Kroonisesti tulehtuneet nielurisat?
Olen aina väsynyt ja kurkku vähän kipeä. Voikohan ne olla kroonisesti tulehtuneet? Ei näytä kovin kummalta ulospäin tällä hetkellä, joskus niihin kerääntyy proppuja ja angiinoja on ollut usein. Odotan pääsyä risaleikkaukseen. Mietin vaan, mahtaako tilanne sillä helpottaa paljonkin ja onko yleistä, että risat on koko ajan vähän tulehtuneet.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Eräs työtoverini joutui syömään varmaan 7-8 antibioottikuuria nielurisatulehduksen takia yhden vuoden aikana. Lopulta selvisi, että aviomies oli varsinainen bakteerinkantaja, joka sairastutti muut, mutta ei itse oireillut. Kaikille määrättiin antibiootit ja samalla piti vaihtaa pari kertaa hammasharjat yms. Vasta se lopetti kauhean sairastelukierteen.
En ole ap mutta kysyisin miten se oireili? Teinillä oli mononukleoosi sekä nielutulehdus, nosti yli 40 asteen kuumeen, nyt on muutaman kuukauden välein sairastunut uudestaan. Aina korkea kuume ja kurkku todella kipeä. Lääkäri ei osannut sanoa mitään.
Minulla oli lapsena ja nuorena usein angiinoita ja nielurisat isot, arpiset ja täynnä proppuja. Ne operoitiin vihdoin kun olin 27 v ja kaikki sairastelu loppui kuin seinään. Varoitan että nielurisojen poisto ei ole kivoimmasta päästä leikkauksia tpipumisineen mutta sen jälkeen elämänlaatu huomattavasti paranee.
Jos nielurisoissa on bakteeriperäinen tulehdus, se pitäisi hoitaa heti pois. Kuulostaa kamalalta, mutta se voi levitä sydämeen hoitamattomana. On henhengenvaarallinen.
Mun tyttärellä oli pienenä nielutulehduskierre, aina tosin virusperäisiä. Poistettiin nielurisat ja samalla lähti kitarisakin, ja kierre päättyi siihen. Ainoa, mitä harmittelin jälkikäteen on se, ettei tuota kitarisaa poistettu jo aiemmin (kun tytön korvat putkitettiin), kun se tuntui olevan oikeasti kaiken pahan alku ja juuri. Ensin kierre meni korviin ja putkituksen jälkeen nieluun.
Teinillä oli angiinakierre ja kun nielurisat poistettiin niin sairastelu loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena ja nuorena usein angiinoita ja nielurisat isot, arpiset ja täynnä proppuja. Ne operoitiin vihdoin kun olin 27 v ja kaikki sairastelu loppui kuin seinään. Varoitan että nielurisojen poisto ei ole kivoimmasta päästä leikkauksia tpipumisineen mutta sen jälkeen elämänlaatu huomattavasti paranee.
Monella kuulemma on kovasti kipua, mutta ei aina ole :) oletteko olleet leikkauksessa yksin vai joku mukana ? Yöksihän täytyy olla joku valvoja, mutta osastolla. Ap
Eräs työtoverini joutui syömään varmaan 7-8 antibioottikuuria nielurisatulehduksen takia yhden vuoden aikana. Lopulta selvisi, että aviomies oli varsinainen bakteerinkantaja, joka sairastutti muut, mutta ei itse oireillut. Kaikille määrättiin antibiootit ja samalla piti vaihtaa pari kertaa hammasharjat yms. Vasta se lopetti kauhean sairastelukierteen.