näytteiden välissä oli joitain kuukausia.

Eli hyvä että selvität, mutta älä vielä huoli.

Vierailija
5/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gin Tonic vai Gran Turismo arvo?

Vierailija
6/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Alat-Arvo oli minulla normaali, ainoastaan tuo gt ja kolesteroli koholla. Lääkäri ei vielä soittanut tänään, soittaessaan kysyn tuota lääkkeen vaikutusta ja varmaan hyvä pitää pieni nenänvalkaisukin... -Ap-

Vierailija
7/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gt kyllä nousee kertaluonteisestakin alkoholinkäytöstä, saatikka sitten viikoittain tapahtuvasta tissuttelusta. Kovin korkea tuo ei ole. 

Vierailija
8/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitää vasta olla huolissaan jos WT-arvo kohoaa

Vierailija
9/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohonnut gt kertoo yleensä alkon käytöstä.

Vierailija
10/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gt nousee pitkäaikaisen alkoholin käytön johdosta, joistakin lääkkeistä (saattaa olla esim Voltaren), vyötärölihavuudesta, geeniperimästä tai näistä kaikista yhteensä. T: hoitsu

Vierailija
11/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhuin lääkärin kanssa juuri samasta aiheesta. En juuri käytä alkoholia, enkä syö lääkkeitä. Oli GT-arvo juuri tuon 60. Lääkäri sanoi, että ei ole millään tavalla huolestuttava arvo. Tulehdustila voi myös nostaa maksa-arvoja. Parempi mitta alkoholin liikakäytöstä on S-CDT. 

Vierailija
12/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisen runsaan alkoholinkäytön kannalta paras osoitin on S-CDT. Alkoholin liikakayttö on useiden sairauksien riskitekijä. Seerumin desialotransferriinin kohoaminen puolestaan on tällä hetkellä paras tunnettu alkoholin suurkulutuksen merkkiaine. https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/desialotra…

Vierailija
13/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö närästyslääkkeitä, ne nostavat arvoja myös.

Vierailija
14/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko GT arvo nousta jos soku koittanut myrkyttää?

Minulla oli eräs toukokuu se koholla enkä ollut juonut alkoholia vuosiin.

Nyt kun join sitä, ei se silti ollut koholla. Tuossa mittausten välissä oli 5 vuotta.

Sillon kun arvo oli koholla voin muutenkin huonosti. Mietin, että koittaako joku myrkyttää minua.

Vierailija
15/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko GT arvo nousta jos soku koittanut myrkyttää?

Minulla oli eräs toukokuu se koholla enkä ollut juonut alkoholia vuosiin.

Nyt kun join sitä, ei se silti ollut koholla. Tuossa mittausten välissä oli 5 vuotta.

Sillon kun arvo oli koholla voin muutenkin huonosti. Mietin, että koittaako joku myrkyttää minua.

Kyllä, syömäsi ruoka myrkyttää sinua, jos olet vyötärölihava. 

Vierailija
16/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

GT puoliintuu kahdessa viikossa, jos johtuu alkon käytöstä ja varmaan muutenkin, jos ei syö sitä mättöä .

Vierailija
17/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ALAT on normaali, niin ei hätää.

GT-arvon saa pudottamalla muutaman GTn.

Itse join kuuriluontisesti kolme päivässä viikon ajan, selväsi putosi GT paremmin kuurin jälkeen.

Vierailija
18/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs raivoraitis tuttavani söi PRIORIN tapletteja,jotta hiukset kasvaisivat tuuheammaksi, maksa-arvot kohosi tosi paljon. Lopetti niiden syönnin ja tilanne palautui entiselleen. Kaikilla on omanlaisensa geenit, elikkä joillakin joku aine/ lääke vaikutaa haitallisesti ja toisella taas ei.

Mieti ap ,mitä voisit jättää pois .

Vierailija
19/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kaksi viimeisintä mittauskertaa juuri sama koholla, hieman yli viitearvojen.

Varmaan on lääkäri epäillyt kosteaa elämäntapaa ja sanonut, ettei syytä huoleen ole, itsekseni olen hieman huolissani.

Kun olen normaalivartaloinen, en juo...yhtään, en käytä lääkkeitä... yhtään!?

Vierailija
20/22 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla gt-arvo luokkaa 460, kun lopetin ryyppäämisen muutama vuosi sitten. Nyt kaikki ok.

M 45

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi