Kysy mitä vaa 12-vuotiaalta lestadiolaisesta perheestä olevalta tytöltä
Joo, otsikko kertooki kaiken. Ite en usko, mut sitähän ei perheeni tiiä
Kommentit (66)
Meneekö ihan överiksi, jos laitan savukasslerpihvien kastikkeeseen (savu)oluen lisäksi kermaa...?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mieliaineesi koulussa ja joko siulla on urasuunnitelmia tai haaveita ammatista? Voisitko olla tapaluterilainen?
Musiikki. Olen siinä hyvä ja haluaisin muusikoksi. Ehkä viulustiksi tai laulajaksi. Lääkäri on myös yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Puhuit langostasi, ovatko vanhemmat sisaresi, täysi-ikäiset jo aviossa?
He jotka ovat pysyneet uskossa täysi-ikään asti ovat naimisissa eli siis kaksi viidestä
Vierailija kirjoitti:
Millaisia rajoituksia sähkölaitteiden yms suhteen teillä on?
Televisiota ei meillä ole. En saisi olla täällä vauva-palstalla. Ei varmaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö ihan överiksi, jos laitan savukasslerpihvien kastikkeeseen (savu)oluen lisäksi kermaa...?
Mausta kastikkeesi ihan oman mielesi mukaan. Itse en ehkä laittaisi
Kmv12vlpot kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko joskus kertoa vanhemmillesi, ettet ole uskossa ja miten luulet heidän reagoivan?
Viimeistään täysi-ikään mennessä. Vielä ei ole tarpeellista, koska he vain ronttaisivat minua seuroissa, raamattuluokissa ja kaikessa muussa tuollaisessa vieläkin enemmän toivoen, että kääntyisin vielä uskoon.
Kyllä he sen varmaan ihan hyvin ottaa. Aika moni isosisaruksistani ei ole enää uskossa ja pari heistä on lesboja tai bi-seksuaaleja.
Hei, sama taktiikka oli mulla. Elin teininä kaksoiselämää: kavereiden kanssa katsoin telkkaria ym., kotona olin kuten vanhemmat toivoivat. Pääsi helpommalla. En olisi jaksanut niitä käännytysyrityksiä ja painostusta. Heti 18-vuotiaana muutin omilleni ja ilmoitin, etten ole enää uskossa. Osa sisaruksista oli kerennyt kommeltamaan vaikka mitä, joten mun ilmoitus ei lopulta paljon hetkauttanut. Hyvä, että sullakin on isosisaruksia siloittamassa tietä :)
Oletko nuorimmasta päästä sisarussarjaa? Miten teillä hoidetaan kotityöt? Autatte varmaan paljon vanhempia?
Kaikkea hyvää sulle! Minullakaan ei enää ole televisiota enää vuosiin.
Onko perheesi vanhoillislestadiolaisia? Tunnen itse jonkin verran esikoislestadiolaisia mutta heillä esim. lapsimäärät pienempiä ja taitavat muutenkin olla ”maallisempia”.
Kuinka paljon lapsenlapsia isovanhemmillasi on? Jos he ovat elossa onko heillä ikinä aikaa?
Ovatko vanhempasi miten vanhoillisia/vanhanaikaisia? Miten he suhtautuvat sukupuolivähemmistöihin?
Olen kateellinen sinulle siitä että olet noin varhain kypsynyt tuohon ratkaisuusi. Itse olen 30 ja vasta nyt uskalsin lähteä liikkeestä. Liikkeen yksinoikeutta pelastukseen aloin kyseenalaistamaan kunnolla vasta pari vuotta sitten. Kun olin sitten vihdoin ulkona liikkeestä tuli olo että olenpa ollut totaalisen pöljä kun olen alistunut moiseen touhuun.
Koetko saavasi riittävästi huomiota vanhemmilta, noin isossa lapsikatraassa? Onko sinulla läheiset välit kaikkiin sisaruksiisi?
Jos todella olet vasta 12v, niin olet kyllä harvinaisen fiksu ja varmasti selviät tuolla valitsemallasi menetelmällä. Kaikkea hyvää elämääsi toivon.
Asutko pohjois-pohjanmaalla?
Onko kaveripiirissäsi ei-lestadiolaisia?
Oletko hyvin hoikka? Pitkät hiukset? Saatko kotona riittävästi ruokaa? Paljonko hoidat pienempiä sisaruksiasi? Oletko pienenä usein saanut olla vanhempiesi sylissä?
Onko nimesi Leena tai Liisa?
Kuinka iso talo teillä on? Monenko kanssa jaat huoneen?
Kuinka usein ja minkä verran saat vanhemmiltasi rahaa?
Käytätkö merkkivaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Onko perheesi vanhoillislestadiolaisia? Tunnen itse jonkin verran esikoislestadiolaisia mutta heillä esim. lapsimäärät pienempiä ja taitavat muutenkin olla ”maallisempia”.
Onko tuo "maallisuus" kuitenkin heillä maanläheisempää ja vaatimattomampaa elämää? Olen ymmärtänyt että heillä on tiukemmat säännöt joidenkin asioiden suhteen: Naisten paikka on kotona, ei saa käyttää koruja, hiukset ovat pitkät ja kiinni, kotiakaan ei saa "liiaksi" koristaa ja sisustaa...
Vierailija kirjoitti:
Oletko nuorimmasta päästä sisarussarjaa? Miten teillä hoidetaan kotityöt? Autatte varmaan paljon vanhempia?
Oon kolmanneks nuorin.
Ei mitenkään erityisen paljon auteta. Meillä on tiskikoneentyhjennysvuorot ja siivoamme huoneemme itse. Sillon tällön äiti käskee meit tekee jotain hommia. Mut kyllä minä esimerkiksi leivon aika paljon ja teen ruokaa, koska tykkään siitä.
Kyllä minä olen jo periaatteessa lähtenyt. Kyllä minä jotkut seurat kerran viikossa kestän. Kunhan ei ole kaksoispuhe. Se laittaa hermot jo vähän koetukselle