Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako nuori itse lukiokirjat, jos käy töissä?

Vierailija
21.05.2019 |

Kummastelin itse tätä, kun kuvittelin sen kuuluvan vanhempien elatusvelvollisuuteen. Kyseessä siis sukulaislapsi ja minusta itse tienatut rahat pitäisi voida käyttää mieluummin huvituksiin tai laittaa säästöön. Mitä mieltä olette?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksaa lukion kustannukset. Jos lapsi on ahkera, ja käy töissä lukion ohella, niin saa käyttää rahat itseensä, tai säästää jos haluaa.

Vierailija
2/5 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt mitään elatusvelvollisuutta ole, jokainen perhe tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Itse kuitenkin pyrin maksamaan lasteni opiskeluihin liittyvät materiaalit, minulla on kuitenkin enemmän rahaa, kuin heillä. Lukiolainen tuskin vielä mitään suuria summia ehtii opintojen ohessa tienata, joten käyttäkööt omat rahansa johonkin muuhun, kuin kirjoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lukiokirjojen maksaminen on vanhempien vastuulla. Ainoa poikkeus on silloin, jos vanhemmat eivät rahatilanteensa takia mitenkään maksamaan niitä.

Vierailija
4/5 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuusta 2019 alkaen ammatillista tai lukiokoulutusta opiskeleva nuori voi saada opintorahan oppimateriaalilisää, jos vanhempien tulot ovat enintään 41 100 e vuodessa. Oppimateriaalilisä on 46,80 e/kk.

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…

Vierailija
5/5 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt mitään elatusvelvollisuutta ole, jokainen perhe tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Itse kuitenkin pyrin maksamaan lasteni opiskeluihin liittyvät materiaalit, minulla on kuitenkin enemmän rahaa, kuin heillä. Lukiolainen tuskin vielä mitään suuria summia ehtii opintojen ohessa tienata, joten käyttäkööt omat rahansa johonkin muuhun, kuin kirjoihin.

Kyllä laki sanoo, että kuuluu:

ikeus elatukseen ja elatusvastuu

1 §

Lapsella on oikeus riittävään elatukseen. Se käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.

2 §

Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa otetaan huomioon heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa.

Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset.

3 §

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi