Luontaistuotteita rauhoittamaan jännitystä (inssi)
Tilanne se, ettei kolmaskaan inssi mennyt läpi jännityksen vuoksi. Autokouluun lisätunteineen kulunut noin 2500 euroa, enempään ei olisi oikein varaa. Opettajani mukaan olen valmis, ajotunnit sujuvat hyvin. Inssitilanteessa menen kuitenkin ihan sekaisin, silmissä mustenee, en tunne kehoani ja teen älyttömiä virheitä. Esim. kytkinjalka tärisee niin pahasti että on ajettava tien sivuun rauhoittumaan. Kokeeni ei ole kaatunut mihinkään yksittäiseen virheeseen vaan koko suoritus on niin epävarma ja vapiseva, että olen vaaraksi. En saa opettajalta apua jännitykseen, hän käskee vain rauhoittua. Viimeksi inssinainen alkoi kiljua mulle kesken ajon, että rauhoitu nyt hyvä ihminen!! Siitä huutamisesta menin entistä pahemmin sekaisin. Pelkästään tämän kirjoittaminen saa sydämen hakkaamaan. Kukaan ei osaa auttaa, nyt keksin että voisiko joku luontaistuote auttaa? Kokemuksia?
Kommentit (18)
Hae lääkäriltä propral, on verenpainelääke, mutta tasaa elintoimintoja ja käytetään paniikkioireisiin. Hae myös kirjastosta "eroon ahdistuksesta" -kirja ja opettele rentouttamaan itsesi palleahengityksen yms. avulla. Ongelmasi on paniikkioireet ja ilmeisesti sosiaalisten tilanteiden pelko. Mulla sama. Käyn psykoterapiassa ja se pikkuhiljaa auttaa, mutta pikakeinoja ei oikein ole. Tsemppiä, onnistut kun tarpeeksi yrität selättää paniikin. Tämä on yleisin mt-ongelma, mitä ihmisillä on, lähes kaikilla on tuo joskus.
Tuota, kannattaako sinulle antaa ajokorttia, jos panikoit auton ratissa? Etkö olisi mielestäsi vaaraksi liikenteessä? Et voi yrittää fuskata jollakin rohdolla ja sitten hermoilla ajokortin saatuasi tuolla tavalla autoillessasi. Mistä joku voisi tietää sinun olevan rauhallinen normaalisti autoillessa, jos olet hermoraunio insississä?
Olisi varmaan parasta sinulle ja kaikille muille liikenteessä, jos luovutat suosiolla ja aikuistut pari vuotta lisää. Sitten muutaman vuoden kuluttua, jos olet rauhoittunut ja kykenet hallitsemaan hermosi, yrität uudestaan hankkia ajokortin.
Frantsila: Tyyneyden tipat, aputipat, kamomillatipat, iltaöljy -roll-on (iholle, ei sisäisesti)
Muut yrttivamisteet: sitruunamelissa, valeriana, humala. laventeli, unikonsiemenuute
Vitamiinit/hivenaineet: B-vitamiini, magnesium
Vierailija kirjoitti:
Tuota, kannattaako sinulle antaa ajokorttia, jos panikoit auton ratissa? Etkö olisi mielestäsi vaaraksi liikenteessä? Et voi yrittää fuskata jollakin rohdolla ja sitten hermoilla ajokortin saatuasi tuolla tavalla autoillessasi. Mistä joku voisi tietää sinun olevan rauhallinen normaalisti autoillessa, jos olet hermoraunio insississä?
Olisi varmaan parasta sinulle ja kaikille muille liikenteessä, jos luovutat suosiolla ja aikuistut pari vuotta lisää. Sitten muutaman vuoden kuluttua, jos olet rauhoittunut ja kykenet hallitsemaan hermosi, yrität uudestaan hankkia ajokortin.
Panikoin inssissä. Opettajani on tehnyt pitkään myös tutvon hommia ja kuten sanottu, olen hänen mielestään valmis liikenteeseen. En tietenkään ole kun en pääse inssiä läpi paniikin takia. Alusta alusti kehotin opettajaa olemaan rehellinen koko ajan, en halunnut lähteä edes ekaan inssiin liian vähillä tunneilla, otin jo silloin lisätunnin. Se sujui hyvin, mutta kadotin kehoni hallinnan samantien kun etupenkille istui inssi ja ope lähti konttorille ajon ajaksi. Tämä toistuu ajokokeesta toiseen. Olen 35-vuotias, käsittääkseni aikuinen.
Tuo Propral olisi varmasti paras keino, mutta jos haluat sen sijaan tai ohella kokeilla luontaistuotteita, voisi kyseeseen tulla vaikkapa valeriaanauute, kärsimyskukkauute (passiflora) tai miedompana ihan kamomillatee. Itse en viimeksimainitulla huomaa vaikutusta, vaikka sitä iltaisin silti juon. Ystävääni se selvästi rauhoittaa. Ainakin aiemmin Yliopiston apteekilla on ollut valeriaana-kamferiuutetta.
Jos päädyt kokeilemaan näitä, testaa niitä jo ennen ajoketta, jotta näet, miten ne vaikuttavat ja onko niistä apua.
Valeriaanaa ei saa ajaessa ottaa, sitä joskus kokeilin tenttiahdistukseen ja siinö on kolmio kyljessä. Kiitos kuitenkin kaikista ehdotuksista, perehdyn näihin! Magnesium+B-vitamiini ei auta, sen kokeilin yhdessä inssissä.
Liian mietoja ellei lääkitystä käytä.
Rescue remedy, paniikkitipat. Bach.
Ap jatkaa vielä. Pelottaa, etten saa korttia ollenkaan. En tiedä kuinka monta kertaa kehtaan enää kokeilla. Lapseni menivät möläyttämään sukulaisille ja kavereille että olen autokoulussa, sukulainen on jo katsellut minulle omaa autoa ja ihmettelee miksi mieheni ajaa edelleen, eikö minulla pitäisi jo olla kortti. Lapsilta kysellään että joko se äiti ajaa, ai eikö vieläkään, no mikäs siinä nyt on. En ole kertonut heille insseistä, en tarvitse sääliä enkä voivottelua. Tilanne on kauhea. Tuntuu pahalta kun voisin ajaa vaikka Prismaan ja tehdä viikonlopun ruokaostokset ilman ensimmäistäkään tykytystä, mutta ei.
Relaxor forte tabletit tasaavat jännitysoireita varsin tehokkaasti.
Passifloraa sisältävä valmiste + valerianaa sisältävä valmiste auttavat yhdessä.
Itselläni Propral oikeastaan pahentaa jännitystä, koska se estää fyysiset oireet mutta henkinen jännitys ja ahdistus kasvaa vielä kamalammaksi. Lääkärin lääkkeistä bentsot on ainoita jotka toimii mulla. Mutta pärjään noilla luontaistropeillakin nykyisin.
Ap, itse kävin inssissä 11 kertaa, jännityksen takia. Mulla diagnosoitu paniikkihäiriö ja sain kohtauksia noissa joka kerta. Lopulta eräs ystävällinen miesinssi päästi käytännössä armosta läpi, kun sanoi että uskoo että osaan ajaa mutta että tilanne jännittää niin kovasti ettei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Valeriaanaa ei saa ajaessa ottaa, sitä joskus kokeilin tenttiahdistukseen ja siinö on kolmio kyljessä. Kiitos kuitenkin kaikista ehdotuksista, perehdyn näihin! Magnesium+B-vitamiini ei auta, sen kokeilin yhdessä inssissä.
Kyllä valerianaa saa ottaa ajaessa. Kolmio on siinä lähinnä huomioksi, että lääke voi väsyttää joten täytyy olla tavallista tarkempi. Mutta jos ongelma on paniikkitason jännitys, ei taatusti ala valerianan takia nukuttamaan ratissa vaan lähinnä vähän lievittää jännitystä lähemmäs normaalia viretilaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainaakaan ole koskaan hermoillut yksin autoillessani vaan vain siellä inssissä. Ja olen samanlainen hermoraunio tietyissä sosiaalisissa tilanteissa 44-vuotiaanakin kuin nuorena, joten ei olisi pari vuotta odottelut auttanut. Enkä ole koskaan kolaroinut autoa, vaikka päivittäin kuljen autolla työmatkani.
Se kolmio ei tosiaan tarkoita, ettei lääkettä otettuaan saa ajaa, vaan että se saattaa vaikuttaa ajokykyyn ja käyttäjän on oltava tietoinen tästä. Jos huomaa, että se vaikuttaa negatiivisella tavalla ajokykyyn, ei silloin tietenkään kannata tarttua rattiin. Mutta se voi olla myös täysin vaikuttamatta tai vaikuttaa positiivisesti (poistamalla haittavan ylivireystilan). Noita kolmioita on esim. monissa migreenilääkkeissä, epilepsialääkkeissä tai masennuslääkkeissä - joita siis käytetään päivittäin. Eivät ne käyttäjät lopeta autoilua lääkityksen takia.
Teaniini, löytyy myös nimellä antistress tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Ap, itse kävin inssissä 11 kertaa, jännityksen takia. Mulla diagnosoitu paniikkihäiriö ja sain kohtauksia noissa joka kerta. Lopulta eräs ystävällinen miesinssi päästi käytännössä armosta läpi, kun sanoi että uskoo että osaan ajaa mutta että tilanne jännittää niin kovasti ettei onnistu.
Ap:lla ei ole varaa uusia inssiä 11 kertaa, jokainen kerta maksaa 200 euroa + lisätunnit, joissa ei ole opettajankaan mukaan oikein mitään järkeä. Onnea silti sinulle kortista! Ajovarman sivuilla ollaan kannustavia, inssit nähneet jännittäviä kokelaita ennenkin ym., mut eivät ne osaa oikeasti rauhoitella tai tunnu osaavan mitään pedagogisia keinoja. Asiaa ei yhtään auta se, että ajan korttia tietenkin yhdessä suurimmista ja vaikeimmista kaupungeista. Jossain perähikiällä olisi helpompaa.
Kiljuvalta inssinaiselta sain palautteen, että varmasti osaisin ajaa, mutta todellinen minä ja todelliset taitoni peittyvät kokonaan jännityksen alle. Noin yleisesti elämässä en ole tyhmä tms., teoriakoe meni läpi virheettä. Koetilanteet ovat jännittäneet aina, tosin ei mikään tällä tavalla.