Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsipuolen kohtalo tässä tilanteessa, osaako kukaan auttaa?

Vierailija
22.05.2019 |

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 7v, meillä on kaksi yhteistä lasta ja lisäksi miehen 6-vuotias on asunut meillä liki alusta asti, äitinsä huumeongelmien vuoksi. Äiti kuoli jokunen vuosi sitten, ja olen muutenkin oikeastaan ollut lapselle se äiti jonka hän tietää ja joksi on aina kutsunut minua. Nyt olemme miehen kanssa kuitenkin eroamassa, hänen lisääntyneen alkoholinkäyttönsä ja mt-ongelmien vuoksi, lisäksi hänellä on uusi nainen joka ei halua lapsia ja elämäntapa muutenkin aika.. Ei lapsiystävällinen.
Mitä tuolle miehen lapselle nyt tapahtuu? Mies haluaisi että tyttö jäisi asumaan mun ja sisarustensa kanssa, mutta viekö joku lastensuojelu lapsen automaattisesti sijoitukseen kun en ole biologinen äiti? Lapsen mummo ainakin on ilmaissut halunsa ottaa tyttö, samoin miehen sisko. Tuon ikäisen omaa mielipidettä ei ilmeisesti vielä kuunnella? 😥

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo todennäköisesti liian iäkäs saamaan huoltajuutta, siskosta vaikea sanoa, riippuu hänen elämäntilanteestan jne. Todennäköisesti sijoitetaan sijaisperheeseen, Suomessa ei suosita sukusijoituksia yhtä paljon kuin ulkomailla.

Vierailija
2/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole lapsen huoltaja virallisesti niin tuskin saat pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkohan hakea huoltajuutta sinä aikana kun mies vielä virallisesti asuu samassa osoitteessa?

Vierailija
4/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v yhdessä miehellä 6v lapsi. Hmmm..., 

Vierailija
5/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipäs vähän muksun tulevaisuutta sääliksi. Haluaisitko itse ilmoittautua tähän sijaisperheeksi? Lastensuojeluhan tuon tutkii. 

Vierailija
6/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa sulle lapsen oheishuoltajuus niin eron toteutuessa voit saada lapsen luoksesi asumaan, prosessi menee todennäköisesti lastensuojelun kautta kuitenkin.

Vierailija
7/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä käsittämättömältä ellei esim lapsen sijaishuoltajuutta saa sellainen, jonka kanssa lapsi on koko ikänsä asunut.

Vierailija
8/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7v yhdessä miehellä 6v lapsi. Hmmm..., 

Heillä oli yhden yön suhde juuri ennen kuin aloimme seurustella. Äiti luovutti mielellään lapsen meille, alkuvuosina tapasi silloin tällöin kun vointi salli. Kuten kerroin, olen ollut lapselle äiti siinä missä omille biologiaullekin.

Voiko yh alkaa sijiaisperheeksi ja onhan siihen jotkut kurssitkin käytävä ensin?

Vierailija
9/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isällä ongelmia, lapsen sijoituksessa olet vahvoilla ja jos siihen on halua ja mahdollisuudet, olethan ollut lapsen elämässä lähes hänen syntymästään lähtien ja lapselle olet äiti.

Kannattaa ottaa yhteys lastensuojeluun, lapsen kannalta kommentin perusteella olet paras huoltaja lapselle. Ja näin säilyisi jollakin tavalla myös isäsuhde, kun teillä yhteisiä lapsia, samoin sisaret.

Olet ihana ihminen, kun ajattelet lapsen parasta, etkä ole sysäämässä lasta elämästäsi.

Vierailija
10/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita saada oheishuoltajuus. Lapsella on siis nyt vain yksi huoltaja jolloin luulisi menevän läpi kun kerta asunut kanssasi.

Muistaakseni käräoikeus määrää tämän.

Vierailija
11/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaankin merkittynä lapsen oheishuoltajaksi?

Lisäksi löytyi tuollainen nopealla googletuksella:

Yksityinen sijoitus (LSL 81 §) tarkoittaa tilannetta, jossa lapsen huoltaja sopii lapsen

hoidosta ja kasvatuksesta muun yksityishenkilön, esim. sukulaisen luona. Tällöin ei

kyse ole lapsen huostaanottoon liittyvästä sijoituksesta tai muutoinkaan sijoitukses-

ta, johon sosiaalitoimi olisi myötävaikuttanut. Yksityisesti sijoitetusta lapsesta tulee

ilmoittaa kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, joka pitää rekisteriä

kuntaan yksityisesti sijoitetuista lapsista. Ilmoituksen on velvollinen tekemään sekä

lapsen huoltaja että henkilö, jonka hoitoon lapsi on sijoitettu. Ilmoituksen saatu-

aan sosiaalitoimen kuuluu selvittää, onko yksityinen sijoitus lapsen edun mukainen.

Tarvittaessa on tarjottava tukitoimia ja tarvittaessa seurattava tukitoimien riittä-

vyyttä. (LSL 81 §)

Vierailija
12/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oheishuoltajuus.

Vierailija
13/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yhdeltä nettisivulta:

"Oheishuoltajuuden määrää huoltajan hakemuksesta käräjäoikeus. Hakemus on vapaamuotoinen, siitä tulee ilmetä perustelut sille, miksi oheishuoltajan määrääminen on lapsen edun mukaista, ja siinä tulee olla liitteenä oheishuoltajaksi määrättävän suostumus. Myös muita huoltajia kuullaan, mutta käräjäoikeus tekee ratkaisun joka tapauksessa lapsen edun mukaisesti. Nykyisen lain voimassa ollessa kannattaa siis prosessi aloittaa ottamalla yhteyttä käräjäoikeuteen."

Vierailija
14/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän suostumuksella voit adoptoida lapsen omaksi ja erityisesti nyt kun asutte vielä yhdessä. Virallisen eron jälkeen olisit lapsen toinen huoltaja. Ja lykkää eroa, kunnes adoptio on selvä.

Äidin tai muiden lupaa adoptioon ei tarvita, jos äiti on kuollut. Isä lienee virallisesti lapsen yksinhuoltaja.

Vierailija
15/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oheishuoltajuus mulla on kyllä. En osannut ajatella että siitä tosiaan varmasti on apua, kiitos! Kai mä sitten otan yhteyttä sosiaalitoimeen? Vai miehenkö pitäisi?

Vierailija
16/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi miten kävi, nostan hattua sinulle että haluat olla lapselle se ainoa oikea äiti, mitä hänellä koskaan on ollut!

Olisivatpa kaikki ihmiset noin kunniallisia.

t. Eräs mies vaan

Vierailija
17/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun varmaan kannattaa ottaa yhteyttä, eikä odottaa, että mies ottaa. Kai ne voi neuvoa, vaikka teoriassa, jos eivät voi juuri tuon lapsen asiaa ilman isää ottaa esiin.

Vierailija
18/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mies saa huoltajana päättää, missä hänen lapsensa asuu ja kenen kanssa viettää aikaa. Ei siihen viranomaisia tarvita.

Vierailija
19/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa, jos haluat, adoptio olisi läpihuutojuttu ja nopea, jota puoltavat, äiti kuollut, olet ollut lapsen elämässä lähes syntymästä lähtien ja asut lapsen isän kanssa.

Vierailija
20/23 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kauniista sanoistanne. Kyllä mä olen aina kokenut tytön omaksi lapsekseni, kun vauvasta asti hoitanut.. Myös tytön edesmenneen äidin kanssa meillä oli hyvät välit, ja olen säilyttänyt biolog. äidistä kuvia, hänen piirroksiaan yms tytölle annettavaksi sitten kun kasvaa isommaksi.

Oheishuoltajuus hankittiin mulle sen jälkeen, kun biologinen äiti kuoli.

Ero miehestä, hänen addiktionsa ja päälle vielä se toinen nainen ovat verottaneet mun voimia, kuten myös unettomat yöt kuopuksen refluksin takua.. mutta syyttömiä lapset siihen ovat ja rakastan kaikkea kolmea koko sydämestäni. Miehenkin kanssa asialliset välit kaikesta huolimatta, ja rakastaa myös lapsiaan yli kaiken.

Samoin kuin siskokset rakastavat kaikki toisiaan, en voisi edes kuvitella että yksi yhtäkkiä vietäisi kotoa pois 😮