Ärsyttävää kun joillekin on niin vaikeaa ilmoittaa tuleeko juhliin ja montako tulee
Meillä on yksi tuttavaperhe ja yksi sukulaisperhe, joiden kanssa saan ihmetellä tuleeko he rippi/yo/50v jne juhliin. Kuitenkin pitopalvelusta ruoka, niin pitäisi tietää enkä halua maksaa turhasta.
Toisesta perheestä tulee 1-5 ja toisesta 1-6 hlö, riippuen mitä tulee telkkarista, onko janipetterillä turnaus, jannicalla kaveri yökylässä, onko bonuslapset sittenkin isällään/äidillään jne. Eivät siis itsekään pysty tietämään viikkoa tai edes päivää ennen kokoonpanoa jolla tulevat.
Pahimmassa tapauksessa maksan 9×30e ruuista turhaan =(
Miten te toimitte vastaavien perheiden kanssa?
Kommentit (32)
Meillä on aika pieni suku ja tuttavapiiri. Kun kutsuttuja on 35hlö, niin on suhteessa aika paljon jos melkein 10 ihmistä on ns epävarmoja. Jos heidät jättää pois laskuista, ruoka ei välttämättä riitä.
Ilmoitan päivän, johon mennessä tulee ilmoittaa paikalle tulostaan. Sehän on ihan selkeää kaikille. Joskus olen kysellyt perään: "Onko teille selvinnyt pääsettekö paikalle?" --> venkoiluvastaus --> "No harmillista, ehkä ensi kerralla sitten!"
Done!
Mulla on sama tilanne kahden sukulaisen kanssa. Toisella vielä 4 lasta ja toisella 6 lasta. Ja ikinä eivät saa ilmoitettua tuleeko monta mukulaa ja sen hetkinen isävaihtoehto.
Kyllä se vähän kirpaisee jos tilaa ruoat 14 ihmiselle jotka eivät tule paikalle.
Itse kaytamme karkeaa karsintaa naiden tapausten kohdalla. Jos ei RSVP jalkeen osata vastata, olen ottanu tavaksi ilmoittaa viestin 23 tyyliin"ensi kerralla sitten". Ihmiset sairastuvat, tulee akkinaisia tyomatkoja ja muita yllatyksia, mutta kun vuodesta toiseen jokaiseen tilaisuuteen ilmoittautuminen on mahdotonta, oli aikaa sitten 2kk vai 2vkoa, olen ottanut tuon lahestymistavan. Etsikoon bufferinsa jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea voi tietää etukäteen. Varsinkin just tuollaisia asioita, että onko puolison lapset päivänä x meillä vai toisen vanhempansa luona.Se kun ei ole mun sovittavissani eikä päätettävissäni vaan mies sopii exänsä kanssa. Ymmärrän kuitenkin juhlien järjestäjää ja sen vuoksi sanonkin aina, että en voi vielä tietää, mutta jos kutsuja tarvitsee tiedon nyt, niin varmuuden vuoksi sanon, ettei meistä tule kukaan. Silloin juhlien järjestäjä ei varaa meitä varten turhaan tarjottavia. Jos meille lopulta kuitenkin sopisi, keksimme kyllä sille ajankohdalle muutakin tekemistä eli en viimetipassa ilmoita, että me tultais sittenkin. Sellaisia juhlia ei olekaan, missä juuri meidän täytyisi olla mukana. Tai no omat häät tietenkin.
Ette sitten koskaan matkusta tai osallistu tapahtumiin, joihin pitää etukäteen ostaa liput?
Haloo? Liput voi ostaa ajankohtana, jolloin tietää pääsevänsä. Tuttava joka kutsuu juhliin, päättää ajankohdan muilla perusteilla.
Yllättävän usein muuten joku kaveri tyrkyttää konserttilippuja yms. jotka on ostanut itselleen, muttei esteen vuoksi sitten pääsekään.
No ihan haloo itsellesi. Konserttilippuja myydään joskus vuosikin etukäteen ja jostain yo, juhlista ilmoitetaan vasta pari viikkoa ennen juhlaa, kun tulokset tulee vasta silloin. Rippikoulujen konfirmaatiopäivät myös vahvistuu usein varsin myöhään. Helpostihan noita menee päällekkäin, varsinkin jos ei ole ihan hirveän intohimoinen seuraamaan sukulaisten ja tuttavien merkkitapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan päivän, johon mennessä tulee ilmoittaa paikalle tulostaan. Sehän on ihan selkeää kaikille. Joskus olen kysellyt perään: "Onko teille selvinnyt pääsettekö paikalle?" --> venkoiluvastaus --> "No harmillista, ehkä ensi kerralla sitten!"
Done!
Teini-ikäiset lapset ovat aina arvoitus. Jos teinille sattuu huono päivä, niin hän ei suostu lähtemään mukaan tms.
Auttaisiko, jos ensi kerralla kiemurtelijoille vastaat, että asia selvä, jos ette tiedä, niin lähdetään siis siitä, että ette ole tulossa, enkä turhaan varaa tarjottavaa teille. Josko oppisivat, että jos eivät osaa vastata, eivät myöskään tule.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä rippijuhliin jäi tulematta 7 ilmoittautunutta henkeä. 1 perhe unohti (!!) ja toisesta tuli vain äiti, muu perhe päättikin tehdä jotain kivempaa. Oli iso raha mulle maksaa ylimääräisistä tarjoiluista turhaan.
Ikävää, mutta onhan sulla ehkä jääkaappi ja pakastin ja syöt itsekin. Ei kai ne ruuat hukkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Done!
Tätä minäkin suosittelen, jos ylimääräisten ruokien kanssa tulisi ongelmia. Mun järjestämiini juhliin tulee aina ihmisiä, jotka ottavat ihan mielellään ylijääneitä tarjottavia mukaansa. Varsinkin opiskelijoille tuntuu kelpaavan oikein hyvin.
Ei kai se yli jäävä ruoka ole ongelma vaan se hinta. Tylsää maksaa jotain 200e turhista ruuista
Vierailija kirjoitti:
Onpa ap:llä itsekäs ja materialistinen näkökulma. Jotkut eivät vaan voi tietää taibluvata sitovasti, kun elämässä on tuntemattomia muuttujia. Vaikka haluaisi, tuleekin yllättävä este. Jokainenhan voi esim sairastua, kai ap sen ymmärtää?
Jos haluat läheisille järjestää juhlat, et ala miettiä sitä, meneekö rahat hukkaan jos heille tuleekin este. Rahat sulta menee joka tapauksessa, mutta itse valitset oletko vieraanvarainen ja ystävällinen vaiko pihi kiristäjä.
Mä en kyllä ymmärrä tätä. Yleensä nämä joilla on näitä "tuntemnattomia muuttujia" on aina samat ihmiset. Ei normaalille perheelle tuota ongelmaa päättää etukäteen menevätkö johonkin vai eivät.
Ei sekään kiva jos ruoka loppuu kesken. Ja jos riittääkin, pitopalvelu saattaa laskuttaa esim käytettyjen lautasten mukaan