Osaako joku insinööri tai muu fiksu kertoa kuinka kauas joku tietyömaan melu voi kuulua?
Jos esimerkiksi vaikka paalutetaan, niin voiko se kuulua muutamia kilometrejä?
Kommentit (15)
Tietenkin voi kuulua, riippuu tietysti maastosta, tuulesta.
Ihan ilman insinöörin opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman insinöörin opintoja.
Siis voitko ilman insinööriopintoja kertoa voiko kunnon jumputus kuulua neljän kilometrin päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman insinöörin opintoja.Siis voitko ilman insinööriopintoja kertoa voiko kunnon jumputus kuulua neljän kilometrin päästä?
kunnon pamaukset kuuluu 400 kilometrin päähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman insinöörin opintoja.Siis voitko ilman insinööriopintoja kertoa voiko kunnon jumputus kuulua neljän kilometrin päästä?
Ja arvatkaa, miltä ne kuulostaa vain 4km päässä. Terveisin eräs, jonka lähistöllä tehdään uutta tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu maastosta ja siitä mitä välissä on mutta esim. meille kuului hyvinkin tuon parin kilometrin päässä olevan isomman tien siltatyömaan jyskytykset ja räjäytyssireenit yms. Tässä on pikku metsää ja pientaloja välissä. Isompi mäki välissä voi vaimentaa eli heijastaa ääniä jonkin verran, tai korkeiden talojen rykelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon pamausten ääni kiertää jopa 3,5 kertaa maapallon ympäri (3,5 * 40000 kilometriä eli 140 000 kilometriä)
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201808282201165090
Paalutuksista taitaa lähteä pikkasen pienempi ääni.
Mutta jos siis kolmen kilometrin päässä paalutetaan ja paukutetaan niin voiko tuo ääni kuulua jumputuksena minun asuntoon? Etsin tätä mysteeriääntä mikä pitää minut öisin hereillä ja tiedän että noin kolmen kilometrin päässä öisin tehdään jotain rakennustöitä, niin voikohan tuo olla se syy ja kuulua minulle asti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos siis kolmen kilometrin päässä paalutetaan ja paukutetaan niin voiko tuo ääni kuulua jumputuksena minun asuntoon? Etsin tätä mysteeriääntä mikä pitää minut öisin hereillä ja tiedän että noin kolmen kilometrin päässä öisin tehdään jotain rakennustöitä, niin voikohan tuo olla se syy ja kuulua minulle asti?
Ap
Usko pois, kyllä voi kuulua ja tuntua. Jos talosi on savipatjan päällä, niin se vain vahvistaa tärinöitä. Esim. Meillä mökillä tärisee astiat kaapissa, kun 30km päässä avokaivokella räjäytetään louhosta. Ja syynä tuo kymmenien metrien savipatja muutaman metrin hiekkakerroksen päällä.
Toki kyse voi olla muustakin. Vaikkapa vain omat sydänäänesi kun yrität nukkua korva on tyynyssä. Rytmi lähellä paalujuntan iskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Usko pois, kyllä voi kuulua ja tuntua. Jos talosi on savipatjan päällä, niin se vain vahvistaa tärinöitä. Esim. Meillä mökillä tärisee astiat kaapissa, kun 30km päässä avokaivokella räjäytetään louhosta. Ja syynä tuo kymmenien metrien savipatja muutaman metrin hiekkakerroksen päällä.
Toki kyse voi olla muustakin. Vaikkapa vain omat sydänäänesi kun yrität nukkua korva on tyynyssä. Rytmi lähellä paalujuntan iskuja.
Ei kun hiekkakerros on saven päällä. Samoin ehyt kiintokallio johtaa tärinää hyvin sitä vaimentamatta.
Kuuro ei kuule mitään, vaikka vieressä seisoisi, ja hyvä kuuloinen kuulee sitten hieman kauempaakin. Miksi täältä olet moista kyselemäss? Lähde kävelemään kohti työmaata, ja jos ääni vain voimistuu, olet kävelemässä oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskin sentään öisin Suomessakaan paalutetaan yöllä? Ehkä se on omatuntosi, joka huomauttelee AV:lle kirjoittelusta?
Vierailija kirjoitti:
Kuuro ei kuule mitään, vaikka vieressä seisoisi, ja hyvä kuuloinen kuulee sitten hieman kauempaakin. Miksi täältä olet moista kyselemäss? Lähde kävelemään kohti työmaata, ja jos ääni vain voimistuu, olet kävelemässä oikeaan suuntaan.
Yöllä ei viitsi yksikseen hortoilla tuolla pimeässä etsien äänen lähdettä, siksi kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskin nyt sentään sydänäänistä on kyse kun ei se päivällä kuulu, eikä joka yö. On alkanut ihan vähän aikaa sitten vasta. Ulko-oven kun avaa niin selvää rakennustyömaan ääntä kuuluu moottoreineen ja paukkeineen, se vaan hämää kun lähellä ei ole rakennustyömaata.
Asutko Kalliossa...